Content marketing: Ben jij content met je content?

Uit diverse onderzoeken blijkt dat de inzet van content marketing vaak kan leiden tot de gewenste resultaten tegen lagere kosten. Denk hierbij aan meer bezoekers, een betere ROI (Return On Investment) of een hogere omzet. Maar hoe zet je content marketing op de juiste manier in en zorg je ervoor dat deze zowel waardevol is voor je bezoekers als zoekmachines?

Content marketing

Als (online ondernemer) begrijp je dat content belangrijk is voor online marketing, zowel nu als in de toekomst. Maar je bent natuurlijk ook druk bezig om je bedrijf draaiende te houden.

Voordat je begint met het creëren van content, zoals teksten, video’s, infographics, etc., is het goed om een strategisch plan op te stellen waarin de doelstellingen duidelijk naar voren komen. Je kunt namelijk niet simpelweg beginnen met het schrijven van een aantal artikelen over je producten of diensten, om vervolgens af te wachten wat de resultaten zijn.

Daarom heb ik hier een aantal tips voor je wanneer je jouw content marketing strategie opstelt en uitvoert.

Content marketing strategie

Houd bij het opzetten van je content marketing strategie rekening met de volgende punten:

  • Zorg dat de strategie past in de algehele marketing strategie van je bedrijf
  • Focus op pull in plaats van push
  • Creëer geen verkooppraatjes maar draag oplossingen aan
  • Je strategie zou moeten leiden tot loyaliteit van je bezoekers en klanten

Vraag je allereerst af waar je (potentiële) klant behoefte aan heeft. Stel bijvoorbeeld een top-10 samen van de meest gestelde vragen die de afgelopen maanden door je klanten zijn gesteld. Ga vervolgens aan de slag met het beantwoorden van deze vragen. Beschrijf het probleem en draag oplossingen aan via bijvoorbeeld een artikel.

Schrijf eerst voor je bezoekers en dan pas voor zoekmachines

“Vroeger”, nog maar een paar jaar geleden, werd door veel internetbedrijven geadviseerd om artikelen en webpagina’s vol te stoppen met een bepaald zoekwoord.

Er werden bepaalde percentages gegeven over hoeveel keer een zoekwoord moest voor komen in de tekst. Deze tactieken werkten, aangezien zoekmachines beter begrepen waar een pagina over ging. Maar je bezoekers haakten ook snel af, omdat de content hen niet aansprak.

Deze tijden van optimalisatie zijn echter voorbij. Zoekmachines zijn namelijk slimmer geworden en herkennen sneller wanneer een pagina is volgestopt met zoekwoorden. Als website word je hierdoor eerder afgestraft dan dat het je helpt wanneer je dergelijke ‘trucjes’ toepast.

Mede daarom is het nog belangrijker geworden dat je schrijft voor je bezoekers en potentiële klanten. Focus je op hen en niet op de zoekmachines. Wat willen zij weten en waar zijn zij naar op zoek? Zij zullen zoeken op deze woorden en daardoor uiteindelijk ook op jouw website terechtkomen.

Denk eens na over wat mensen van je willen weten. Chris Rommers heeft bijvoorbeeld een interview gehouden op Slagter Media, waarin hij meer vertelt over WebGenerator en zichzelf. Op deze wijze geeft hij een kijkje in de keuken van het bedrijf, waarmee hij bouwt aan vertrouwen en naamsbekendheid.

Maar ook is er op WebGenerator een pagina te vinden met 10 zoekmachine-tips voor het beheer van je website. Daarmee geeft WebGenerator waardevolle informatie waar haar potentiële klanten naar op zoek zijn.

Door op deze wijze aan je content marketing strategie te bouwen, zorg je er tegelijkertijd voor dat je beter wordt gevonden in de zoekmachines. Bezoekers van je website blijven namelijk langer op je website, terwijl er ook eerder mensen en bedrijven naar je website zullen verwijzen middels een link. Zodoende zien zoekmachines je als een relevante bron voor bepaalde informatie en stijg je in de zoekresultaten.

Houd daarbij je doel in zicht. Spuw niet content uit om alleen maar links te vergaren, maar zorg ervoor dat je content gewaardeerd wordt door je (potentiële) klanten. Zij zullen dan als ambassadeurs optreden door je aan te bevelen in hun netwerk middels het delen van jouw content. Denk bijvoorbeeld aan een Like op Facebook of tweet via Twitter. Dit levert weer meer bezoekers, links, etc. op.

Waarschijnlijk denk je nu: Content marketing, pff… waar moet ik beginnen? Maar als het zo gemakkelijk was, zou iedereen het doen. Content marketing vergt een lange adem, maar dan pluk je er ook echt de vruchten van.

Content zou daarom volgens mij een van de hoekstenen van je algehele marketing strategie moeten zijn, omdat het leidt tot een goed gevulde pijplijn en meer verkopen. Uiteraard moet je content continu worden bijgeschaafd, dus eigenlijk zou je nooit content moeten zijn met je content.

Ben jij al bezig met een content marketing strategie? Waarom wel of waarom niet? Ik ben benieuwd naar je reactie!

Over onze gastblogger Christian Slagter

Christian Slagter (1985) is een West-Friese (Noord-Holland) boerenzoon en internet ondernemer. Vanuit zijn bedrijf Slagter Media adviseert hij ondernemers hoe zij succes kunnen hebben met content marketing. Op zijn site www.slagtermedia.nl vindt u een schat aan informatie en interessante artikelen.

Ook geïnteresseerd in een gastrol op onze blog? Klik dan hier

Automatisch onze blogartikelen in je inbox?

En direct onze handige 10 zoekmachine-tips downloaden?

WebGenerator blogt over online marketing, webdesign, e-commerce en nog veel meer. Onze artikelen per e-mail ontvangen zodra we ze plaatsen? Meld je dan hieronder aan en download meteen onze “10 SEO Tips Cheat Sheet“.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.