“Code Reclame via Email”: e-mail marketing regels 2012

Per 1 januari 2012 worden de regels voor e-mail marketing weer wat aangescherpt. Branchevereniging DDMA (Dutch Dialogue Marketing Association) en de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie schreven de zogeheten “Code Reclame via Email” en hebben deze ingebracht bij de Reclame Code Commissie, die de regels samen met de Opta zal gaan handhaven.

De volledige code kun je downloaden (PDF) via de website van DDMA. De code telt 2 kantjes en is — voor een juridisch getint document — verrassend leesbaar en begrijpelijk. Zeker de moeite om even door te nemen.

Lees verder

Afmelden voor een nieuwsbrief valt vaak nog niet mee

Ik meld me bijzonder gemakkelijk aan voor e-mail nieuwsbrieven. Bijvoorbeeld omdat ik er iets voor terug krijg (een interessante whitepaper bijvoorbeeld) of gewoon omdat de aanbieder van de nieuwsbrief me wel boeit. Maar ik wil me wel met hetzelfde gemak kunnen afmelden. Met één klik. Hup, klaar.

Dat valt in de praktijk nog niet mee. Hieronder wat voorbeelden van nieuwsbriefverzenders die me niet zomaar willen laten gaan. Wat vind jij daarvan? Mag een nieuwsbriefverzender het afmelden lastig maken in de hoop zo meer lezers te behouden? Of vind je (zoals ik) dat afmelden een “one click action” moet zijn? Ik ben benieuwd naar je mening.

Lees verder

Stichting AAP over e-mail marketing met ProMail

Aap GuidageVoor organisaties die hun activiteiten financieren met donaties en sponsoringen, is e-mail marketing een ideaal middel om de relatie met de achterban levend te houden én om nieuwe “supporters” aan te trekken. Stichting AAP is zo’n organisatie. WebGenerator sponsort de stichting al jaren door hen tegen kostprijs gebruik te laten maken van onze online nieuwsbrief software WebGenerator ProMail. Petra Timmers houdt zich als communicatiemedewerker bij AAP bezig met de externe online communicatie (website, social media, nieuwsbrieven) en interne communicatie. Zij was graag bereid om voor onze blog een aantal vragen over haar ervaringen met onze nieuwsbrief software ProMail te beantwoorden.

Lees verder

Zorg dat Google je website goed indexeert

Wist je dat Google de hele dag bezig is om het hele internet te downloaden? Da’s nog eens een backup! Maar alle gekheid op een stokje… Als je via Google een zoekopdracht uitvoert, zoek je feitelijk niet direct op internet, maar in website-pagina’s die Google naar haar eigen serverparken heeft gedownload. Bovendien heeft Google op die pagina’s haar even fameuze als mysterieuze “algoritmen” losgelaten, die ervoor zorgen dat je de meest relevante resultaten krijgt bij een zoekopdracht.

Dit proces heet “indexeren” en Google doet dit pagina voor pagina. Je kunt je voorstellen dat het heel belangrijk is dat Google je hele website indexeert, zodat je website gevonden kan worden op alle inhoud in je website. Toch zijn er veel websites die kampen met een slechte indexering. Van die websites heeft Google bijvoorbeeld slechts een klein deel van alle pagina’s geïndexeerd, of zelfs alleen de homepage of in het ergste geval: geen enkele pagina.

Lees verder

Flinke update in onze ProMail e-mail marketing tool

Nieuwsbrief software WebGenerator ProMailVannacht – de nacht van zaterdag 9 juli op zondag 10 juli – zal een flinke update worden doorgevoerd op onze online nieuwsbrief software WebGenerator ProMail. De verbeteringen concentreren zich op de editor, het deel van de applicatie waarmee ProMail-gebruikers (inmiddels enkele honderden) hun nieuwsbrief opmaken en voorzien van inhoud.

Ga je maandag in ProMail een nieuwsbrief maken, dan zul je dus een verandering zien. Maar wees gerust: de editor werkt nog net zo eenvoudig en intuïtief als voorheen… we garanderen je dat je er binnen een minuutje aan gewend bent.

Lees verder

Welke “kassa” moet je kiezen voor je webshop?

Kassa kiezen voor je webshopWil je een eigen webwinkel beginnen, dan wil je je klanten natuurlijk online laten betalen. In de “webshop checklist” die we gebruiken bij het maken van webshop-offertes, besteden we daar veel aandacht aan. Het leek ons aardig die informatie in onze blog te delen.

Om online betalen in je webshop mogelijk te maken, is het in de meeste gevallen nodig om een overeenkomst aan te gaan met een zogeheten payment service provider (PSP). PSP’s faciliteren de koppeling van betaalmethodes met je webshop, zoals iDeal en creditcards. De PSP biedt je ook een beheeromgeving (“backoffice”) die je inzicht geeft in de transacties van je webshop. Het daadwerkelijk inbouwen van die koppeling gebeurt door in de regel door de partij bij wie je je webshop laat bouwen.

Lees verder

Stockfoto’s… maar dan anders

Stockfoto-site nationalebeeldbank.nl
is een aanrader als je stockfoto’s zoekt
die het dertien-in-een-dozijn-gehalte
van Amerikaanse stockfotografie
ontstijgen.

Iedereen die zich met marketing en communicatie bezig houdt, kent het fenomeen stockfotografie. Stockfoto’s zijn een makkelijke manier om marketinguitingen te voorzien van foto’s, zonder dat het een al te grote hap uit het budget haalt.

Zoals het woord ‘stock’ al aangeeft: het gaat om foto’s ‘uit voorraad’, foto’s die al geschoten zijn en kant-en-klaar kunnen worden aangeschaft voor websites, brochures, advertenties, enzovoort.

Stockfoto’s worden veelal online aangeboden via websites die over enorme databases met foto’s beschikken. Door middel van zoekfuncties vind je je weg door dat gigantische aanbod en naar de voor jouw doel geschikte foto’s. Bekende en grote stockphoto-websites zijn Shutter Stock, iStockPhoto en (in het wat duurdere segment) Getty Images.

Lees verder

iFebo: iPhone app meets WebGenerator ProSite CMS

Een tijdje geleden werden we gebeld door Martijn Wuite van The Appvertising Agency. Hij ging een iPhone app ontwikkelen voor Febo. Of het mogelijk was om content uit de website van Febo (die door Febo met ons content management systeem wordt beheerd) door te sluizen naar die iPhone app. En zo begon het project ‘iPhone app meets ProSite CMS’.

iPhone app FeboOver “iFebo”, de officiële iPhone app van Febo

De iFebo app biedt alles wat je van en over Febo wilt weten:

  • een ‘shoplocator’ om een Febo bij je in de buurt te vinden;
  • het laatste Febo-nieuws;
  • productinfo over alle snacks;
  • de geschiedenis van Febo (die dit jaar 70 jaar bestaat);
  • leuke goodies;
  • en aanbiedingen via zogeheten ‘Febo alerts’.

Lees verder