Vrijblijvende kostenindicatie? Bel gewoon even: (+31) 036 30 200 15

Zoekmachinekansen voor reclamebureaus

Reclamebureaus hebben mooie en goed verzorgde websites. Logisch: als communicatie en creativiteit je core business zijn, moet je website dat uitstralen. Maar veel reclamebureaus laten kansen liggen als het gaat om hun vindbaarheid in de zoekmachines.

Waar wringt de schoen? En wat zijn mogelijke oplossingen?

Reclamebureaus ontwerpen, bouwen en beheren hun website vaak op een manier die botst met de criteria die Google stelt voor een goede positionering van een website. Als je Ogilvy, KesselsKramer of Roorda heet en bij elke grootbank of grootgrutter op de shortlist staat, hóef je je niet druk te maken om je positie in de zoekmachines. Maar als je als reclamebureau wel degelijk new business uit je site wil genereren en dus gevonden wilt worden, zou je onderstaande maatregelen kunnen overwegen:

Probleem: websites volledig in Flash

Met Flash kun je creatief en visueel schitterende dingen bereiken. Het is dan ook niet vreemd dat nog steeds veel reclamebureaus volledig in Flash hun website bouwen. Eén ding bereik je echter meestal niet met zo'n site: een hoge positie in Google.

Oplossing: Gebruik Flash als onderdeel, niet als totaaloplossing

Flash is mooi, dus blijf het zeker gebruiken. Maar zet niet je volledige website op in Flash, gebruik het voor onderdelen waar Flash écht het verschil maakt. Voor veel Flash-websites geldt dat sommige onderdelen net zo goed in HTML gebouwd kunnen worden, zonder dat je verschil ziet. Navigatiemenu's zijn daar een goed voorbeeld van. En zorg in ieder geval dat alle tekst op je website ook echt tekst is, en geen Flash.

Probleem: weinig content

Reclamebureaus neigen op hun websites vaak naar (om in hun eigen jargon te spreken) 'short copy'. Ze zien liever geen lange pagina's waarop de websitebezoeker moet scrollen (daarin zijn ze trouwens niet de enige). Maar Google houdt juist van content, het liefst veel en het liefst vers. Pagina's met 5 zinnen tekst, hoe spitsvondig ook geschreven, zullen niet scoren in zoekmachines.

Oplossingen: zet je (long) copy writer aan het werk en ga bloggen

Voeg pagina's toe aan je website die in detail ingaan op specifieke diensten en producten. Dat wil niet zeggen dat je je websitebezoekers onnodig hoeft te confronteren met ellenlange teksten. Bouw je website op met korte overzichtspagina's op hoofdniveau, maar biedt wel de mogelijkheid om door te klikken naar achterliggende subpagina's met meer informatie over bepaalde onderwerpen. Neem daarnaast een blog op in je website en publiceer regelmatig blogartikelen met relevante content. Ja, het regelmatig bijhouden van een blog vraagt wat tijd en discipline, maar het loont!

Probleem: geen gebruik van de juiste keywords

Reclamebureaus presenteren zich liever als bedenker van oplossingen dan leverancier van losse middelen. Het gaat niet zozeer om de brochure, de advertentie, de website of het logo, maar om het totaalplaatje en wat je daarmee bereikt. Ook gebruiken veel reclamebureaus het woord 'reclamebureau' simpelweg niet op hun website. De beweegredenen hiervoor zijn valide, maar als je bepaalde zoektermen niet gebruikt op je website, wordt je ook niet op die termen gevonden

Oplossing: doe keyword-onderzoek en pas ze toe in je website

Met Google's keyword tool kun je makkelijk uitvinden op welke voor jou relevante termen veel wordt gezocht. Wist je dat er per maandongeveer een half miljoen keer wordt gegoogeld op 'reclamebureau'? Als je van mening bent dat het woord 'reclamebureau' de lading van jouw dienstverlening niet goed dekt, bedenk dan dat je wel degelijk van betekenis kunt zijn voor mensen die in zoekmachines op die term zoeken. Hetzelfde geldt voor meer specifieke termen als logo ontwerp, advertentie, huisstijlontwikkeling, webdesign, enzovoort.

Probleem: de online portfolio

Online portfolio's zijn niet zelden het pronkstuk op de website van een reclamebureau. Flitsend, dynamisch, met mooie bewegingseffecten, noem maar op. Maar vanuit zoekmachine-standpunt zitten die portfolio's vaak bar slecht in elkaar, door gebruik van scripts, (het al eerder genoemde) Flash en/of simpelweg het totaal ontbreken van tekst. Jammer, want juist een online portfolio kan voor veel zoekmachine-vriendelijke content zorgen.

Oplossing: uithuilen en opnieuw beginnen

Werk een structuur uit voor je portfolio die zorgt voor een logische onderverdeling naar overzichtspagina's en detailpagina's. In een ideale wereld heeft ieder project in je portfolio zijn eigen detailpagina (met een eigen zoekmachinevriendelijke URL, page title en metatags). Een onderverdeling naar klanten, branches of soorten communicatie-oplossingen is prima en geeft ook voor zoekmachines een goede structuur. Natuurlijk is het visuele aspect in een portfolio van groot belang, maar probeer aan ieder project ook een tekstuele omschrijving toe te voegen. Op die manier creëer je misschien wel honderden pagina's waarop je in Google gevonden kunt worden.

Tot slot

Dit blogartikel pleit er niet voor dat reclamebureaus hun websites minder creatief gaan opzetten, verrre van dat. Zonder water bij de wijn valt het beste van twee werelden prima te combineren. De vele reclamebureaus waar WebGenerator mee samenwerkt geven daar vaak het goede voorbeeld in.

Wil jeals reclamebureauje website ook eens aan een zoekmachine-kritische blik onderwerpen en zou je daarbij wel wat hulp kunnen gebruiken? Mail of bel ons dan gerust: 036 30 20015.

Automatisch onze blogartikelen in je inbox?

En direct onze handige 10 zoekmachine-tips downloaden? WebGenerator blogt over online marketing, webdesign, e-commerce en nog veel meer. Onze artikelen per e-mail ontvangen zodra we ze plaatsen? Meld je dan hieronder aan en download meteen onze “10 SEO Tips Cheat Sheet“.

magnifiercross