Recent hebben we onze eigen website compleet vernieuwd. Dat was een flinke klus (sprak hij eufemistisch). Ik zal je de details besparen, want als webbouwer kun je geen ergere klant hebben dan jezelf. Waar ik het wél over wil hebben is de Yoast WordPress SEO plugin die we sindsdien gebruiken en het plezier dat je daarvan kunt hebben bij het optimaliseren van je pagina's voor de zoekmachines. Ook probeer ik je aan de hand van een praktijk-case een overzichtelijke uitleg te geven hoe je er zelf mee kunt werken.
Opmerking: na het schrijven van dit artikel leek het me aardig om er een échte praktijkcase van te maken en te monitoren hoe dit artikel zelf rankt in Google op de zoekterm "yoast" en gerelateerde zoektermen. Onderaan het artikel vind je daarover een aantal updates.
De Yoast WordPress SEO plugin is een (gratis) 'add-on' die eenvoudig aan WordPress-websites kan worden toegevoegd. Wij installeren de Yoast SEO plugin standaard in elke WordPress-website die we bouwen.
Het is een product van Nederlandse bodem, ontwikkeld door Joost de Valk. Joost heeft een succesvol bedrijf dat onder de naam 'Yoast' (inderdaad, dat spreek je uit als 'Joost') website-optimalisatie services aanbiedt in de meest brede zin van het woord.
De Yoast WordPress SEO plugin (officiële naam "WordPress SEO") is waarschijnlijk zijn meest succesvolle en bekendste product. Het is (op moment van schrijven) al 11.443.371 (!) keer gedownload.
Het is zoals gezegd een gratis product. Daarom moet je wat advertenties dulden. Een kniesoor die zich daaraan stoort, want de Yoast WordPress SEO plugin biedt veel toegevoegde waarde, wordt zeer goed up-to-date gehouden en tenslotte moet de schoorsteen bij Yoast/Joost ook roken. Het is hem gegund.
Allereerst biedt de Yoast WordPress SEO plugin een aantal instellingen op website-niveau. Dat betreft niet alleen instellingen voor de zoekmachine-vriendelijkheid van je website, maar ook op het gebied van social media (die indirect natuurlijk ook weer kunnen bijdragen aan de vindbaarheid van je website).
Hoewel deze instellingen belangrijk en nuttig zijn, ga ik daar in dit artikel geen aandacht aan besteden. Voor 99 van de 100 websites voldoen de standaard instellingen van WordPress SEO namelijk al. Bovendien gaat het om heel veel instellingen en is het soms een tikkie technisch.
Waar ik het vooral over wil hebben, is hoe je Yoast kunt gebruiken om zoekmachine-optimalisatie op pagina-niveau toe te passen.
Om pagina's van je website te optimaliseren voor een betere vindbaarheid op een specifieke zoekterm, gelden een aantal vuistregels; een soort checklist van zaken waar je op moet letten. Elders op onze website vind je een pagina met SEO tips waarop die punten overzichtelijk in kaart worden gebracht.
De Yoast SEO plugin maakt het mogelijk om die SEO-acties per pagina zorgvuldig en gestructureerd door te voeren.
Om goed uit te kunnen leggen hoe Yoast werkt als je een specifieke pagina wilt optimaliseren op een specifieke zoekterm, gebruik ik dit blogartikel als voorbeeld. De eerste vraag die ik mezelf daarbij stel is: op welke zoekterm wil ik dat dit artikel in Google gaat "scoren"?
Laat ik een ambitieuze doelstelling nemen: ik wil dat dit artikel gaat scoren op de zoekterm "Yoast".
Ik noem dat ambitieus, want als ik in Google zoek op "Yoast" zie ik op de eerste pagina het volgende:
Ik moet concurreren met de websites (.nl en .com) en social media van Yoast zelf, wordpress.org waar de plugin kan worden gedownload, een video op Youtube, de Wordcamp-website en twee uitstekende artikelen over WordPress SEO van een collega-webbouwer (waarvan één artikel overigens wel ingaat op de wat meer ingewikkelde, site-brede instellingen van Yoast die ik in hier niet behandel: klik hier voor dat artikel).
