Reclamebureaus hebben mooie en goed verzorgde websites. Logisch: als communicatie en creativiteit je core business zijn, moet je website dat uitstralen. Maar veel reclamebureaus laten kansen liggen als het gaat om hun vindbaarheid in de zoekmachines.
Waar wringt de schoen? En wat zijn mogelijke oplossingen?
Reclamebureaus ontwerpen, bouwen en beheren hun website vaak op een manier die botst met de criteria die Google stelt voor een goede positionering van een website. Als je Ogilvy, KesselsKramer of Roorda heet en bij elke grootbank of grootgrutter op de shortlist staat, hóef je je niet druk te maken om je positie in de zoekmachines. Maar als je als reclamebureau wel degelijk new business uit je site wil genereren en dus gevonden wilt worden, zou je onderstaande maatregelen kunnen overwegen:

Het is nog niet zo gek lang geleden dat mensen dachten: "Och, dat internet, dat waait wel over". Veel ondernemers vonden het toen niet nodig om hun domeinnaam te claimen ("Ik heb al een brochure, wat moet ik met een website?").Om later knarsetandend teconstateren dat hun bedrijfsnaam door een andere partij als domein was geregistreerd. Ze moesten daardoor genoegen nemen met een tweede-keus-variant. Of moesten een hoog 'losgeld' betalen voor hun eerste keus...
WebGenerator blogt sinds de zomer van dit jaar en wist tot en met oktober een mooie blogfrequentie van ca. 2 posts per week aan te houden. Maar november en december waren razend druk en dat had een duidelijk merkbare weerslag op het aantal blogartikelen.



Wie deze blog een beetje volgt, weet dat we bij WebGenerator veel aandacht besteden aan zoekmachines en dan met name Google. We zijn er dagelijks mee bezig en dus weten we er (excuus voor de onbescheidenheid) ook veel vanaf. Maar soms laat Google zoekresultaten zien waardoor je denkt dat al je "Google knowhow" net zo goed de prullenbak in kan. Waar je echt geen touw aan vast kan knopen. Waarbij je óf aan jezelf óf aan Google gaat twijfelen. Of allebei.



