Verstuur je e-mailings of e-mail nieuwsbrieven, dan zul je vast wel eens een e-mail link in zo’n mailing plaatsen. Bijvoorbeeld om lezers makkelijk te laten reageren op een aanbod of gewoon als algemene contactinformatie. Zo’n e-mail link, ook wel “mailto-link” genoemd, kan simpelweg worden weergegeven als het e-mail adres zelf, of als een tekstuele link met daarachter het doeladres. De lezer kan erop klikken en als het goed is wordt er dan op de computer van die lezer een nieuwe mail geopend waarbij het bewuste e-mail adres al in het “Aan”-veld is ingevuld. Het is ook mogelijk om een mailto-link nog een beetje slimmer te maken zodat ook de onderwerpregel en de tekst van de mail al zijn ingevuld.
Stel dat wij een commerciële e-mail zouden verzenden met als doel afspraken te genereren. We willen het de lezers zo makkelijk mogelijk maken en zetten daarom een mailto-link in de mail. De mail die dan geopend wordt, bevat niet alleen het adres waarop wij die mail willen binnenkrijgen, maar ook een reeds ingevulde onderwerpregel en wat tekst die de lezer helpt de voor ons benodigde informatie in te vullen. In het onderstaande voorbeeldje werkt dat perfect. Bij WebGenerator werken we met Gmail en als ik op het linkje klik opent Gmail keurig de mail zoals bedoeld is:
Recent is gebleken dat dit principe niet werkt in Outlook.com. Outlook.com is de opvolger van Hotmail. Iedereen die vroeger een hotmail.nl, hotmail.com, live.nl of live.com e-mail adres had, werkt nu in Outlook.com. Een mooi online e-mail programma, maar mailto-links werken dus niet in Outlook.com. Als er op een mailto-link wordt geklikt, gebeurt er… helemaal niets.
We hebben her en der ook berichten gelezen dat Outlook.com wél wat doet, namelijk het tonen van onderstaande melding in een pop-up venstertje:
Yikes! Dat is helemaal een serieuze aanslag op de reactiebereidheid van je lezers. Zelf hebben we deze variant in onze eigen tests overigens niet gezien, we vermoeden dat dit een tijdelijk fenomeen is geweest.
Hoe dan ook, het is duidelijk dat mailto-links weinig liefde krijgen van Outlook.com.
Verstuur je e-mail nieuwsbrieven naar adresbestanden met veel Outlook.com-gebruikers, dan is het dus verstandig om géén mailto-links te gebruiken. Bedenk ook dat gebruikers van @live en @hotmail adressen tegenwoordig allemaal in Outlook.com werken.
Loop voor een volgende nieuwsbrief dus eerst eens even door je verzendlijst om te checken of er veel van dat soort adressen in staan. Werk je met ons e-mail marketing programma WebGenerator ProMail, dan kun je dat heel eenvoudig doen door middel van de zoekfunctie.
Wil je mensen laten reageren op je e-mail nieuwsbrief, dan zijn er de volgende alternatieven voor de mailto-link:
Ben je klant bij WebGenerator en maak je gebruik van WebGenerator ProMail? Dan bestaat de kans dat je een aanklikbare e-mail link in de footer van je nieuwsbriefsjabloon hebt staan. Als je wilt dat we dat aanpassen, stuur dan even een mailtje naar helpdesk@webgenerator.nl. Dan maken we het snel en gratis voor je in orde.
Misschien vind je deze artikelen ook interessant:
Je nieuwsbrief versturen met Outlook: voor- en nadelen
Voorkom dat uw nieuwsbrief in spam-filters blijft steken
E-mail adressen verzamelen aan de kassa
Informatie over gerelateerde producten en diensten op onze website:
WebGenerator ProMail nieuwsbrief software
Testen van nieuwsbrief design in verschillende e-mail programma’s
En direct onze handige 10 zoekmachine-tips downloaden? WebGenerator blogt over online marketing, webdesign, e-commerce en nog veel meer. Onze artikelen per e-mail ontvangen zodra we ze plaatsen? Meld je dan hieronder aan en download meteen onze “10 SEO Tips Cheat Sheet“.