Mijn favoriete blogs over online marketing

Ik blog me suf, op webgenerator.nl. Het heeft altijd te maken met onze “handel”: websites, webshops of e-mail marketing. Maar meestal vooral met de marketing-aspecten daarvan, zoals vindbaarheid, content, conversie, design.

Daarom léés ik me ook suf, op andere blogs. Zo doe ik ideeën op. Soms doe ik een “hertaling”: je hoeft niet altijd het wiel uit te vinden. Maar vaker leidt een gedachten-hinkstapsprongetje of een detail tot een nieuw onderwerp.

Ofwel: beetje van Maggi, beetje van mezelf.

Als je af en toe onze blog leest, vind je het misschien leuk om te weten waar de inspiratie vandaan komt. En als je zelf blogt — of wilt gaan bloggen, maar dat lastig vindt — dan is het aardig om te lezen hoe je je licht elders kunt opsteken en wat je daarvan kunt leren (aan het eind van deze blog wat meer daarover).

Dus bij deze, in willekeurige volgorde: mijn favoriete blogs over online marketing (en 1 YouTube-kanaal, om precies te zijn).

Mijn favoriete blogs

Brian Dean, backlinko.com

backlinko.com

Backlinko.com is de site van Brian Dean. Hij blogt over vindbaarheid in Google, vooral d.m.v. linkbuilding-technieken. Zijn ideeën en tips zijn origineel, enthousiasmerend en begrijpelijk. Hij heeft ook een slimme truc. Bij bijna elk artikel biedt hij een “bonus” aan: een handige samenvatting, of een “Deel 2”, met nóg meer know-how. Moet je je wel even aanmelden voor zijn nieuwsbrief. En dat doe je dan. Met plezier. Zo blijf je terugkomen op zijn blog.

marketingmed.nl

marketingmed.nl

MarketingMed is een nog jonge blog over online marketing. De initiatiefnemers Chelsea Bosters (recent in onze blog geïnterviewd) en Mike Nuijs hebben inmiddels ruim 70 professionals als gastbloggers aan zich weten te binden. En dat leidt tot een continue stroom van kwalitatieve artikelen over social media, zoekmachine-optimalisatie, content marketing, WordPress, e-mail marketing, et cetera. Je steekt er echt altijd wat van op.

Elja Daae

eljadaae.nl

Elja Daae is een online marketing consultant met een heel eigen, authentieke blogstijl. Ze blogt elke dag: zakelijke artikelen (tips over bloggen, social media, enz.) wisselt ze af met persoonlijke berichten. Ze werkt ook voor frankwatching.com en schreef al 2 boeken, Bloggen als een Pro en Zet je zaak op de kaart in 60 minuten, over lokale marketing. Ze heeft ook wel eens een gastblog op onze site geschreven. Maar dat was vóór ze beroemd werd ;-)

Matt Cutts

Matt Cutts op YouTube

Regelmatig schrikt Google de SEO-branche en site-eigenaren op met veranderingen in haar zoekalgoritme. Matt Cutts, hoofd van Google’s webspam team (maar momenteel even op sabattical), is de evangelist die dat in zijn YouTube filmpjes uitlegt. Leerzaam als je wilt weten hoe Google over vindbaarheid denkt. Maar lees ook tegengeluiden op sites als backlinko.com en e-tail.be. Want je moet niet alles wat Google roept voor zoete koek slikken.

Blue Fountain Media

bluefountainmedia.com

Toen ik eens aan het rondneuzen was hoe grote spelers in de webdesign-wereld zich profileren, kwam ik op de website van dit New Yorkse bureau terecht. En op hun blog. Wow. Inhoud: top. Maar kijk ook eens naar de zorg die is besteed aan opzet en layout. Voor elk artikel speciaal gemaakte visuals, een mooi auteursoverzicht, call-to-actions all over the place. Om jaloers van te worden. En dat ben ik dan ook. Stikjaloers.

