Vrijblijvende kostenindicatie? Bel gewoon even: (+31) 036 30 200 15

Je nieuwsbrief versturen met Outlook: voor- en nadelen

Als je voor het eerst met e-mail marketing gaat beginnen, is het verleidelijk om je vertrouwde Outlook-programma daarvoor te gebruiken. Logisch, want zo op het eerste oog biedt dat nogal wat voordelen:

  • Je gebruikt het elke dag dus je weet precies hoe het werkt.
  • Wellicht heb je al je belangrijke adressen al in Outlook opgeslagen - lekker makkelijk!
  • Je hebt het programma al dus hoeft geen aparte kosten te maken voor een aparte oplossing.
  • Ook het verzenden van mailings brengt geen extra kosten met zich mee.

Tja, daar lijkt allemaal weinig tegenin te brengen. Maar een nieuwsbrief maken met Outlook heeft ook grote nadelen. Die gelden overigens in het algemeen voor elk e-mailprogramma dat is gericht op dagelijks e-mailverkeer, maar niet op e-mail marketing.

Je nieuwsbrief maken met Outlook: de nadelen

  • Met Outlook kun je (een beetje afhankelijk van hoe je het doet) een e-mail slechts naar enkele honderden ontvangers tegelijk sturen. Zelfs als je dat niet bezwaarlijk vindt (omdat je verzendlijst klein is of omdat je het niet erg vindt de verzending in stukjes op te hakken), blijft het 'gehannes'. Je kunt werken met de distributielijst-functie van Outlook, maar de meeste mensen plakken simpelweg alle adressen in het BCC-veld (zodat niet alle ontvangers elkaars adressen zien).
    .
  • Die manier van verzenden wordt door internetproviders al gauw als spam gezien en de kans dat je mail alle ontvangers bereikt wordt daardoor behoorlijk verkleind.
    .
  • Als je mail al aankomt, zal de ontvanger zelf die mail al gauw als spam ervaren: hij of zij ziet zichzelf namelijk niet terug in het "Aan"-veld van de mail. De kans is dan ook groot dat je mail in de prullenbak verdwijnt of erger: dat je als spammer wordt gerapporteerd of gekenmerkt in het e-mailprogramma van de ontvanger, zodat je reguliere mails daar voortaan niet meer aankomen.
    .
  • Personaliseren (bijvoorbeeld met een nette aanhef "Beste Piet") is onmogelijk of een heel gedoe. Heb je wel eens proberen uit te vogelen hoe dat werkt in Outlook? Dan weet je precies wat ik bedoel.
    .
  • Nog zo'n instinker... het opmaken van je nieuwsbrief in Outlook. Het lijkt allemaal eenvoudig: je plakt er wat plaatjes in, maakt kopjes vet en doet nog wat leuke dingen met gekleurde tekst et voilá, dat ziet er hartstikke leuk uit toch? Inderdaad: wel op jouw scherm. Maar je hebt geen idee hoe het er bij de ontvanger uitziet, want die gebruiken ook andere e-mail programma's dan Outlook, die e-mails allemaal op verschillende manieren weergeven. Dikke kans dat je nieuwsbrief daardoor overkomt als broddelwerk... daar gaat je professionele reputatie.
    .
  • De enige manier om een mogelijkheid tot afmelding te bieden, is om je lezers te vragen om je daarover een mail terug te sturen. In deze tijd, met de strenge wetgeving op het gebied van email marketing, kun je dat eigenlijk gewoon niet meer maken. Bovendien moet je die afmeldingen handmatig verwerken en zeg nou zelf, wil je dat?
    .
  • Als je je nieuwsbrief met Outlook verzendt, heb je geen enkel inzicht in de resultaten van die nieuwsbrief (de boze mailtjes niet meegeteld van ontvangers die niet op dit soort marketing zitten te wachten).

Kortom: wil je aan professionele e-mail marketing doen, kies dan voor een professionele e-mail marketing oplossing. Het zal je niet verbazen dat WebGenerator zo'n oplossing biedt: klik hier als je daar meer over wilt weten.

Maar natuurlijk zijn we niet de enige aanbieder, er is keuze genoeg. Elke (goede) e-mail marketing tool is beter dan het gebruik van Outlook. Over het algemeen bieden deze oplossingen je de volgende voordelen:

  • Makkelijk adresbeheer, verzenden naar grote aantallen ontvangers, mogelijkheid tot segmentatie.
  • Gepersonaliseerde verzending aan iedere afzonderlijke ontvanger.
  • Makkelijk opstellen en opmaken van je nieuwsbrief, goed leesbaar in ieder e-mail programma.
  • Betere bezorging omdat aanbieders vaak een strikte anti-spam policy hanteren.
  • Uitgebreide statistieken over het lees- en klikgedrag van de ontvangers van je nieuwsbrief.
  • Automatische verwerkingen van aan- én afmeldingen.

En de wat meer uitgebreide pakketten (zoals het onze) bieden ook:

  • Mogelijkheden tot het instellen van autoresponder-series.
  • Integratie met social media zoals Twitter en Facebook.
  • Geautomatiseerde verzending op basis van RSS-feeds.
  • A/B split testen.

Natuurlijk hangt er een prijskaartje aan het gebruik van een e-mail marketing oplossing. Maar over het algemeen zijn die kosten prima te overzien. En het is maar een zeer kleine investering als je het afzet tegen het hogere rendement, tijdsbesparing én de bescherming van je reputatie als professioneel bedrijf.

Conclusie: blijf Outlook lekker gebruiken waarvoor het perfect geschikt is, namelijk je dagelijkse communicatie met individuele contacten. Maar ga je een nieuwsbrief maken? Kies dan voor een tool die daarvoor gemaakt is.

Misschien vind je deze artikelen ook interessant:

E-mailadressen verzamelen met gratis weggever

Automatisch onze blogartikelen in je inbox?

En direct onze handige 10 zoekmachine-tips downloaden? WebGenerator blogt over online marketing, webdesign, e-commerce en nog veel meer. Onze artikelen per e-mail ontvangen zodra we ze plaatsen? Meld je dan hieronder aan en download meteen onze “10 SEO Tips Cheat Sheet“.

magnifiercross