De beste onderwerpregel (part 2)

Een paar dagen geleden plaatsten we een blogartikel over goede onderwerpregels voor e-mail nieuwsbrieven. De conclusie van dat artikel luidde min of meer “boring is better”, als het om onderwerpregels gaat. Naar aanleiding van een reactie daarop (dank je Bart Scheffer van Cantab) besloten we om de onderwerpregel van onze eigen, al voor vandaag in geplande nieuwsbrief te onderwerpen aan een zogeheten “A/B-test”.

Hoe we de test uitvoerden

Op maandag 22 maart om 13:00 uur verstuurden we 2 nieuwsbriefvarianten naar 200 ontvangers per variant, met als enige verschil de onderwerpregel. Vandaag om 13:00 uur werd de winnende variant verstuurd naar de resterende 3.600 lezers van onze nieuwsbrief. Als bepalend criterium hanteerden we daarbij het hoogste openingspercentage.

Lees verder

Hoe presteert jouw e-mail nieuwsbrief?

E-mail marketing benchmark statistiekenKlanten die onze e-mail marketing tool WebGenerator ProMail gebruiken, hebben veel inzicht in het lees- en klikgedrag van de ontvangers van hun e-mail nieuwsbrief. Zo kunnen zij o.a. precies zien hoe vaak een nieuwsbrief wordt geopend, op welke links wordt geklikt, hoeveel nieuwsbrieven niet aankomen, enzovoorts.

Maar al die informatie roept ook vragen op. Als (bijvoorbeeld) 40% van de lezers je nieuwsbrief opent, hoe moet je dat dan interpreteren? Is dat goed, gemiddeld of slecht? WebGenerator liep tegen een onderzoek aan dat hierin meer inzicht biedt. In dat onderzoek werden wereldwijd honderden miljoenen verzonden e-mail nieuwsbrieven doorgelicht op verschillende criteria. De resultaten werden vervolgens onderverdeeld naar sector.

Lees verder

E-mail marketing: wat is de beste onderwerpregel?

Iedereen die zich met e-mail marketing bezig houdt, weet het: over het bedenken van een goede onderwerpregel van je e-mailing doe je soms net zo lang als over een artikel in de e-mail nieuwsbrief zelf. Die paar woorden bepalen namelijk in belangrijke mate hoeveel mensen de mail zullen openen om de inhoud te lezen.

De 20 beste en 20 slechtste onderwerpregels

Een grote Amerikaanse leverancier van e-mail marketing oplossingen analyseerde maar liefst 40 miljoen e-mailings en e-mail nieuwsbrieven om erachter te komen welke onderwerpregels tot de beste “open rates” leidden (open rate = percentage ontvangers dat de email opent). De beste onderwerpregels scoorden tussen 60% en 87%, de slechtste tussen 1% en 14%. Projecteer dat even op je eigen email nieuwsbrief: stel dat je 1000 abonnees hebt… het verschil tussen een zeer goede en een zeer slechte onderwerpregel betekent dan 800 ontvangers die je e-mail nieuwsbrief wel of niet lezen. Dat is nogal wat!

Hieronder zij aan zij de 20 beste en 20 slechtste onderwerpregels uit het onderzoek. In het Engels, maar dat mag de pret niet drukken: lees ze maar eens en de boodschap zal duidelijk zijn…

Lees verder

Onze website is blijkbaar € 107.627 waard

Regelmatig googelen we op onze bedrijfsnaam. Altijd leerzaam. Zijn er sites bijgekomen die iets over ons vertellen? Duiken er geen ongewenste zoekresultaten op? Of zijn er nog “boefjes” die onze merknaam onrechtmatig misbruiken en een streng juridisch getint mailtje toegezonden dienen te kregen?

Recent vonden we ergens op pagina 7 van de zoekresultaten de volgende intrigerende vermelding:

Onze website-waarde volgens bizinformation.org

U begrijpt dat we hebben doorgeklikt en dat bracht ons op een pagina van de website bizinformation.org die blijkbaar op basis van een aantal criteria onze website een waarde van € 107.627 toedichtte:

Lees verder

Lettertypes op internet: er kan steeds meer

Update: onderstaande informatie is wat achterhaald: met Google Web Fonts is tegenwoordig veel meer mogelijk!

