Afbeeldingen optimaliseren voor Google

Waarschijnlijk kent u de image search functie van Google wel. Altijd handig als u eens een bepaald plaatje nodig heeft voor uw eigen website. Maar het feit dat Google afbeeldingen vertoont biedt ook kansen op het gebied van zoekmachine-optimalisatie. Afbeeldingen kunnen namelijk zorgen voor meer (én relevante) bezoekers op uw website.

Een voorbeeld

Stel dat u op zoek bent naar een nieuwe (of gebruikte) auto en u bent geïnteresseerd in de Dodge Caliber. Als u in Google zoekt op “dodge caliber” krijgt u dit te zien als eerste pagina:

Afbeeldingen optimaliseren voor Google

Let wel: dit is de gewone resultatenpagina van Google. Het valt meteen op dat een prominente ruimte wordt ingenomen door een klein deel van de beeldresultaten van Google. In dit geval worden de afbeeldingen zelfs helemaal bovenaan geplaatst, nog boven de website van Dodge Nederland.

Plaatjes nodigen veel meer uit tot doorklikken dan tekst. Dus als een autodealer het voor elkaar krijgt om een foto van een Dodge in dat rijtje van foto’s te krijgen dan is hij spekkoper. Want bij het doorklikken op de afbeelding wordt immers ook zijn webpagina getoond waarin de afbeelding staat.

Is het voor u zinvol om afbeeldingen voor Google te optimaliseren? Test het.

Doe deze simpele test: zoek in Google op de voor u belangrijkste zoektermen. Als Google op die zoektermen op de eerste reguliere pagina beeldresultaten laat zien, dan is het voor u zeker een overweging om afbeeldingen op uw website te optimaliseren voor Google.

Hoe kunt u afbeeldingen optimaliseren voor Google?

Hieronder onze tips voor het optimaliseren van website-afbeeldingen voor Google, waarbij we ter illustratie soms even voortborduren op het voorbeeld met de Dodge Caliber:

  • Zorg dat de afbeelding op een pagina staat waarvan ook de tekst, URL, metatags, pagetitle enz. geoptimaliseerd zijn voor de beoogde zoekterm.
  • Geef de afbeelding een relevante naam, dus bijvoorbeeld dodge-caliber.jpg
  • Plaats de afbeelding in een map met een relevante naam, zodat de URL van de afbeelding extra zoektermen bevat, bijvoorbeeld: www.dodgedealerwebsite.nl/files/dodge-caliber/dodge-caliber.jpg
  • En last but not least: geef de afbeelding een relevante alt-tag. De alt-tag is het tekstje dat verschijnt als de website bezoeker zijn cursor over een afbeelding beweegt en biedt Google de gewenste informatie over wat de afbeelding laat zien (beweeg uw cursor maar eens over de grote afbeelding bovenin dit artikel).

Het optimaliseren van afbeeldingen is met een goed CMS niet moeilijk (met ons content management systeem kunt u alle bovenstaande zaken uitvoeren zonder enige kennis van HTML). Het is niet voor alle websites zinvol, maar bijvoorbeeld eigenaars van websites met uitgebreide productoverzichten met veel afbeeldingen zouden hier zeker aandacht aan moeten besteden, bij voorkeur op een manier die ervoor zorgt dat afbeeldingen grotendeels automatisch worden geoptimaliseerd (ook iets waar WebGenerator ervaring mee heeft).

Overigens is er voor onze eigen website ook een levensbelangrijke zoekterm waarvoor we heel graag een “beeldresultaat” zouden willen bereiken in Google, namelijk de term “webdesign“. Met deze term staan we al op de eerste pagina van Google met een gewoon resultaat, maar momenteel zijn we ook hard bezig om daarvoor in het rijtje van getoonde afbeeldingen terecht te komen. Of het gaat lukken? We houden u op de hoogte.

Automatisch onze blogartikelen in je inbox?

En direct onze handige 10 zoekmachine-tips downloaden?

WebGenerator blogt over online marketing, webdesign, e-commerce en nog veel meer. Onze artikelen per e-mail ontvangen zodra we ze plaatsen? Meld je dan hieronder aan en download meteen onze “10 SEO Tips Cheat Sheet“.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *