Je nieuwsbrief versturen met Outlook: voor- en nadelen

Als je voor het eerst met e-mail marketing gaat beginnen, is het verleidelijk om je vertrouwde Outlook-programma daarvoor te gebruiken. Logisch, want zo op het eerste oog biedt dat nogal wat voordelen:

  • Je gebruikt het elke dag dus je weet precies hoe het werkt.
  • Wellicht heb je al je belangrijke adressen al in Outlook opgeslagen – lekker makkelijk!
  • Je hebt het programma al dus hoeft geen aparte kosten te maken voor een aparte oplossing.
  • Ook het verzenden van mailings brengt geen extra kosten met zich mee.

Tja, daar lijkt allemaal weinig tegenin te brengen. Maar een nieuwsbrief maken met Outlook heeft ook grote nadelen. Die gelden overigens in het algemeen voor elk e-mailprogramma dat is gericht op dagelijks e-mailverkeer, maar niet op e-mail marketing.
Lees verder

Online schrijven is schrappen. Of niet?

Schrijven voor internet: schrijven is schrappenGeloof het of niet, maar ooit verdiende blogger dezes zijn brood als tekstschrijver. Dat was in de tijd dat je de kopij (zoek dat woord maar even op) van je brochure (zoek dat woord maar even op) 1 op 1 aanleverde bij een van de 9 internetbureaus in Nederland, die er dan een Flash-bestand van fabriceerde en dat via een 56 Kb-per-uurinbelverbinding op het wereldwijde online internetweb zette. Maakte niet uit, Google bestond toch nog niet.

Tijden veranderen en ook het schrijven van teksten is veranderd. Maar één oude huurwoordenaarswijsheid is nog steeds van kracht, misschien wel meer dan ooit: schrijven is schrappen. Vroeger deed je dat op aandrang van de DTP-er (“anders past het niet”). Tegenwoordig zijn het andere factoren en gaat het niet om een zinnetje meer of minder, maar om een woordje of zelfs een paar karakters. Less is more op de vierkante pixel.

Lees verder

“Help, ik heb een hondenleven!”

Help ik heb een hondenleven!Non-profits weten online en social media perfect in te zetten om fondsen te werven voor hun goede doel. Onze klant Dierenopvangcentrum Amsterdam is daar een sprekend voorbeeld van. Onder de noemer “Help! Ik heb een hondenleven”organiseren zijeen uitdagende wedstrijd waarbijkandidaten viahun netwerk zoveel mogelijk geld proberen in te zamelen voor de asielhonden. Kleine handicap: de kandidaten verblijven in een echt hondenhok en ondervinden dus aan den lijve hoe het is om asielhond te zijn. En via de webcam kijkt de wereld mee. Big Brother in een hondenhok!

Lees verder

Zoekmachine-tips voor je website (video)

Ruim een jaar geleden interviewde Jacques Bakx van LeadBuilders schrijver dezes over online marketing in brede zin, maar dan wel vanuit ons gezichtspunt als website-bouwer. Dat vraaggesprek duurde ruim een uur (zet twee Brabo’s bij elkaar en dan heb je dat al gauw) en werd in z’n geheel opgenomen op video. Jacques heeft het hele interview opgeknipt in kortere filmpjes, waarvan we er al eerder eentje in onze blog plaatsten. Hoog tijd om weer eens dankbaar gebruik te maken van zo’n kostbaar stukje video-content, dus bij deze plaatsen we nog een filmpje uit de serie.

Lees verder

De 301 redirect, je verhuisbericht voor Google

Belangrijk voor SEO: 301Als je website een tijdje online staat, zijn alle pagina’s hopelijk goed geïndexeerd door Google. Dat wil zeggen dat Google jouw website-pagina’s laat zien in haar zoekresultaten. Of dat altijd zo hoog is als jij zou willen, dat is een ander SEO-verhaal, maar dat terzijde. Nu kan het op een gegeven moment gebeuren dat je zou willen dat bezoekers die op een link naar pagina A klikken (dus ook een zoekresultaat van die pagina in Google), uitkomen op pagina B. Bijvoorbeeld omdat pagina A niet meer bestaat, of omdat nieuwere, relevantere content die eerst op pagina A stond, nu op pagina B is te vinden.

Je kunt er dan op verschillende technische manieren voor (laten) zorgen dat die bezoekers automatisch worden doorgestuurd worden naar de nieuwere pagina B.

Lees verder

Goed vindbaar, maar weinig traffic en conversies. Hoe kan dit?

Deze titel zal niet iedereen bekend in de oren klinken. Search Engine Optimization zorgt immers voor een goede vindbaarheid binnen zoekmachines en dit zal leiden tot bezoek van- en conversies via de website, toch?

Helaas gaat dit niet voor iedereen op. Zij die ermee te maken hebben (gehad), zullen het probleem beamen. Het is ontzettend frustrerend als je eindelijk een goed plekje te pakken hebt binnen zoekmachines en er maar geen stijging in sitebezoek of conversie-verhoging te zien is. De vraag die rest luidt natuurlijk: hoe is dit mogelijk? In dit artikel zal ik een aantal denkbare oplossingen omtrent dit probleem bespreken.

Lees verder

5 quick wins voor een startende webwinkel

Steeds meer consumenten beginnen hun zoektocht naar producten op het internet. Het aanbod aan webwinkels neemt elke dag toe. Hobbyisten starten een webwinkel in de zolderkamer, maar ook traditionele ambachtswinkels beproeven hun geluk op de digitale snelweg. Steeds meer ondernemers zien heil in internetprojecten en investeren maar al te graag in nieuwe startups. Hoe kan je zo snel mogelijk veel bezoekers scoren en jezelf op de kaart zetten? In dit artikel lees je 5 quick wins voor een startende webwinkel.

Lees verder