Vrijblijvende kostenindicatie? Bel gewoon even: (+31) 085 060 3603

Afmelden voor een nieuwsbrief valt vaak nog niet mee

Ik meld me bijzonder gemakkelijk aan voor e-mail nieuwsbrieven. Bijvoorbeeld omdat ik er iets voor terug krijg (een interessante whitepaper bijvoorbeeld) of gewoon omdat de aanbieder van de nieuwsbrief me wel boeit. Maar ik wil me wel met hetzelfde gemak kunnen afmelden. Met één klik. Hup, klaar.

Dat valt in de praktijk nog niet mee. Hieronder wat voorbeelden van nieuwsbriefverzenders die me niet zomaar willen laten gaan. Wat vind jij daarvan? Mag een nieuwsbriefverzender het afmelden lastig maken in de hoop zo meer lezers te behouden? Of vind je (zoals ik) dat afmelden een "one click action" moet zijn? Ik ben benieuwd naar je mening.

Douwe Egberts

Niet verder vertellen, maar bij mij thuis worden fanatiek de spaarpunten uit de DE-koffiepakken geknipt (ik krijg ook echt genadeloos op m'n donder als ik dat een keer vergeet). Enfin, dientengevolge ben ik ook wel eens in de online DE-shop geweest en heb me daar aangemeld voor de nieuwsbrief.

Ondanks de vriendelijke promotie-dames onderin de nieuwsbrief (dát vind ik op zich wel weer een leuke poging om je van het afmelden af te houden) klikte ik toch op de afmeldlink en kwam ik in het volgende scherm:

Melk en suiker? Nee, gewoon op zwart, dank u.

Big Stock

Het begint al slecht want dit stockfoto-bedrijf is een dochter van Shutter Stock. Waar ik vast wel eens een fotootje heb gekocht, maar dat wil niet zeggen dat elk dochterbedrijf me mag mailen. Hup, afmelden dus... ...

...om vervolgens op een afmeldpagina terecht te komen die er nog spammiger uitziet dan de mailing zelf. Oh yes, I'm sure!

Ondernemerscentrum Poort van Almere

Ik ben graag aardig voor collega-ondernemers uit Almere maar kom niet onder deze oneervolle vermelding uit.(A) Had ik me nooit aangemeld voor deze nieuwsbrief en (B) hoezo moet ik een mailtje te sturen om er zeker van te zijn dat ik verder geen spam meer ontvang? Zó 1998. Net als het feit dat mijn e-mail adres waarschijnlijk met 200 andere adressen in het BCC-veld is gepropt.Schrale troost: die aardige dames achter de receptie gaan mijn afmelding vast persoonlijk handmatig verwerken in het ponskaartsysteem.

Ippies

Dus:

  • terug naar m'n inbox om te kijken op welk van m'n 6 e-mail adressen ik dit heb ontvangen,
  • dan weer terug naar het afmeldscherm,
  • dan m'n e-mail adres intikken
    dat ze al hebben,
  • en dan op de button "Verstuur" klikken.

Gaat het?

Nokia

Het is maar één klik extra... maar toch vind ik het nog een klik teveel.

TechSmith

Leverancier van m'n all-time favourite screen capture tool Snag-It. Maar ze mailen nogal veel, dus afmelden maar. Het is even zoeken naar de afmeldlink (corps 6)...

... en als ik die eenmaal gevonden en aangeklikt hebt, krijg ik een scherm waar ik me nota bene kan
aanmelden. Oh wacht, er is ook nog een tabje "Unsubscribe". Tsjongejonge zeg.

Amazon Web Services

Ik vond de nieuwsbrief niet zo leuk meer (meters tekst...) dus afmelden maar. Wie schetst m'n verbazing toen ik daarvoor eerst moet inloggen?

Marketo

Marketo is gespecialiseerd in "marketing automation". Ik was wel benieuwd hoe zo'n specialist met afmeldingen omgaat.

Zoals de link aangeeft kan ik m'n "preferences" aangeven. Het verdient geen schoonheidsprijs in mijn ogen: zet dan twee aparte links onder je nieuwsbrief, één voor direct afmelden en één voor het aanpassen van voorkeuren.

Klein lichtpuntje is dat in het preferences-scherm een grote duidelijke knop "Unsubscribe all" staat. Als ze die ook nog rood hadden gemaakt (en de andere knoppen groen) was het nog wat beter geweest. Dat ik me tijdelijk kan afmelden vind ik wel interessant, hoewel ik me afvraag waarom ik het zou doen. Maar misschien is het voor andere lezers wel nuttig.

Toegegeven, de mail die ik na afmelden nog ontving, was wel weergrappig:

Goed én leuk: Groupon

Van mij mag een nieuwsbriefverzender overigens altijd proberen me direct weer terug te winnen. Zoals hierboven óf zoals Groupon het probeert. Na een klik op de afmeldlink ben je direct afgemeld. Maar je krijgt nog wel een filmpje te zien gevolgd een "Resubcribe"-link. Klik hier voor het filmpje (klik op de button "Punish Derrick" om het filmpje te starten).

Geïnteresseerd in een nieuwsbriefwaarvoor je je wél metéén klik kan afmelden? Zie hieronder 😉

Automatisch onze blogartikelen in je inbox?

En direct onze handige 10 zoekmachine-tips downloaden? WebGenerator blogt over online marketing, webdesign, e-commerce en nog veel meer. Onze artikelen per e-mail ontvangen zodra we ze plaatsen? Meld je dan hieronder aan en download meteen onze “10 SEO Tips Cheat Sheet“.

Subscription Form (#10)
Digital Loyalty Card Program
magnifiercross