Schermresoluties 2014: een update

Eind 2010 schreven we een blogartikel over de rol van schermresoluties van computerbeeldschermen in relatie tot webdesign. Tot op de dag vandaag is dat artikel door een hoge positie in Google een van de meest bekeken pagina’s op onze website. Maar er zijn flink wat ontwikkelingen geweest op het gebied van schermresoluties en anno 2014 is dat artikel niet meer actueel. Hoog tijd voor een update.

Schermresoluties 2014

Ontwikkeling schermresoluties 2014 vs. 2013 vs. 2012

Laten we meteen met de deur in huis vallen en de top 10 van meestgebruikte schermresoluties hieronder op een rijtje zetten. We kijken daarbij naar schermresoluties in juni 2014, maar zetten dat ook af tegen de aandelen van schermresoluties in dezelfde maanden in 2013 en 2012. Voor deze cijfers maakten we gebruik van de gegevens van W3Counter, leverancier van een grote statistiekentool die dit soort informatie maandelijks update op haar website.

 Juli 2014 Juni 2013 Juni 2012 
11366 x 76819,51%1366 x 76819,32%1366 x 76818,45%
21024 x 76811,13%1024 x 76812,53%1024 x 76814,79%
31920 x 10806,92%1280 x 8008,60%1280 x 80011,90%
41280 x 8006,35%1920 x 10806,34%1280 x 10247,26%
5768 x 10245,93%1280 x 1024 5,95%1440 x 9006,26%
61280 x 1024 4,97%1440 x 9005,26%1920 x 10805,40%
71440 x 9004,52%768 x 10245,06%320 x 4803,88%
81600 x 9004,24%1600 x 9003,92%1600 x 9003,68%
9320 x 5684,01%320 x 4803,74%1680 x 10503,65%
10320 x 4802,90%800 x 6002,94%768 x 10243,11%

Wat valt op in deze “Schermresolutie Top 10”?

Schermresolutie 1366 x 768: steady op de eerste plaats
De schermresolutie 1366 x 768 lijkt een blijvertje en staat al drie jaar bovenaan in de top tien. De oorzaak moet waarschijnlijk worden gezocht in het feit dat meer pixels (hogere schermresoluties) voor fabrikanten simpelweg significant meer productiekosten met zich meebrengen. De resolutie 1366 x 768 lijkt een standaard geworden te zijn in de industrie voor de “doorsnee” laptop. Let er maar eens op, de volgende keer dat je door een Mediamarkt loopt: bij hogere schermresoluties gaat de prijs (hard) omhoog.

Good old 1024 x 768: still going strong
Deze schermresolutie stond jarenlang op nummer 1 en heeft nog steeds een stevig marktaandeel en een tweede positie. Dat lijkt misschien vreemd, want als schermresolutie voor laptopschermen en desktopbeeldschermen is 1024 x 768 eigenlijk wel verouderd; nieuwe laptops of beeldschermen met deze resolutie worden niet veel meer geproduceerd. Het hoge marktaandeel laat zich verklaren door het gebruik van tablets. De iPad 1 en 2 hebben een resolutie van 1024 x 768. De iPad 3 heeft een hogere resolutie, maar daar staat de populaire iPad Mini tegenover, die ook weer 1024 x 768 pixels hanteert. Bovendien heeft de iPad de markt al lang niet meer voor zich alleen: de Android tablet is een populair alternatief en ook op die tablet wordt vaak deze schermresolutie gebruikt.

Minder mobiele schermen dan je zou verwachten?
In het staatje hierboven wijzen resoluties als 320 x 568 en 320 x 480 op bezoekers die websites via hun mobiele telefoon bekijken. In juni 2014 zou dat — volgens deze cijfers van W3Counter — op bijna 7% uitkomen. Dat lijkt aan de lage kant, want andere onderzoeken hebben het al gauw over dubbele cijfers. Dit wordt ook bevestigd door statistieken die we kennen van onze eigen website en websites van opdrachtgevers. Dit wordt misschien verklaard door andere mobiele schermresoluties die niet in de top 10 staan, maar bij elkaar opgeteld toch nog een behoorlijk aandeel vormen. Op basis van andere bronnen en onze eigen statistieken durven we in ieder geval de stelling wel aan dat het percentage mobiele bezoekers op een website gemiddeld tussen 15% en 20% ligt.

Wat betekent dit voor je website?

In de praktijk wordt in webdesign voor desktop- en laptopschermen vandaag de dag nog veelal een “werkbreedte” van iets minder dan 1000 pixels aangehouden. Dit betekent dat er op bredere schermen links en rechts ruimte “overblijft”. Je zou kunnen redeneren dat dat zonde van de beschikbare schermruimte is, maar anderzijds: het is gewoon een prettige “leesbreedte” voor een website.

Je ziet overigens wel websites die een breedte hebben van om en nabij 1200 pixels, en zich zelf automatisch een slag smaller maken op schermen die dat niet toelaten. Een mooie oplossing, maar het heeft wel consequenties. Omdat de site op verschillende breedtes wordt getoond, kunnen teksten en afbeeldingen verspringen, wat de consistentie van de website kan beïnvloeden.

Voor mobiele schermen is dit “aanpassingsgedrag” tegenwoordig echter wel bijna een must. Nieuwe webdesigntechnieken hebben dit ook eenvoudiger en betaalbaarder gemaakt. Werd een mobiele website enkele jaren terug nog als aparte, stand-alone oplossingen ontwikkeld, tegenwoordig kan een website dankzij responsive webdesign zowel keurig worden weergegeven op een laptop- of desktopscherm als op het scherm van een mobiele telefoon of smartphone.

Ziet jouw website er nog goed uit op alle schermen?

Gaat je website al een tijdje mee? En denk je dat die wel wat beter afgestemd kan worden op de moderne stand van zaken als het gaat om computerbeeldschermen, tablets en smart phones? Neem dan eens contact op met WebGenerator, wellicht kunnen we wat voor je betekenen. Je kunt ons mailen via ons contactformulier maar natuurlijk ook direct bellen: 036 30 200 15.

Automatisch onze blogartikelen in je inbox?

En direct onze handige 10 zoekmachine-tips downloaden?

WebGenerator blogt over online marketing, webdesign, e-commerce en nog veel meer. Onze artikelen per e-mail ontvangen zodra we ze plaatsen? Meld je dan hieronder aan en download meteen onze “10 SEO Tips Cheat Sheet“.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.