En dat zijn alleen nog maar de eerste 10 resultaten: op pagina's 2, 3 en verder staan nog vele uitstekende, relevante webpagina's over Yoast.
Denk ik dat ik met dit artikel een plaatsje op de eerste pagina ga veroveren op de zoekterm "Yoast"? Nee, niet echt. Maar in het kader van deze uitleg ga ik toch net doen alsof ik die illusie wel koester.
Probeer voor jezelf ook altijd in te schatten of het realistisch is dat je een pagina kunt laten scoren op een specifieke zoekterm. Zoektermen met een hoog zoekvolume (daarover verderop meer) zijn aantrekkelijk, maar de concurrentie is dan ook des te hoger.
Kun je één pagina ook optimaliseren voor meerdere zoektermen?
Misschien begeef ik me op glad ijs (sommige SEO-specialisten zullen zeggen dat je je beter tot één zoekterm per pagina kunt beperken), maar volgens mij kun je dat in bepaalde gevallen wel doen. Als zoektermen nauw gerelateerd zijn, kun je die zoektermen namelijk op een natuurlijke manier laten terugkeren in een pagina of blogbericht.
Voor dit voorbeeld heb ik onderzocht welke zoektermen zo'n relatie hebben. Ik heb daarbij ook gekeken wat het zoekvolume per zoekterm is, ofwel: hoe vaak wordt er per maand in Google zocht op die exacte zoektermen. Dat leverde de volgende informatie op:
In de zoekterm "wordpress seo" zit niet het woord "yoast", maar het is wel de officiële productnaam en het heeft een aardig zoekvolume, dus die neem ik graag mee. De term "yoast seo" heeft ook nog enig volume, dus die ga ik ook meenemen.
Wil je zelf onderzoeken wat het zoekvolume van een bepaalde zoekterm is, dan kun je daar onder meer achter komen met de Google Keyword Planner, een tool die je gratis kunt gebruiken als je een Google Adwords account hebt of neemt. Je bent daarbij niet verplicht om ook daadwerkelijk Adwords advertenties te gaan plaatsen, dus het kost je verder niets.
In onze SEO tips (tip 1) gaan we daar wat verder op in en vind je een link naar een artikel met een goede (Engelstalige) uitleg over het gebruik van de Google Keyword Planner. Ook vind je daar andere tips om een indicatie te krijgen van het zoekvolume op bepaalde zoektermen.
Zelf vind ik de Google Keyword Planner niet zo gebruiksvriendelijk en gebruik ik momenteel SECockpit, een betaalde oplossing.
Nu ik heb bepaald voor welke zoektermen ik het artikel wil optimaliseren, ga ik het artikel schrijven. Persoonlijk doe ik dat het liefst eerst in een Word-document of Google-document, ik doe het niet meteen in het CMS van onze website.
Ik hou daarbij de gekozen zoektermen in m'n achterhoofd en zorg dat die met enige regelmaat terugkeren op de juiste plekken in het artikel. Ik hoef me daarbij niet eens al te zeer te forceren: het artikel gáát tenslotte over de Yoast SEO plugin, dus die zoektermen komen er vanzelf wel in.
Later, als ik de tekst naar een artikel in ons CMS kopieer, zal ik -- met behulp van WordPress SEO -- de puntjes op de i gaan zetten.
Vanaf dit punt in het artikel moet ik afwijken van mijn voorkeur om het hele artikel eerst buiten het CMS te schrijven. Om je te kunnen laten zien hoe Yoast WordPress SEO werkt, moet ik de (op dit punt nog gedeeltelijke) tekst namelijk eerst als artikel in ons CMS plaatsen. Een "kip-ei-verhaal" waar ik bij andere artikelen natuurlijk geen last van heb.
