Schermresoluties 2014: een update

Eind 2010 schreven we een blogartikel over de rol van schermresoluties van computerbeeldschermen in relatie tot webdesign. Tot op de dag vandaag is dat artikel door een hoge positie in Google een van de meest bekeken pagina’s op onze website. Maar er zijn flink wat ontwikkelingen geweest op het gebied van schermresoluties en anno 2014 is dat artikel niet meer actueel. Hoog tijd voor een update.

Schermresoluties 2014
Lees verder

Dragen sociale links bij aan de vindbaarheid van je website in Google?

Dragen social links bij aan je vindbaarheid in Google?Google hanteert honderden criteria om te bepalen hoe hoog jouw website in de zoekresultaten staat. Sommige factoren spelen een kleine, andere een grote rol. Een heel belangrijk criterium is de mate waarin andere websites verwijzen (dus “linken”) naar jouw website. Google ziet een link naar jouw website namelijk als een “stem”, een aanbeveling. Daarbij gaat het niet alleen om kwantiteit, maar ook – en misschien wel vooral – om kwaliteit.

Er zijn duizenden sites waar je makkelijk een linkje kunt plaatsen, denk aan startpagina.nl en vergelijkbare sites. Je kunt je voorstellen dat Google beperkt waarde hecht aan links op dergelijke sites. Maar een link in een diepgravend artikel op een gezaghebbende site, waarbij die site en/of dat artikel een inhoudelijke relatie met jouw site hebben, dát is juist een heel waardevol linkje. Van dat soort linkjes kun je er niet genoeg hebben, maar het is natuurlijk moeilijk om die te verkrijgen.

Lees verder

De 404-pagina van je website: net wat je ervan maakt

Eergisteren is onze nieuwe website live gegaan en daarbij zijn veel (heel veel) pagina’s van adres veranderd. Voor de meeste pagina’s hebben we dat opgelost met een 301 redirect, wat ervoor zorgt dat het oude adres wordt “doorgelust” naar het nieuwe adres van de pagina. Maar dat is om eerlijk te zijn een rotklusje. En dus hebben we ook een speciale 404-pagina ingesteld waarop mensen terecht komen als een link niet meer werkt (en wij te lui zijn geweest om er een 301 voor in te stellen).

Lees verder

Reactiveer je nieuwsbrieflezers in 5 stappen

Verstuur je een e-mailnieuwsbrief maar liggen de open- en klikstatistieken lager dan je zou willen? Dat kun je verbeteren door te onderzoeken wie er écht in je mailings zijn geïnteresseerd en reactivatie-tactieken toe te passen op de lezers die dat niet zijn. In elk e-mailadressenbestand komen ‘inactieve abonnees’ voor: lezers die je nieuwsbrief nooit openen, laat staan dat ze doorklikken op links in die nieuwsbrief. Dat kan allerlei redenen hebben. Eén daarvan is dat zo’n lezer (of zijn wat al te enthousiaste spam-filter) je e-mail ooit als spam heeft gemarkeerd, waardoor die nu nooit meer in de inbox verschijnt. Dat alleen al is een goede reden om een kritisch naar die ‘slapende lezers’ te kijken, want het kan op termijn een negatief effect hebben op je ‘sender reputation’. Los daarvan is het zonde van je geld (want e-mail marketing is wel goedkoop, maar niet gratis) en vertroebelt het het zicht op het rendement van je e-mail marketing inspanningen.

Lees verder

Een link naar een PDF maken in WordPress

Voor sommige dingen in WordPress geldt: je moet het even weten. Dat gaat ook op voor het maken van een link naar een PDF. Het is een veel voorkomende handeling, want we hebben allemaal wel eens een PDF die we op onze website als download willen aanbieden. Denk maar aan PDF-documenten als algemene voorwaarden, whitepapers, handleidingen, etc. Had je nog niet uitgevogeld hoe het maken van een link naar een PDF in WordPress werkt? Lees dan even verder, het is niet ingewikkeld.

WordPress link naar PDF maken
Lees verder

Hoe maak je een ankerlink (interne link) in WordPress?

Je bent het ongetwijfeld wel eens tegengekomen op een website: een link die niet naar een andere pagina of website leidt, maar naar een ander deel van dezelfde pagina. Je klikt erop en de pagina scrollt vanzelf naar een lager (of hoger) punt in de pagina. Zo’n link wordt ook wel een interne link of een ankerlink (anchorlink) genoemd. Maar hoe maak je zo’n link in WordPress? WordPress heeft deze functie niet standaard aan boord, maar zoals zo vaak het geval is: er is een plugin voor.

Ankerlink (interne link) maken in WordPress
Lees verder

Je website aanmelden bij Bing & Google

In de statistieken van onze website zie ik de laatste tijd regelmatig bezoekers binnenkomen die hebben gezocht op “website aanmelden bij Bing“.

Nou staat er wel een oud artikel over Bing op onze website, maar dat vertelt niet hoe je je website bij Bing kunt aanmelden.

In deze blog vind je die info wel, plús andere tips die misschien nog wel veel belangrijker zijn voor de vindbaarheid van je site…

Website aanmelden bij Bing en Google
Lees verder

SEOshop vernieuwt webshop-integratie PostNL

SEOshop heeft in haar webshop platform de geïntegreerde functie voor verzending met PostNL drastisch vernieuwd. Verzendingen van orders via PostNL kunnen daardoor nu volledig via de backend van SEOshop worden geregeld. Ook zijn de verzendmogelijkheden verder uitgebreid, webshopeigenaren kunnen nu kiezen uit alle verzendmogelijkheden van PostNL en hun klanten een leverdatum- en tijd laten kiezen. Ook Europese en wereldwijde bezorging van orders behoort nu tot de mogelijkheden.

SEOshop & PostNL
Lees verder