Lettertypes op internetIs het je wel eens opgevallen dat bijna alle websites gebruik maken van hetzelfde, beperkte aantal lettertypes? Dat komt omdat een lettertype op een website alleen correct aan de bezoeker wordt getoond als dat lettertype ook op zijn computer geïnstalleerd staat. Daarom spelen webbouwers op zeker en kiezen ze voor lettertypes waarvan ze weten dat ze op (bijna) 100% van alle computers zijn geïnstalleerd. Als je al bijzondere lettertypes op internet tegenkomt, dan zijn daar trucjes voor toegepast. Kopteksten zijn dan bijvoorbeeld omgezet naar plaatjes. Dat heeft als nadeel dat het geen echte tekst meer is (dus zonder waarde voor de zoekmachines) en dat het erg bewerkelijk is. Een ander trucje is het sIFR-script: een techniek die tekst omzet naar Flash waardoor ook ‘exotische’ fonts kunnen worden weergegeven. De tekst blijft (onder water) wel tekst (dus geen bezwaren vanuit zoekmachineperspectief) maar er kleven andere nadelen aan. Speciale tekens worden niet altijd goed weergegeven en het is lastig om dit script goed in navigatiestructuren toe te passen.

Lees verder

Nieuwe online initiatieven: begint eer gij al te veel bezint

Online marketing: denken maar vooral ook doenBij WebGenerator bouwen we websites die onze klanten volledig zelf kunnen beheren. Dat houdt ook in dat we opdrachtgevers vaak een “lege” site opleveren die zij vervolgens zelf – op een tijdelijk werkadres – voorzien van structuur en inhoud. Dat maakt de kosten natuurlijk lager: wat je zelf doet, is het eerst verdiend, nietwaar?

Soms zien we echter wel een keerzijde van die medaille: dan willen klanten zo graag “live” met alle, maar dan ook echt álle content, dat het lang duurt voordat de site het werkadres kan verlaten en écht de lucht in mag. Het streven naar perfectie werkt dan blokkerend en een website die qua design en techniek binnen enkele weken al klaar was, blijft nog vele weken, soms zelfs maanden daarna in de startblokken hangen.

Lees verder

Zoekmachinekansen voor reclamebureaus

Reclamebureaus hebben mooie en goed verzorgde websites. Logisch: als communicatie en creativiteit je core business zijn, moet je website dat uitstralen. Maar veel reclamebureaus laten kansen liggen als het gaat om hun vindbaarheid in de zoekmachines.

Waar wringt de schoen? En wat zijn mogelijke oplossingen?

Reclamebureaus ontwerpen, bouwen en beheren hun website vaak op een manier die botst met de criteria die Google stelt voor een goede positionering van een website. Als je Ogilvy, KesselsKramer of Roorda heet en bij elke grootbank of grootgrutter op de shortlist staat, hóef je je niet druk te maken om je positie in de zoekmachines. Maar als je als reclamebureau wel degelijk new business uit je site wil genereren en dus gevonden wilt worden, zou je onderstaande maatregelen kunnen overwegen:

Lees verder

Claim uw Twitter-account… voor het te laat is.

Twitter-account makenHet is nog niet zo gek lang geleden dat mensen dachten: “Och, dat internet, dat waait wel over”. Veel ondernemers vonden het toen niet nodig om hun domeinnaam te claimen (“Ik heb al een brochure, wat moet ik met een website?”).Om later knarsetandend teconstateren dat hun bedrijfsnaam door een andere partij als domein was geregistreerd. Ze moesten daardoor genoegen nemen met een tweede-keus-variant. Of moesten een hoog ‘losgeld’ betalen voor hun eerste keus…

Lees verder

Gastbloggers gezocht…

Update: Sinds onderstaande oproep hebben we ons mogen verheugen in mooie gastblogposts van Elja Daae van o.a. Elja Daae Marketingadvies, Hans Keeren van Qonvert en Bart Scheffer van Cantab Marketing Services. Maar hoe meer zielen, hoe meer vreugd. Lees even verder… misschien is gastbloggen op webgenerator.nl ook wel iets voor jou.

Gastbloggers gezochtWebGenerator blogt sinds de zomer van dit jaar en wist tot en met oktober een mooie blogfrequentie van ca. 2 posts per week aan te houden. Maar november en december waren razend druk en dat had een duidelijk merkbare weerslag op het aantal blogartikelen.

Daarom heeft het Algemeen Hoofd van de Blogafdeling van WebGenerator (die op diezelfde afdeling ook de functies van blogauteur, blogredigeur en blogeindredacteur vervult) voor 2010 twee goede voornemens:

  1. Zelf meer gaan bloggen.
  2. Gastbloggers uitnodigen.

Geïnteresseerd in gastbloggerschap?

Heb jij iets interessants, opzienbarends, verhelderends, spannends of grappigs te melden en kun je dat goed en prettig leesbaar verwoorden? Dan is je bijdrage van harte welkom, mits…

Lees verder