
Yoast WordPress SEO plugin: een praktijk-case

Eind 2010 schreven we een blogartikel over de rol van schermresoluties van computerbeeldschermen in relatie tot webdesign. Tot op de dag vandaag is dat artikel door een hoge positie in Google een van de meest bekeken pagina’s op onze website. Maar er zijn flink wat ontwikkelingen geweest op het gebied van schermresoluties en anno 2014 is dat artikel niet meer actueel. Hoog tijd voor een update.
E-mail marketing lijkt bijna “old school” in vergelijking met alle manieren waarop je via social media je doelgroepen kunt bereiken. Maar e-mail marketing is allesbehalve achterhaald. Uit veel onderzoeken komt naar voren dat investeringen in e-mail marketing beter renderen dan die in social media. Deze infographic van hoster HostPapa zet voors en tegens op een rijtje.
Er zijn duizenden sites waar je makkelijk een linkje kunt plaatsen, denk aan startpagina.nl en vergelijkbare sites. Je kunt je voorstellen dat Google beperkt waarde hecht aan links op dergelijke sites. Maar een link in een diepgravend artikel op een gezaghebbende site, waarbij die site en/of dat artikel een inhoudelijke relatie met jouw site hebben, dát is juist een heel waardevol linkje. Van dat soort linkjes kun je er niet genoeg hebben, maar het is natuurlijk moeilijk om die te verkrijgen.
Uit diverse onderzoeken blijkt dat de inzet van content marketing vaak kan leiden tot de gewenste resultaten tegen lagere kosten. Denk hierbij aan meer bezoekers, een betere ROI (Return On Investment) of een hogere omzet. Maar hoe zet je content marketing op de juiste manier in en zorg je ervoor dat deze zowel waardevol is voor je bezoekers als zoekmachines?
Verstuur je een e-mailnieuwsbrief maar liggen de open- en klikstatistieken lager dan je zou willen? Dat kun je verbeteren door te onderzoeken wie er écht in je mailings zijn geïnteresseerd en reactivatie-tactieken toe te passen op de lezers die dat niet zijn. In elk e-mailadressenbestand komen ‘inactieve abonnees’ voor: lezers die je nieuwsbrief nooit openen, laat staan dat ze doorklikken op links in die nieuwsbrief. Dat kan allerlei redenen hebben. Eén daarvan is dat zo’n lezer (of zijn wat al te enthousiaste spam-filter) je e-mail ooit als spam heeft gemarkeerd, waardoor die nu nooit meer in de inbox verschijnt. Dat alleen al is een goede reden om een kritisch naar die ‘slapende lezers’ te kijken, want het kan op termijn een negatief effect hebben op je ‘sender reputation’. Los daarvan is het zonde van je geld (want e-mail marketing is wel goedkoop, maar niet gratis) en vertroebelt het het zicht op het rendement van je e-mail marketing inspanningen.
Voor sommige dingen in WordPress geldt: je moet het even weten. Dat gaat ook op voor het maken van een link naar een PDF. Het is een veel voorkomende handeling, want we hebben allemaal wel eens een PDF die we op onze website als download willen aanbieden. Denk maar aan PDF-documenten als algemene voorwaarden, whitepapers, handleidingen, etc. Had je nog niet uitgevogeld hoe het maken van een link naar een PDF in WordPress werkt? Lees dan even verder, het is niet ingewikkeld.
Je bent het ongetwijfeld wel eens tegengekomen op een website: een link die niet naar een andere pagina of website leidt, maar naar een ander deel van dezelfde pagina. Je klikt erop en de pagina scrollt vanzelf naar een lager (of hoger) punt in de pagina. Zo’n link wordt ook wel een interne link of een ankerlink (anchorlink) genoemd. Maar hoe maak je zo’n link in WordPress? WordPress heeft deze functie niet standaard aan boord, maar zoals zo vaak het geval is: er is een plugin voor.
In de statistieken van onze website zie ik de laatste tijd regelmatig bezoekers binnenkomen die hebben gezocht op “website aanmelden bij Bing“.
Nou staat er wel een oud artikel over Bing op onze website, maar dat vertelt niet hoe je je website bij Bing kunt aanmelden.
In deze blog vind je die info wel, plús andere tips die misschien nog wel veel belangrijker zijn voor de vindbaarheid van je site…