Nadat ik de tekst als blogartikel in het CMS heb geplaatst, scroll ik in de CMS-pagina van dat bericht naar beneden, naar het kader met SEO-functies dat daar door de Yoast SEO plugin wordt getoond. Dat ziet er op dat moment als volgt uit:
Je ziet dat dit kader 4 tabjes heeft:
Ik behandel die 4 tabjes hieronder ieder afzonderlijk.
Yoast laat hier als eerste een snippet voorbeeld zien: de manier waarop Google deze specifieke pagina in haar zoekresultaten zal tonen.
Een kanttekening daarbij: Google kán ook iets anders laten zien, afhankelijk van de zoekopdracht naar aanleiding waarvan het zoekresultaat wordt getoond. Maar over het algemeen kun je dit snippet voorbeeld als een redelijke getrouwe weergave beschouwen.
In het tweede veld kun je je eigen focus zoekterm invullen: de term waarop je wilt dat je pagina wordt gevonden. In dit voorbeeld zou dat dus de zoekterm "yoast" zijn, of een van de andere, secundaire zoektermen waarop ik het artikel wil optimaliseren. Op basis van de zoekterm die je hier invoert, zal Yoast je aanwijzingen geven hoe je je pagina voor die zoekterm kunt optimaliseren.
In het veld SEO titel kun je een zin intypen die door Google als 'kopregel' van het zoekresultaat getoond zal worden (je ziet dat ook al in het snippet voorbeeld). De officiële naam hiervoor is overigens "page title". Standaard vult Yoast dit veld al met de titel van het artikel, aangevuld met de titel van de website (die laatste kun je in WordPress beheren via Instellingen > Algemeen). Yoast laat je hier meteen al zien hoe lang de SEO titel mag zijn (want Google laat maar een beperkt aantal karakters zien).
In het laatste veld kun je de meta-omschrijving invullen (ook wel meta tag description genaamd). De meta-omschrijving wordt door Google aangegrepen om een korte omschrijving van je website te laten zien in de zoekresultaten. Vul je de meta-omschrijving niet in, dan zal Google hiervoor waarschijnlijk de eerste zinnen van je pagina gebruiken. Er is nog niets ingevuld en daarom laat Yoast dit in het snippet voorbeeld zien. Ook bij het veld meta-omschrijving vertelt Yoast je hoeveel karakters je kunt intypen voordat Google de tekst begint af te breken.
Mijn advies aan klanten is om in ieder geval altijd die laatste 2 velden bij elke pagina en elk blogbericht netjes in te vullen, zelfs al hoeft de pagina in kwestie niet per se voor zoekmachines geoptimaliseerd te worden.
Die twee velden hebben een beperkte bijdrage aan de vindbaarheid, maar bepalen wel hoe Google de pagina in haar zoekresultaten presenteert. En dat is weer van invloed op de mate waarin mensen geneigd zijn door te klikken naar je website. Dat is van belang en het is een kleine moeite om deze twee veldjes altijd even in te vullen. Mijn devies daarom: gewoon doen.
Ik ben nog niet blij met wat ik zie: de SEO titel wordt afgebroken en de meta-omschrijving is niet ingevuld, waardoor Google een paar zinnetjes toont die niet vertellen waar het artikel eigenlijk over gaat. Daarom ga ik de SEO titel en de meta-omschrijving nu netjes invullen. Eerst vul ik eerst mijn belangrijkste zoekterm "yoast" in bij "focus zoekterm", zodat ik meteen al aanwijzigingen ga krijgen of mijn pagina in de basis goed geoptimaliseerd is voor die zoekterm.
Nadat ik dat gedaan heb, zie ik het volgende:
Je ziet dat Yoast me door het invullen van de focus zoekterm al meteen vertelt in hoeverre mijn zoekterm "yoast" op de juiste plaatsen is ingevuld. Met "Article Heading" wordt de titel van het blogartikel bedoeld, die op de site als een H1-kop boven het artikel wordt geplaatst (zie tip 5 uit onze SEO tips). Met "Pagina titel" wordt de "SEO titel" bedoeld.
Zo te zien heb ik de "basics" al goed op orde: mijn zoekterm komt op alle belangrijke plaatsen naar voren.
Yoast zal me echter nog meer aanwijzingen geven onder het tabje "Pagina analyse". Daar komen we zo op terug, maar eerst wil ik je nog wat vertellen over de tekstjes die ik heb ingevuld bij de SEO titel en de meta-omschrijving.
Schrijf eerst voor mensen, daarna voor zoekmachines
Bij het gebruik van een tool als Yoast is het makkelijk om je blind te staren op zoektermen. Verlies echter niet uit het oog dat je website vooral interessant moet zijn voor mensen. Dat an sich is trouwens ook al een belangrijk criterium voor Google.
Dat principe heb ik ook toegepast op de SEO titel en de meta-omschrijving van dit artikel, door me af te vragen: "Wat kan mensen bewegen door te klikken als ze deze titel en omschrijving in Google zien?"
Daarom heb ik geprobeerd ze zo te schrijven dat mensen eraan af kunnen lezen dat ze in dit artikel praktische, toepasbare informatie gaan vinden. Ik gebruik woorden als "handig", "praktijk-case", "hoe je..." en "efficiënt" om dat te benadrukken.
Ondertussen blijf ik wel opletten of mijn SEO titel en meta-omschrijving ook nog aansluiten bij de aanwijzingen die Yoast me geeft. Je moet van jezelf dus een beetje een copy writer maken, maar je zult merken dat je hierin al snel handigheid krijgt. De truc is om je te verplaatsen in de mind set van de persoon die Google gebruikt om informatie te vinden.
Onder het tabje "Pagina analyse" krijg je van Yoast meer gedetailleerde aanwijzingen over de optimalisatie die je verder op je pagina kunt toepassen. Laten we daar eens naar kijken.
Hieronder een uitleg van alle meldingen die Yoast hier geeft:
Om de pagina analyse bij te werken sla het op als concept of werk het bij om dit tabblad opnieuw te bekijken.
Om de analyse te kunnen uitvoeren op de actuele stand van zaken moet de pagina (eventueel als concept) zijn opgeslagen. Yoast geeft deze melding altijd (ook als de pagina wel is opgeslagen), dus als je zeker weet dat je de pagina hebt bewaard kun je deze melding negeren.
De zoekterm komt niet voor in de eerste paragraaf van je content. Zorg dat het onderwerp direct duidelijk is.
Deze melding verwarde me een beetje, want de term "yoast" staat overduidelijk wél in de eerste alinea van mijn artikel. Ik ga er dus maar vanuit dat het ondanks deze melding wel in orde is. De algemene gedachte is dat het goed is om je zoekterm "hoog" op de pagina op te nemen, en daar heb ik voor gezorgd.
UPDATE: toen ik helemaal klaar was met het artikel en het had gepubliceerd gaf Yoast hier wel een melding dat het goed was, met het bijbehorende groene bolletje.
De zoekterm komt voor in de URL van deze pagina.
Een van de mooie functies van WordPress is dat je URL's helemaal zelf kunt bepalen. Het is goed om een zoekterm terug te laten keren in de URL van je pagina, dus daar heb ik voor gezorgd.
Zoekwoord / zoekzin verschijnt in 3 (van de 8) ondertitels in de tekst. Hoewel het geen grote rol speelt in de zoekresultaten, helpt het wel.
"Ondertitels" zijn subkopjes op je pagina die zijn opgemaakt als H2 of H3. Als je zoekterm in die opmaak terugkeert in je pagina, draagt dat weer een klein beetje bij aan de vindbaarheid. Wen je zelf dus aan om deze opmaak toe te passen op tussenkoppen. In WordPress, maar ook in veel andere CMS-systemen, kun je die opmaakstijl makkelijk toepassen via de werkbalk van de teksteditor.
De afbeeldingen op deze pagina bevatten alt-tags met de zoekterm.
Check, want de afbeeldingen heb ik allemaal voorzien van alt-tags met de zoekterm. Ik heb daarbij nog wel geprobeerd om de alt-tags te variëren, want het eigenlijke doel van de alt-tag is om iets te vertellen over de afbeelding zelf, dus is het goed om dat per afbeelding ook daadwerkelijk toe te spitsen.
Deze pagina heeft 4 uitgaande link(s).
In mijn artikel heb ik links opgenomen naar andere websites die een aanvullende toegevoegde waarde hebben op mijn artikel. Google kan dat interpreteren als een kwaliteitskenmerk: ik probeer mijn lezers immers niet alleen via mijn eigen artikel te informeren, maar verwijs ook naar andere relevante bronnen. Dat het in dit geval gaat om pagina's die door Google op dit specifieke onderwerp al hoog gewaardeerd worden, is mooi meegenomen.
De zoekterm-dichtheid is 2.22%, wat goed is. De zoekterm werd 46 keer gevonden.
Over zoekterm-dichtheid lopen de meningen uiteen, maar het is natuurlijk een feit dat een zoekterm een aantal keren moet voorkomen in je pagina als je erop gevonden wilt worden. Yoast geeft hier aan dat ik een goede zoekterm-dichtheid heb. Ik kan later eventueel nog eens gaan kijken of ik de zoekterm nog een paar keer kan toevoegen voordat Yoast me gaat vertellen dat ik aan het "overdrijven" ben (want een te hoge zoekterm-dichtheid is ook weer niet goed).
There are 2075 words contained in the body copy, this is more than the 300 word recommended minimum.
Het is waarschijnlijk een foutje in Yoast dat ik hier ineens in het Engels word aangesproken, maar de strekking is duidelijk. Het is logisch dat Google aan lange, uitgebreide artikelen mogelijk meer waarde hecht dan aan heel korte berichtjes. Met 2075 woorden (and counting want het artikel is nog niet af) zit ik dus meer dan goed.
De paginatitel is meer dan 40 tekens en minder dan de aanbevolen 70 tekens limiet.
&
De paginatitel bevat een zoekterm aan het begin, wat de rankings ten goede komt.
Dit gaat weer over de SEO titel: ik zit netjes tussen het minimale en maximale aantal tekens en laat 'm beginnen met de focus zoekterm.
In de opgegeven meta description, overweeg: Hoe staat het in verhouding tot de concurrentie? Zou het aantrekkelijker kunnen?
Zoals ik eerder in dit artikel al uitlegde: schrijf je je meta description niet alleen voor Google, maar ook voor mensen. Yoast zegt hier in feite hetzelfde.
De metabeschrijving bevat het belangrijkste zoekterm.
Hoewel het opnemen van de zoekterm in de meta-omschrijving niet direct bijdraagt aan de vindbaarheid, laat het je zoekresultaat wel meer opvallen in Google. Google maakt gevonden zoektermen immers vet, waardoor je er meer uitspringt t.o.v. concurrenten die de zoekterm niet opnemen in hun meta-omschrijving. Dit geldt overigens ook voor de SEO titel.
Je hebt dit zoekwoord nog nooit eerder gebruikt, heel goed.
Waarmee Yoast wil zeggen: als je gevonden wilt worden op een specifieke zoekterm, kun je je daarvoor het best concentreren op één pagina. Zou je meerdere pagina's voor dezelfde zoekterm gaan optimaliseren, dan ga je mogelijk met jezelf concurreren in Google. Ook ben je dan al snel bezig met pagina's die qua inhoud heel erg op elkaar lijken en ook dat is iets waar Google niet zo van houdt.
Ik had me voorgenomen dit artikel ook te optimaliseren voor de termen wordpress seo en yoast seo. Voor ik verder ga met de tabs "Geavanceerd" en "Social", ga ik even kijken hoe het daarmee staat. Dat doe ik door die termen in te voeren in het veld "Focus zoekterm" bij het tabje "Algemeen". Dat levert me het volgende op:
Voor de zoekterm "wordpress seo":
Ik scoor hier wat minder dan op mijn primaire zoekterm. Op sommige punten zal het niet mogelijk zijn verbeteringen aan te brengen. Ik kan bijvoorbeeld maar één zoekterm aan het begin van de paginatitel plaatsen. Andere zaken zijn nog wel te verbeteren, zoals bijvoorbeeld de zoekterm-dichtheid. Dus waarschijnlijk doorloop ik het artikel later nog even om her en der de zoekterm op meerdere plekken toe te voegen.
