Je website aanmelden bij Bing & Google

In de statistieken van onze website zie ik de laatste tijd regelmatig bezoekers binnenkomen die hebben gezocht op “website aanmelden bij Bing“.

Nou staat er wel een oud artikel over Bing op onze website, maar dat vertelt niet hoe je je website bij Bing kunt aanmelden.

In deze blog vind je die info wel, plús andere tips die misschien nog wel veel belangrijker zijn voor de vindbaarheid van je site…

Website aanmelden bij Bing en Google

Je website aanmelden bij Bing

Via dit adres kun je je site aanmelden bij Bing: www.bing.com/webmaster/SubmitSitePage.aspx

Je website aanmelden bij Google

En via het volgende adres kun je je website aanmelden bij Google: www.google.nl/addurl

Deze aanmelding verloopt via Google’s Webmaster tools en Google vraagt je daarom om in te loggen met een Gmail-account. Deze manier van aanmelden geldt voor het aanmelden van een enkel adres. Daarbij zul je normaal gesproken het adres van je homepage invullen en Google zal na verloop van tijd zelf de rest van je website doorlopen, in kaart brengen en in haar zoekresultaten gaan tonen.

Is het nodig om je website aan te melden bij Bing of Google?

Misschien hebben Bing en Google jouw website al lang ‘in de smiezen’ en is het niet nodig om je website nog eens aan te melden. Maar hoe kom je daarachter? Zowel bij Bing als bij Google kun je daarachter komen met hetzelfde trucje:

  • Ga naar google.nl of bing.nl
  • Voer in het zoekveld deze zoekopdracht in: site:www.uwwebsite.nl

Zowel Google als Bing zullen dan alle pagina’s vanje website laten zien die zij al in kaart hebben gebracht. Hieronder zie je een deel van het resultaat als we dit voor onze eigen website doen:

Website aanmelden bij Bing

Is het zinvol om je website aan te melden bij Bing of Google?

Om heel eerlijk te zijn: het aanmelden van je website bij Bing of Google valt in de categorie “Baat het niet dan schaadt het niet” en heeft meestal niet veel toegevoegde waarde. De beste manier om bijvoorbeeld een nieuwe website snel onder de aandacht te brengen van Google en Bing, is ervoor zorgen dat andere websites naar je website linken. Google en Bing struinen immers voortdurend het internet af, zullen dan die links tegenkomen en je website op natuurlijke wijze in kaart brengen (een proces dat ook wel “indexeren” wordt genoemd).

Nieuwe pagina’s op je website apart aanmelden bij Bing of Google?

Ook hier geldt dat dit waarschijnlijk weinig zin heeft. Als je website goed in elkaar zit worden nieuwe pagina’s of berichten op enig moment vanzelf gevonden door Google en Bing. Hoe snel dat gebeurt, dat is afhankelijk van meerdere factoren. Voeg je vaak nieuwe inhoud aan je website toe, dan is dat voor Google en Bing een signaal om wat vaker langs te komen (en vice versa).

Wat ook helpt is het toevoegen van een zogeheten XML-sitemap aan je website die automatisch alle nieuwe pagina’s aanmeldt bij Bing en Google. Hiervoor moet je wel wat voorzieningen (laten) treffen in je website en webmaster-accounts aanmaken bij Google en Bing om zo’n XLM-sitemap aan te melden.

WebGenerator bouwt in alle websites die zij voor haar klanten bouwt een speciale tool in waarmee zo’n XML-sitemap automatisch wordt gegenereerd. Natuurlijk gebruiken we die tool ook voor onze eigen website. In combinatie met het feit dat we regelmatig nieuwe inhoud aan onze website toevoegen, leidt dat ertoe dat nieuwe pagina’s vaak al binnen 8 tot 16 uur opduiken in Google en Bing.

Over onze vindbaarheid mogen we dus niet klagen. Ga maar na: hoe ben je op dit artikel terecht gekomen? Precies!

Meer zoekmachine-tips

Vindbaarheid in Google en Bing gaat om veel meer dan “even aanmelden” bij die beide zoekmachines. We hebben daarover een uitgebreid artikel geschreven met 10 zoekmachine-tips die voor iedereen makkelijk toepasbaar zijn in het reguliere onderhoud van een website.

Klik hier voor deze 10 SEO-tips

Niet blij met de vindbaarheid van je website?

Heb je het gevoel dat je website structureel “onder-presteert” in de zoekmachines, ondanks het feit dat je genoeg interessante inhoud op je website hebt staan en ook regelmatig verse content toevoegt? Dan zou het kunnen zijn dat je website zoekmachine-technisch niet goed in elkaar zit.

In dat geval kunnen we je misschien helpen met de bouw van een nieuwe, zoekmachine-vriendelijke website die jouw waardevolle content wél op een goede manier voor het voetlicht van de zoekmachines brengt.

Wil je daar meer over weten? Stuur ons dan een mailtje of bel even: 036 30 200 15. We vertellen je graag meer over de mogelijkheden.

Automatisch onze blogartikelen in je inbox?

En direct onze handige 10 zoekmachine-tips downloaden?

WebGenerator blogt over online marketing, webdesign, e-commerce en nog veel meer. Onze artikelen per e-mail ontvangen zodra we ze plaatsen? Meld je dan hieronder aan en download meteen onze “10 SEO Tips Cheat Sheet“.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *