Google’s ondoorgrondelijke wegen

Hoog in Google... maar waarom?Wie deze blog een beetje volgt, weet dat we bij WebGenerator veel aandacht besteden aan zoekmachines en dan met name Google. We zijn er dagelijks mee bezig en dus weten we er (excuus voor de onbescheidenheid) ook veel vanaf. Maar soms laat Google zoekresultaten zien waardoor je denkt dat al je “Google knowhow” net zo goed de prullenbak in kan. Waar je echt geen touw aan vast kan knopen. Waarbij je óf aan jezelf óf aan Google gaat twijfelen. Of allebei.

Zo’n typisch gevalletje van “schiet mij maar lek” is de Google-positie van Marijke Jansen Webdesign op de term “webdesign“. Marijke staat met haar website (volgens mij al jaren) steevast in de top 3 op dat zoekwoord. Dat is een hele prestatie, want honderden, misschien wel duizenden internetbureaus en webdesigners (waarvan de meesten veel verstand van zoekmachine-optimalisatie hebben) doen dagelijks hun best om daar in de buurt te komen (wij ook natuurlijk).

Maar het vreemde is dat Marijke zo’n beetje alles fout doet wat je maar fout kan doen en tóch die top 3 positie op dat zeer competitieve keyword heeft weten te bereiken en weet vast te houden:

  • Haar homepage bevat letterlijk vrijwel géén tekst: slechts een afbeelding waarop je kunt doorklikken naar de achterliggende pagina’s van haar website.
  • Die achterliggende pagina’s zijn ongeveer op de vingers van één hand te tellen.
  • Net als de frequentie waarmee het keyword “webdesign” voorkomt op haar website overigens.
  • Ik heb niet de indruk dat Marijke de content van haar websitevaak uitbreidt of ververst.
  • Aan haar page titles of metatags keywords heeft Marijke vrijwel geen enkele aandacht besteed.
  • Als we de broncode van haar website bekijken dan zien we dat Marijke alle SEO-regels aan haar laars lapt.

Er is één ding dat Marijke wél heel goed doet: op alle websites die ze maakt, zet ze (zoals zoveel internetbureaus dat doen) een bescheiden “Made by” linkje naar haar eigen website, en in de linktekst staat het woord webdesign. Maar toch, dat alleen zou volgens Google’s eigen richtlijnen niet mogen verklaren waarom haar website zo hoog scoort op een zo fel begeerde zoekterm. Dus tenzij Marijke getrouwd is met de directeur van Google Nederland, kunnen wij geen enkele verklaring bedenken voor haar succes in de grootste zoekmachine.

Marijke Jansen Webdesign HomepageMisschien denkt u: “Nou nou WebGenerator, de druiven zijn zeker zuur”. En stiekem knarsen we onze tanden natuurlijk een beetje. Maar om eerlijk te zijn vinden we het ook wel leuk om te zien dat Google er soms faliekant naast kan zitten.

Bovendien gunnen weMarijke van harte haar top-3-positie in Google. Niet genoeg overigens om hier ook nog eens een linkje naar haar website te plaatsen… zo aardig zijn we nu ook weer niet. Marijke zal het in onze blog moeten doen met het plaatje van haar homepage hiernaast. Als u haar website wilt bezoeken, google dan maar even op “webdesign”. U vindt haar vanzelf (grr).

Snapt u Google soms ook niet?

Heeft u ook concurrenten cq. concurrerende websites waarvan u maar niet kunt begrijpen dat ze in de zoekmachines boven uw website staan? Laat dan een reactie achter op dit blogartikel, we zijn erg benieuwd of er nog meer van dit soort “Google-bloopers” zijn.

PS: Als u een reactie achterlaat en wij het gevoel hebben dat er wél een logische verklaring is, dan zullen wij u die graag geven. Dus u maakt nog kans op een gratis zoekmachine-adviesje ook.

Automatisch onze blogartikelen in je inbox?

En direct onze handige 10 zoekmachine-tips downloaden?

WebGenerator blogt over online marketing, webdesign, e-commerce en nog veel meer. Onze artikelen per e-mail ontvangen zodra we ze plaatsen? Meld je dan hieronder aan en download meteen onze “10 SEO Tips Cheat Sheet“.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.