Vrijblijvende kostenindicatie? Bel gewoon even: (+31) 085 060 3603

Een nieuwe website is soms ronduit een slecht idee

"We hebben een nieuw webdesign nodig!" of "Onze website moet he-le-maal op de schop!" Het zijn kreten die in veel organisaties steevast om de paar jaar worden geslaakt. Maar is dat wel altijd terecht? Het is lang niet altijd nodig om een website of webdesign "from scratch" opnieuw op te zetten bij elke verandering of uitdaging in bedrijfsvoering of marketing. Sterker nog, er bestaan volop slechte redenen om een website te "redesignen" of radicaal om te bouwen. Zo'n drogreden is bijvoorbeeld de vage notie dat de website een nieuw webdesign nodig heeft omdat bezoekers erop "uitgekeken" raken. Dat zijn argumenten van reclamebureaus of internetbureaus die om werk verlegen zitten. Of van marketing management dat vanuit daden- en geldingsdrang een websiteproject op de agenda wil krijgen. Vaak ontbreekt echter een objectieve, cijfermatige onderbouwing.

Wat is het percentage nieuwe vs. terugkerende bezoekers van de site?

In elk behoorlijk website-statistiekenprogramma is makkelijk te achterhalen wat de verhouding is tussen nieuw bezoek versus herhaalbezoek. Hieronder laten we zien hoe die verhouding op onze eigen website ligt (gemeten over een periode van een jaar):

.

Websitebezoekers: nieuw vs herhalend

Bijna 80% van onze websitebezoekers komt er voor de allereerste keer. Die bezoekers kunnen dus helemaal niet uitgekeken zijn op onze website: ze hebben de website immers nog nooit eerder gezien. Hoewel onze website natuurlijk niet representatief is voor elke andere website, is dit een veelvoorkomend patroon. Dus de behoefte aan vernieuwing ligt meestal niet bij de bezoeker, maar bij het reclamebureau/internetbureau/marketing management. En dat is niet de doelgroep van de website.

Hoeveel websitebezoekers komen vanuit zoekmachines?

Als een succesvolle website veel bezoekers uit de zoekmachines krijgt, dan is dat een goede reden om nog eens flink achter de oren te krabben alvorens die website een nieuw webdesign te geven of te her-/verbouwen. Een nieuwe website krijgt namelijk vaak een "dip" in Google te verduren. Het herstellen van die dip kan veel tijd en geld vragen, nog afgezien van de gederfde leads. Is de drang tot cosmetische verbetering van de website dat echt waard?

Nog maar eens een stukje cijfermateriaal uit onze eigen praktijk (weer gemeten over een jaar). Driekwart van onze bezoekers komt uit de zoekmachines… dat zijn aantallen die we niet zomaar in de waagschaal stellen op basis van een licht onbehagen over het uiterlijk van onze website.

.

"Maar de conversie van onze huidige website is te laag!"

Op zich is dit al een beter argument, want er wordt in ieder geval geredeneerd in termen van resultaat. Maar meestal is een compleet nieuw webdesign niet de beste weg naar een hogere conversie -- en het is zeker niet de meest kostenefficiente manier. Vaak is het veel effectiever én goedkoper om te achterhalen welke pagina's op de website meer resultaat moeten opleveren en alleen die pagina's te verbeteren. Een andere template, betere teksten, meer of minder visuals, optimalisatie van formulieren… dit kan allemaal tegen relatief lage kosten en snel worden doorgevoerd.

De moraal van het verhaal?

Slimme marketing managers en ondernemers richten zich op kleine, stapsgewijze verbeteringen en het testen en meten van de resultaten daarvan, in plaats van rigoreuze en prestigieuze "alles-moet-anders" websiteprojecten. Ontwikkel een website dóór in plaats van opnieuw. Dat kost minder en levert in 9 van de 10 gevallen meer en sneller resultaten op.

PS: Natuurlijk zijn er veel situaties die wél een nieuw webdesign en/of nieuwe website rechtvaardigen. Bijvoorbeeld als de (CMS-)techniek achter de website verouderd is en meer en betere functionaliteit nodig is. Of als merk en organisatie ontwikkelingen hebben doorgemaakt die door de huidige website niet meer worden weerspiegeld. Of als de website ronduit slecht vindbaar is in de zoekmachines en daarvoor aanwijsbare en verbeterbare oorzaken in de website te vinden zijn. In al die gevallen kunt u uiteraard altijd contact met ons opnemen 😉

Misschien vind je deze artikelen ook interessant:

Websites voor ZZP-ers: 15 antwoorden van de webdesigner
Mooiere lettertypes op je website met Google Web Fonts

Informatie over gerelateerde producten en diensten op onze website:

Website design
Webdevelopment

Automatisch onze blogartikelen in je inbox?

En direct onze handige 10 zoekmachine-tips downloaden? WebGenerator blogt over online marketing, webdesign, e-commerce en nog veel meer. Onze artikelen per e-mail ontvangen zodra we ze plaatsen? Meld je dan hieronder aan en download meteen onze “10 SEO Tips Cheat Sheet“.

Subscription Form (#10)
magnifiercross