Vrijblijvende kostenindicatie? Bel gewoon even: (+31) 036 30 200 15

Discrimineert nieuwe anti-spam wetgeving het MKB?

Anti-spam wetgeving zakelijke markt nadelig voor kleine ondernemer?U heeft er waarschijnlijk al over gelezen: per 1 oktober is zakelijke spam (tot op heden vreemd genoeg nog wettelijk toegestaan) verboden. Vanaf dat moment mag u ook in de business-to-business sfeer alleen nog e-mailings versturen aan:

  • Ontvangers die u daartoe expliciet toestemming hebben gegeven.
  • Ontvangers die aantoonbaar klant bij u zijn.

De kennisportal ZBC.nu heeft daar een interessante visie op: volgens ZBC.nu worden met deze wetgeving MKB-ers gediscrimineerd. We citeren:

"Het versturen van spam (...) is op grond van de Telecommunicatiewet verboden. Tenzij de ontvanger daarvoor zelf toestemming heeft gegeven. Uitzondering hierop is het bedrijf dat uw e-mailadres heeft verkregen bij de verkoop van een product of een dienst. Het mag uw adres gebruiken voor het verzenden van berichten, zelfs indien het daar geen (expliciete) toestemming voor heeft gekregen. (...). Juist deze uitzonderingsregel is zeer nadelig voor MKB-bedrijven. Waar bijvoorbeeld een grote organisatie als KPN moeiteloos een klantenbestand kan tonen van miljoenen Nederlanders, die ze dus ongevraagd berichten mag sturen, houdt het voor een MKB’er vaak op met enkele tientallen klanten die benaderd mogen worden."
 
Leest u zeker even het complete artikel, want daarin staat veel nuttige en concrete informatie. Sowieso is ZBC een website om in uw favorieten te zetten. Toch zijn we het niet eens met de strekking van dit specifieke artikel. Het riekt een beetje Calimero-achtig:

"Zij zijn groot (en mogen daarom wel spammen) en wij zijn klein (en hebben daarom te weinig adressen om spam naar te versturen)."

Iedereen die verstandig met e-mail marketing omgaat (of dat nu een kleine ondernemer is of de marketing manager van KPN), spamt sowieso niet. Niet alleen omdat het verboden is (hoewel het risico op een boete van € 450.000 natuurlijk een overtuigend argument is), maar gewoon omdat het bad business is. Het versturen van spam bederft je reputatie en kost uiteindelijk meer dan het oplevert. Let u maar eens op: ook grote bedrijven sturen u vaak alleen maar promotionele e-mails of nieuwsbrieven als u daar expliciet om gevraagd heeft, zelfs al bent u klant bij hen.

Automatisch onze blogartikelen in je inbox?

En direct onze handige 10 zoekmachine-tips downloaden? WebGenerator blogt over online marketing, webdesign, e-commerce en nog veel meer. Onze artikelen per e-mail ontvangen zodra we ze plaatsen? Meld je dan hieronder aan en download meteen onze “10 SEO Tips Cheat Sheet“.

magnifiercross