Voor de zoekterm "yoast seo":
Hier scoor ik nog wat slechter, maar dit is ook de zoekterm met het laagste zoekvolume. Bijna alles wat ik doe om deze term beter te optimaliseren, zal ten koste gaan van de optimalisatie van de primaire term. Ik zal hier misschien nog een beetje aan sleutelen, maar waarschijnlijk niet al te veel. Zou ik deze term echt heel belangrijk vinden, dan zou ik moeten overwegen om een aparte pagina in mijn website op te nemen die helemaal rond die term is opgebouwd.
Bedenk dat je met lange en zeer specifieke artikelen zoals dit artikel zeer waarschijnlijk ook zult gaan ranken op allerlei termen die in het verlengde van het onderwerpen liggen. Mensen zoeken niet alleen op termen als "yoast" of "wordpress seo", maar ook met veel langere zoektermen zoals bijvoorbeeld "hoe kan ik mijn site optimaliseren met wordpress seo van yoast" en allerlei varianten.
Een voorbeeld daarvan is onze eigen pagina met SEO tips, waarnaar we in dit artikel een paar keer verwijzen. Die pagina staat (op moment van schrijven) op de 5e positie in Google op de zoekterm "seo tips". Da's leuk, want op die term wordt 880 per maand gezocht. Maar hoewel veel mensen dan ook op die term binnenkomen, komen er net zoveel mensen binnen op allerlei gerelateerde zoektermen. Bij elkaar zijn dat er minstens net zoveel als voor de primaire zoekterm "seo tips".
De moraal van dit verhaal? Een lang, doorwrocht artikel over een specifiek onderwerp zal je waarschijnlijk altijd traffic opleveren. Natuurlijk kost dat tijd en moeite en de realiteit is dat je niet je hele website met hele lange pagina's kunt vullen. Maar door bijvoorbeeld in je blog af en toe diep in te gaan op onderwerpen waarvan je verstand hebt én die aansluiten bij de behoeftes of vragen van je doelgroep, geef je je website én jezelf als auteur "autoriteit". Je zult merken dat dat vruchten afwerpt in Google.
Maar ik dwaal af, want we zouden de laatste twee tabjes van Yoast nog behandelen. Snel verder...
Als je op "Geavanceerd" klikt, zie je het volgende:
Ik ga me hier eens even heel makkelijk vanaf maken, want ik ben al veel langer met dit artikel bezig dan ik eigenlijk van plan was (terwijl buiten de mussen van het dak vallen van de hitte): in principe staan deze instellingen standaard allemaal al goed en hoef je hier niets aan te veranderen. Als je hier wat aan wilt veranderen, zorg dan dat je weet wat je doet, want het zou ook zomaar een averechts resultaat kunnen hebben.
Het onderdeel "Social" kan wel interessant zijn, zeker als je zelf actief bent op social media of als je bezoekers van je website aanmoedigt pagina's van je website te delen via social media. Als een pagina van je website via bijvoorbeeld Facebook wordt gedeeld, dan "pakt" Facebook de meta-omschrijving als tekst en voor het plaatje dat daarbij wordt getoond vaak een willekeurige afbeelding op de pagina. En dat is niet noodzakelijkerwijs het plaatje dat jij er graag bij zou zien verschijnen.
In dit onderdeel van Yoast kun je een eigen beschrijving voor Facebook én Google-plus invullen. Daarnaast kun je een eigen afbeelding uploaden, zodat je zeker weet dat Facebook die afbeelding zal gebruiken i.p.v. een andere willekeurige afbeelding op de pagina. Andere social media zoals bijvoorbeeld Linkedin "luisteren" daar overigens ook naar.