Alain Sadon - seoguru.nl

seoguru.nl

Alain Sadon doet zijn bedrijfsnaam eer aan. Wat hij niet weet over Google, is waarschijnlijk niet de moeite van het weten waard. Alain is schrijver van het “SEO boek voor webprofessionals” (klik hier voor de overdonderende inhoudsopgave). Hij geeft ook SEO-trainingen op verschillende niveaus, die ik je uit eigen ervaring kan aanraden. Net als zijn blog dus, waar hij tot ver achter de komma de wondere wegen van Google ontleedt.

Michael Lykke Aagaard

contentverve.com

De Deense Michael Lykke Aagaard (hij blogt in het Engels) is een copy writer en conversie-specialist. Hij schrijft niet zomaar leuke tekstjes voor websites, hij test vooral ook alles, door en door. Je staat ervan te kijken hoeveel verschil een paar zinnen, een paar woorden of zelfs één woord kunnen maken in online sales en leadgeneratie. Zijn blog staat bomvol uitgebreide cases op dat gebied, allemaal onderbouwd met harde cijfers.

Dave Lorrez, E-tail

e-tail.be

De blog van een markante, Belgische e-commerce ondernemer: Dave Lorrez. Hij blogt tegenwoordig (helaas) niet meer zo vaak. Ik vermoed dat-ie het druk heeft met z’n business. Maar zijn oudere artikelen zijn nog steeds interessant. Niet voor watjes, want erg diepgravend. Aan zijn recht voor z’n raap schrijfstijl moet je misschien even wennen. Want voor een Belg heeft Dave best, hoe zal ik het zeggen… nou ja, een grote bek.

UPDATE 14.09.2014
Na het schrijven van deze blog zag ik deze tweet van Dave van een paar dagen geleden. Dat stemt hoopvol…

Jordie van Rijn, emailmonday.com

emailmonday.com

Jordie van Rijn is een van de auteurs van de jaarlijkse Nationale E-mail Benchmark van de DDMA, een lijvig rapport over e-mail marketing. En hij adviseert A-merken zoals AEGON, Unilever, KLM en Heineken. Dus hij heeft er verstand van, om het maar zachtjes uit te drukken. Op zijn blog lees je diepgravende artikelen over de kunst van e-mail marketing. Meer gericht op vakspecialisten dan op beginnende nieuwsbriefverzenders, maar heel interessant.

UPDATE 15.09.2014
En voor iedereen die op zoek is naar een compleet (maar dan ook echt: compleet) overzicht van e-mail marketing oplossingen, zie deze aanvulling van Jordie via Twitter:

Je laten inspireren

Bloggen is hard werken. En het kan moeilijk zijn om te bepalen waarover je kunt bloggen. Ik spreek vaak ondernemers die er om die reden niet eens aan beginnen. Zonde, want bloggen (met een goede strategie eromheen) kan wonderen doen voor je website én je business.

Bovenstaande blogs (en nog talloze andere) helpen mij bij het bloggen. Bij het verzinnen van onderwerpen, maar ook met voorbeelden van schrijfstijl, opmaak en formats. Soms “jat” ik een ideetje, zoals het converteren van lezers naar nieuwsbriefabonnees (onlangs toegevoegd aan onze pagina met SEO tips). En ik lees met opzet ook blogs die qua niveau een stuk hoger zijn dan wat ik ooit zelf zal schrijven. Omdat ik daar vaak een klein onderdeel uit kan halen en vertalen naar een — voor mezelf en de lezers van deze blog — behapbaar artikel.

Kijk eens om je heen in je branche. Want of je nou een accountant, hovenier, trainer, advocaat of wat dan ook bent: ook in jouw sector wordt geblogd, en daar kun je veel van leren.

Doe je dat al? Laat dan gerust een reactie achter met jouw favoriete blogs. Ben benieuwd!

Informatie over gerelateerde producten en diensten op onze website:

Bloggen met WordPress

Automatisch onze blogartikelen in je inbox?

En direct onze handige 10 zoekmachine-tips downloaden?

WebGenerator blogt over online marketing, webdesign, e-commerce en nog veel meer. Onze artikelen per e-mail ontvangen zodra we ze plaatsen? Meld je dan hieronder aan en download meteen onze “10 SEO Tips Cheat Sheet“.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *