

En direct onze handige 10 zoekmachine-tips downloaden? WebGenerator blogt over online marketing, webdesign, e-commerce en nog veel meer. Onze artikelen per e-mail ontvangen zodra we ze plaatsen? Meld je dan hieronder aan en download meteen onze “10 SEO Tips Cheat Sheet“.

Waarschijnlijk kent u de image search functie van Google wel. Altijd handig als u eens een bepaald plaatje nodig heeft voor uw eigen website. Maar het feit dat Google afbeeldingen vertoont biedt ook kansen op het gebied van zoekmachine-optimalisatie. Afbeeldingen kunnen namelijk zorgen voor meer (én relevante) bezoekers op uw website.
Stel dat u op zoek bent naar een nieuwe (of gebruikte) auto en u bent geïnteresseerd in de Dodge Caliber. Als u in Google zoekt op "dodge caliber" krijgt u dit te zien als eerste pagina:

Onze excuses als u écht op zoek bent naar grasmatten: volg de volgende link en Google helpt u verder: http://www.google.nl/search?q=grasmatten
Deze blogpost is namelijk een experiment. We merken dat onze blogposts het goed doen in de zoekmachines. Vaak zijn ze al binnen een dag, soms zelf binnen enkele uren terug te vinden in Google en vaak nog hoog ook. Wij vroegen ons af: zou dat ook lukken met een -- voor ons totaal branche-vreemde -- term als "grasmatten"? Maandelijks wordt in google.nl bijna 10.000 keer gezocht op "grasmatten" en heel wat grasmatten-leveranciers adverteren met Adwords op de term. Grasmatten is dus een commercieel interessante zoekterm.

"Geluk dwing je af," zegt de trainer van het voetbalteam dat een penalty meekrijgt en daarmee de wedstrijd wint. En daar zit wel wat in. Want het is natuurlijk niet 100% toeval dat we in onze blog ingaan op actuele thema's waarvan we vermoeden dat die onze doelgroep (ondernemers die zich actief met online marketing bezig houden) boeien. Bovendien valt prima na te gaan hoe vaak op bepaalde termen wordt gezocht in Google.
Foto's en afbeeldingen in websites en e-mail nieuwsbrieven mogen niet te zwaar zijn. Dus moet je een foto vaak wat bijwerken voordat je 'm in je website of e-mail nieuwsbrief plaatst. Verkleinen, beetje bijsnijden, kleuren wellicht een beetje bijstellen, misschien een tekst in het plaatje zetten... enfin, beeldbewerking dus.

Pixlr is zo'n online oplossing om foto's te bewerken. En wij kunnen alleen maar zeggen: wow. Pixlr is er in twee versies:
Onze e-mail marketing applicatie WebGenerator ProMail is uitgebreid met een functie waarvan we zeker weten dat je er heel veel rendement uit gaat halen: split-testen, ook wel A/B-testen genoemd.
In de context van WebGenerator ProMail betekent dit, kort samengevat:
De bovenstaande vraag wordt ons de laatste tijd regelmatig gesteld door klanten die gebruik maken van onze e-mail marketing applicatie WebGenerator ProMail. Dit komt o.a. omdat veel bedrijven op dit moment e-mails versturen waarin zij opnieuw om e-mail permissie vragen en daarbij vermelden dat zij wettelijk verplicht zijn dat te doen. Op zich heel netjes, maar dat is onjuist: wie zich in het verleden al aan de normale permissie-regels hield (die dus voor de zakelijke markt per 1-10-2009 wettelijk verplicht worden) hoeft niet opnieuw om toestemming te vragen.

Het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) en telecomwaakhond OPTA zien de tell-a-friend functie als een grensgeval tussen persoonlijke en commerciële communicatie en scharen het dus niet direct onder de noemer 'spam'. Maar een tell-a-friend functie moet wel voldoen aan de volgende voorwaarden:
Iedereen die wel eens bij de bouw van een website betrokken is geweest, weet dat het ontwerp van de website het meest tijdrovende onderdeel van het hele project kan zijn. Want over webdesign heeft echt iedereen een mening... tot en met de echtgeno(o)t(e) van de directeur.
Natuurlijk is het design van een website enorm belangrijk en mag en moet er op allerlei manieren kritisch naar gekeken worden. Maar door de subjectiviteit waarmee dat gebeurt (zoveel mensen, zoveel meningen) dreigen veel andere aspecten van de website -- functionaliteit, gebruiksvriendelijkheid, vindbaarheid, conversie, inhoud -- vaak onder te sneeuwen.
Het zal u niet verbazen: als internetbureau bedrijven we ook voor onszelf intensief online marketing. Zoekmachine-marketing speelt daarin een belangrijke rol -- misschien wel de belangrijkste. We weten dan ook hoeveel inspanning het vergt om een paar procentjes meer bezoek naar een website te krijgen. Toch hebben we in de afgelopen maanden met een relatief eenvoudig middel bijna 10% meer bezoekers gegenereerd. Hoe? Bloggen, meneer, bloggen.
We laten de cijfers voor zich spreken. Hieronder ziet u in de eerste grafiek het aantal bezoeken aan onze website in augustus: in totaal een kleine 7.000. Direct daaronder het aantal bezoeken dat direct binnenkwam op een van onze blog-pagina's: iets minder dan 700, ofwel bijna 10% van het totaal.
Totaal aantal bezoeken in augustus:

De kennisportal ZBC.nu heeft daar een interessante visie op: volgens ZBC.nu worden met deze wetgeving MKB-ers gediscrimineerd. We citeren:
Gedragseconoom Dan Ariely is een meester in het ontrafelen en ontluisteren van menselijk keuzegedrag.In onderstaande presentatieverklaart hijop zowel filosofische als cabareteske wijze waarom u aan elk formulier op uw website een keuze-optie moet toevoegen die niemand zal kiezen. Hilarisch leerzaam.