Je kunt bijvoorbeeld nog een beetje extra aandacht geven aan de manier waarop je afbeeldingen in je pagina plaatst.
Yoast moedigt wel aan dat je alt-tags aan afbeeldingen toevoegt, maar heeft het niet over de title tags die je ook aan afbeeldingen kunt toevoegen (dat geldt in WordPress maar ook in goede andere CMS-systemen).
Zelf ga ik nog een stapje verder en geef ik de afbeeldingen in een pagina bij voorkeur ook bestandsnamen die aansluiten bij het onderwerp van de pagina (het laatste plaatje dat je zag heeft bijvoorbeeld de bestandsnaam yoast-wordpress-seo-box-social.jpg).
We hebben het dan wel over "nitty gritty SEO", dit zijn geen zaken die het grote verschil maken.
Iets wat wél een heel belangrijk criterium voor Google is, is de mate waarin andere websites naar jouw webpagina linken. Als dat dan ook nog links zijn vanuit een website en/of pagina die qua onderwerp nauw aansluit bij jouw focus zoekterm dan is het helemaal mooi. En als de site in kwestie een autoriteit is op dat gebied, dan wordt zo'n linkje zelfs héél waardevol.
Waarschijnlijk heb ik dus de collega-webbouwer die ik eerder in dit artikel noemde een plezier gedaan door vanuit mijn artikel naar zijn -- zeer gerelateerde -- artikel te linken.
Andersom zou het voor mijn artikel geweldig zijn als hij ook een linkje op zijn website zou opnemen naar dit artikel.
En weet je wat helemaal mooi zou zijn? Als Joost de Valk (dus Yoast himself) over mijn artikel zou struikelen en het met een linkje vanaf zijn website zou verwaardigen... Keep dreaming Chris 😉
Overigens gaat het hierboven omschreven principe ook op -- zij het in veel mindere mate -- voor links op je eigen site naar een specifieke pagina. Ik kan bijvoorbeeld in wat eerdere (en gerelateerde) blog-artikelen op onze eigen site een link naar dit artikel opnemen. En een link vanaf onze pagina met SEO tips kan ook geen kwaad. Dus waarschijnlijk ga ik dat nog even doen als ik klaar ben met dit artikel.
Ik ben een beetje uit de bocht gevlogen met dit artikel, want het telt inmiddels meer dan 4.000 woorden. Maar ik hoop dat het je een beetje wijzer heeft gemaakt over hoe je de Yoast WordPress SEO plugin gericht kunt inzetten voor een betere vindbaarheid van je website.
Heb je zelf ideeën, tips of suggesties voor zoekmachine-optimalisatie? Laat gerust een reactie achter onder dit artikel, je doet er mij maar ook de lezers van onze blog een plezier mee. Als je vragen hebt zijn die natuurlijk ook welkom.
Als follow-up leek het me aardig om in de gaten te houden of dit artikel ook daadwerkelijk zou gaan “ranken” op de Yoast- en/of gerelateerde termen, en daarvan aanvullend verslag te doen. Daarom heb ik een groepje zoektermen ingevoerd in m’n favoriete rank tracking tool. Hieronder zie je de eerste resultaten:
Wat op zich al aardig is, los van de posities, is dat het artikel al binnen 1 dag door Google geïndexeerd was. Je kunt altijd makkelijk controleren of Google een pagina al “in de gaten heeft” door in Google de zoekopdracht site:www.site.nl/pagina in te voeren: vind je niks, dan heeft Google de pagina nog niet gevonden.
Op zich is dat, althans voor onze website, niet ongewoon. Onze site bestaat al heel lang, er staat regelmatig nieuwe content op, dus Google komt regelmatig langs. Dat is eigenlijk meteen weer een SEO-tip: publiceer je regelmatig nieuwe content, dan komt Google ook vaker bij je langs en worden nieuwe pagina’s sneller opgenomen.
