10 Tips om je webpagina’s te optimaliseren voor Google

Ergens in april van dit jaar kreeg blogger dezes een idee: hij zou wel eens even een “zoekmachine-feuilleton” gaan schrijven. Verdeeld over een stuk of 10 blogartikelen zouden daarinalle belangrijke zaken aan de orde komen om je website beter vindbaar te maken voor Google en andere zoekmachines.Het feuilleton werd zelfs aangekondigd in een ronkende blogpost op deze website, inclusief mogelijkheid om je e-mail adres achter te laten om direct op de hoogte gesteld te worden van nieuwe afleveringen.

Ahum… het idee was goed, de uitvoering liet te wensen over. Drie maanden later was er nog geen aflevering geschreven.Maar in de afgelopen rustige vakantietijd (en met gebruik van wat vakantiedagen) is het er dan toch van gekomen. Enorm de achterstand in één keer goed te maken,zijn alle beoogde ‘feuilleton-afleveringen’ in één grote pagina onder elkaar gezet.

Lees verder

Nieuw in WebGenerator ProMail: de autoresponder

Eind 2007 introduceerden we onze e-mail marketing applicatie WebGenerator ProMail. Inmiddels werken er enkele honderden organisaties met dit nieuwsbriefsysteem en zijn er miljoenen e-mails mee verstuurd. En iedereen is er razend enthousiast over. Toch ontbrak er één veelgevraagde functie.
Vandaag is het echter zover: ProMail biedt nu ook autoresponders.

Auto-wat?

Een autoresponder is een e-mail die automatisch wordt verzonden op basis van bepaalde criteria. Een autoresponder kan bestaan uit één enkele e-mail of een serie opeenvolgende e-mails. Autoresponders kunnen worden verzonden op het exacte moment dat aan het gestelde criterium wordt voldaan, maar ook op een ingestelde tijd ervoor of erna (of, in het geval van een serie autoresponder e-mails, in een tijdschema met vooraf ingestelde tussenpozen).

Lees verder

Korter offerte-aanvraagformulier werkt voor ons 50% beter

Een tijdje geleden hebben we een extra variant van ons offerte-aanvraagformulier (voor website-ontwikkeling) op onze website geplaatst. Eigenlijk wilden we de conversie van de twee formulieren testen met Google Website Optimizer om zo te kijken welk formulier het beste presteerde. Dat is er nooit van gekomen, maar na drie maanden konden we ook prima conclusies trekken over de conversie uit onze eigen statistiekentool WebGenerator ProStats. En die conclusies waren een – zeer prettige – verrassing!

Het verschil tussen de twee formulieren

Inhoudelijk verschillen de twee formulieren nauwelijks: we vragen om contactgegevens, een budgetindicatie en men kan de wensen t.a.v. een nieuwe website invullen. In het oude formulier stonden echter alle invoervelden onder elkaar, in het nieuwe formulier hebben we ze met behulp van de formulierenmodule in ons CMS over twee kolommen verdeeld. Het formulier werd daardoor een stuk korter, zodat het bij vrijwel alle beeldschermen zonder scrollen in beeld past.

Lees verder

Voorkom dat uw nieuwsbrief in spam-filters blijft steken

Als u een e-mail nieuwsbrief verstuurt, plaatst u daar natuurlijk hyperlinks in. Maar wist u dat de kans levensgroot is dat uw nieuwsbrief door spam-filters wordt tegengehouden als u letterlijke URL’s (het webadres) gebruikt? Formuleer een link in uw nieuwsbrief daarom niet als bijvoorbeeld webgenerator.nl, maar gebruik een omschrijvende link zoals bijvoorbeeld Bezoek onze website.

Dus niet zo…

Lees verder

E-mail adressen verzamelen aan de kassa

Ooit heb ik een familielid met een kapperszaak annex schoonheidssalon erop gewezen dat ze met een nieuwsbrief extra omzet onder haar klanten kan genereren. Zij is daar enthousiast mee aan de slag gegaan en verstuurt inmiddels regelmatig een nieuwsbrief vol nieuwtjes en aanbiedingen naar honderden klanten. En inderdaad: het resultaat is dat zowel de winkeldeurbel als de kassa vaker rinkelen.

De manier waarop zij e-mail adressen verzamelt, is even simpel als doeltreffend. Bij de kassa liggen formuliertjes waarop klanten hun e-mail adres kunnen invullen. Als ik me niet vergis staan deze formuliertjes in een keurig standaardje, waardoor klanten er niet overheen kunnen kijken. Alle medewerkers zijn opgevoed om altijd – vriendelijk maar niet opdringerig – te vragen of men belangstelling heeft om per e-mail op de hoogte te blijven over aanbiedingen.

Lees verder

Een zoekmachine-feuilleton voor meer bezoekers op uw website

Het hele SEO-feuilleton… in één keer!

Helaas, het SEO-feuileton is nooit van de grond gekomen.
Maar geen nood,
we hebben alle informatie op één pagina verzameld:

zie onze 10 Zoekmachinetips

Al een hele tijd droom ik ervan me een week op te sluiten en een voor de gemiddelde MKB-er leesbare, begrijpelijke en uitvoerbare “Gids voor doe-het-zelf zoekmachine-optimalisatie” te schrijven. Hoewel het internet wemelt van blogs, websites en whitepapers die alle ins & outs van zoekmachine-optimalisatie uitgebreid behandelen, spreken we bij WebGenerator nog dagelijks (potentiële) klanten die ons vragen “Wat moet ik nou doen om beter gevonden te worden?” Dat kan ontaarden in lange telefoongesprekken. Gezellig en inspirerend, maar voor zowel ons als de gesprekspartner zou het efficiënter zijn als we konden zeggen: “Hier… als u dit leest, dan weet u wel zo’n beetje alles.”

Lees verder

Clicky, misschien wel de beste website teller (Google Analytics meegerekend)


website teller statistieken
Gratis website statistieken programma’s zijn er in overvloed. De bekendste en grootste is waarschijnlijk Google Analytics. Een geweldige website teller die enorm uitgebreide statistieken biedt – voor nop. Dus waarom zou je betalen voor website-statistieken als er zo’n geweldige gratis oplossing is?

Dat dachten wij ook… tot we tegen Clicky Web Analytics aanliepen.Misschien moeilijk te geloven voor wie Google Analytics gebruikt, maar Clicky kan dingen die Google Analytics niet kan. We zetten de leukste hieronder op een rijtje:

Lees verder

5 redenen waarom ieder bedrijf moet bloggen

5 redenen om te bloggenIeder bedrijf (en ik bedoel echt IEDER bedrijf! Ook het jouwe…) zou moeten bloggen. Waarom? 5 Overtuigende redenen:

1. Bedrijfsbloggen: je kunt niet anders

In de wereld van vandaag, waar klanten toegang hebben tot alle informatie die ze willen, verwáchten ze ook informatie. Potentiele klanten willen zien dat je bij de tijd bent, dat je hen iets te bieden hebt, dat je in beweging bent, dat er wekelijks iets nieuws te vinden is op je website.

Lees verder