Verrassend: de hoogste positie wordt bereikt op de zoekterm “yoast”, waarvan ik had verwacht dat de pagina daar helemaal niet of heel laag op zou ranken. Positie 33 (van de 531.000 gevonden resultaten) dan ook erg hoog, zeker binnen een paar dagen. Maar ook de andere posities vallen niet tegen, gezien het feit dat er op internet heel veel over de Yoast WordPress SEO plugin wordt geschreven.
Maar heb ik hier wat aan? Eigenlijk heel weinig in directe zin. Ten eerste kijkt nauwelijk iemand verder dan pagina 1. Positie 33 is dus “leuk”, maar het zet geen zoden aan de dijk. Los daarvan: al zou het artikel op de eerste pagina verschijnen, dan brengt het nog geen brood op de plank. Misschien kan ik het artikel dan eens opleuken met wat affiliate links van Yoast zelf (als hij die al heeft), maar meer dan een paar biertjes per jaar zal dat niet opleveren.
Indirect kunnen er wel wat positieve effecten optreden. Yoast WordPress SEO is een per definitie aan WordPress gerelateerd product. Daardoor kan dit artikel een kleine bijdrage leveren aan de perceptie van Google van onze site (of mij als “author”) als deskundige op WordPress-gebied. En dat kan er op lange termijn (en als ik maar veel van dit soort artikelen blijf schrijven) weer toe bijdragen dat andere vergelijkbare artikelen, maar misschien ook commerciële pagina’s, beter gaan ranken. SEO is nu eenmaal in veel opzichten een kwestie van een lange, lange adem…
Overigens sluit ik niet uit dat de rankings van dit artikel na verloop van tijd gaan dalen. Ik zal — als ik eraan denk — bij tijd en gelegenheid nieuwe updates daarover toevoegen aan dit artikel. Dat op zich zou ook weer kunnen helpen om de rankings stabiel te houden of zelfs te doen stijgen want (let op, weer een SEO-tip) pagina’s waarvan de inhoud regelmatig ververst wordt, krijgen ook hernieuwde aandacht van Google.
Tot zover & tot de volgende update 🙂
Vandaag weer eens een blik geworpen op de eerder gemeten Google-posities. Wat ik al een klein beetje verwachtte, is ook gebeurd: de meeste posities zijn (flink) gedaald:
De positie voor de enkele zoekterm “yoast” is van een aanvankelijk veelbelovende plek 33 zelfs gekelderd naar positie 184:
Dit is op zich niet verrassend. Nieuwe pagina’s die initieel goed ranken door — zoals in dit geval — bijna uitsluitend on-page SEO, krijgen vaak een terugval. Daar is een aantal redenen voor te bedenken:
Interessanter is: wat zou ik hieraan kunnen doen? Hieronder een aantal ideeën.
Waarschijnlijk ga ik de meeste van de bovengenoemde maatregelen niet nemen, met uitzondering misschien van het regelmatig bijwerken van dit artikel met nieuwe updates en wellicht af en toe verspreiding via onze eigen social kanalen, omdat dat laatste me weinig tijd kost.
Die keuze maak ik omdat het voor onze website niet van groot belang is om veel traffic te krijgen op de zoekterm “yoast” of gerelateerde zoektermen. Ik kan mijn (schrijf)tijd beter besteden aan onderwerpen die dichter aanschurken tegen onze commerciële diensten. Iets waar ik me nu maar weer eens mee bezig ga houden 😉
Misschien vind je deze artikelen ook interessant:
Zoekmachine-tips voor je website (video)
10 SEO tips om toe te passen in het dagelijks beheer van je website
Pagina’s en menu’s ordenen in WordPress
Informatie over gerelateerde producten en diensten op onze website:
Website-ontwikkeling
WordPress-websites
Zoekmachinevriendelijke websites
En direct onze handige 10 zoekmachine-tips downloaden? WebGenerator blogt over online marketing, webdesign, e-commerce en nog veel meer. Onze artikelen per e-mail ontvangen zodra we ze plaatsen? Meld je dan hieronder aan en download meteen onze “10 SEO Tips Cheat Sheet“.