Het verschil tussen Twitter en Facebook

Facebook, waarom zou je daar als ondernemer aandacht aan besteden? Je zit al op Twitter, het kost je tijd maar het gaat lekker. Je hebt volgers, je wordt geretweet, je krijgt leads binnen.

De vraag is meer wat je reden is om het NIET te doen. Als jouw bedrijf zich richt op ‘mensen’ (hetzij als consument, hetzij als ondernemer) dan loont het de moeite om tijd te investeren in Facebook. Om het medium te gaan begrijpen en gebruiken. Met in het achterhoofd de wetenschap dat er belangrijke verschillen zijn tussen Facebook en Twitter.

Facebook is veel groter dan Twitter

Facebook is een internationaal online sociaal netwerk dat al lange tijd explosief groeit. Tot voor kort was de groei in Nederland wat minder, maar dit afgelopen jaar begon ook hier het aantal mensen op Facebook enorm toe te nemen. Er zijn nu al meer Nederlandse Facebookaccounts (naar schatting ongeveer 3 miljoen accounts) dan Nederlandse Twitteraccounts (tussen de 1,5-2 miljoen zie onderzoek Twirus).
.

Aantal Facebook gebruikers in Nederland

Ontwikkeling aantal Facebook-gebruikers in Nederland

Als je je richt op de internationale markt, kun je helemaal niet meer zonder Facebook als marketingkanaal.

Facebook is persoonlijker dan Twitter

Twitter is een ‘open’ omgeving. Tenzij je je tweets afschermt, kan de hele wereld ze zien. Voor Facebook geldt dat niet – mits je je privacyinstellingen goed instelt. Mensen gebruiken Facebook vanuit hun persoonlijke interesses en behoeften, in een besloten omgeving. Ze houden bij wat vrienden en familie doen, kijken naar elkaars foto’s, delen hobby’s en wat ze bezig houdt.

Facebook button Vind ik leukFacebook biedt vergaande mogelijkheden om je account en de uitwisseling van informatie met ‘vrienden’ privé te houden. Het voelt daarom als een veel persoonlijker, beter beschermde en meer besloten omgeving dan Twitter. Voor mensen voelt de relatie met jouw bedrijf veel ‘persoonlijker’ dan op Twitter. Een ‘ik vind dit leuk’ (als mensen aangeven jouw fanpagina te volgen) betekent ook meer dan een volger op Twitter. Van meerdere kanten hoor ik dat bedrijven gemiddeld meer clicks krijgen per ‘volger’ of ‘fan’ via Facebook dan via Twitter. Voor mijn eigen website lag het aantal clicks per volger/fan vanaf Facebook de afgelopen maand zelfs 9 (!) keer hoger dan vanaf Twitter!

Facebook biedt meer mogelijkheden om informatie te delen dan Twitter

De teksten die je kunt plaatsen op Facebook zijn langer, je kunt links, plaatjes en videos toevoegen, je kunt verwijzen naar mensen, berichten en pagina’s binnen Facebook. Je kunt YouTube-videos embedden. Er zijn meer mogelijkheden om je ‘content’ op een aantrekkelijke manier te presenteren. En in tegenstelling tot Twitter vraagt dit geen of weinig extra clicks van gebruikers.

De conversatie vindt ter plekke plaats

Op Twitter kan het lastig zijn om een gesprek te volgen. Tussen jouw tweet en de tweet van degene op wie je reageert, zitten soms weer vele andere tweets. Sommige programma’s bieden de mogelijkheid om ‘conversaties’ weer te geven (HootSuite, bijvoorbeeld) maar over het algemeen zie je niet het hele gesprek op 1 pagina, al helemaal als je niet beide gesprekspartners volgt. Bij Facebook is dat anders. Je kunt bij ieder bericht direct zien hoeveel mensen gereageerd hebben en wat ze gezegd hebben. Een conversatie blijft dus overzichtelijk.

Facebook is ‘socialer’ dan Twitter

Als mensen jouw fanpagina leuk vinden en je de ‘sociale plugins’ van Facebook op je website hebt geïnstalleerd, kunnen bezoekers daar foto’s zien van jouw fans (afhankelijk van hun privacyinstellingen). Sterker nog, als ze ingelogd zijn op Facebook, zien ze op jouw website wie van hun vrienden jouw facebookpagina leuk vinden! Er is dus een heel sterk sociaal element, veel meer dan op Twitter, dat ook nog eens gevisualiseerd wordt.

Zo zie je als gebruiker ook welke nieuwe vrienden jouw vrienden hebben, wat ze leuk vinden, wat voor commentaar ze leveren aan hun vrienden. Je kunt heel makkelijk commentaar geven op hun updates, en gezamenlijke vrienden zien dat dan ook weer. Het is heel sterk een sociaal medium. Voor mond-tot-mondreclame is dit dan ook een nog sterker medium dan Twitter. En mond-tot-mondreclame is nog altijd de meest effectieve vorm van reclame die er is.

Op Facebook kun je gericht adverteren

Je kunt op Facebook adverteren, en ook nog heel gericht. Vergelijkbaar met advertenties op Google, maar veel gerichter omdat je naast geografische kenmerken kunt selecteren op geslacht, leeftijd, en zelfs de dingen die mensen leuk vinden. Zo kun je besluiten om je advertenties alleen te laten tonen aan vrouwen die tussen de 30 en 45 jaar oud zijn en volgens eigen zeggen van shoppen en koffie houden.

Adverteren op Facebook

Marketing op Facebook is moeilijker dan marketing via Twitter

Mijn ervaring is dat het op een medium als Twitter veel makkelijker is om volgers op te bouwen. Een account volgen op Twitter stelt toch minder voor dan een account volgen op Facebook. De drempel ligt hoger. Dit betekent dat je als bedrijf hard moet werken om mensen op die ‘vind ik leuk’-knop te laten klikken, laat staan om ze actief te betrekken bij je pagina en je bedrijf!

Als je terugdenkt aan je eerste ervaringen met Twitter was het waarschijnlijk ook even zoeken. Wat tweet je, wat niet, hoe krijg je RT’s, wie volg je, hoe krijg je zelf meer volgers, hoe krijg je echte gesprekken, wat voor soort informatie krijgt de meeste reacties. Dat is op Facebook net zo. Je moet even zoeken naar de juiste toon en de juiste informatie.

Conclusie

Verschillen of niet, belangrijker vind ik dit: de wereld verandert, en sociale netwerken zijn daar onderdeel van. Mensen gaan steeds meer op die manier communiceren. En niemand zit meer te wachten op onpersoonlijke, ongerichte en vooral ongevraagde mededelingen vanuit bedrijven. Dit maakt de kracht van mond-tot-mondreclame alleen maar sterker. En als jouw potentiële doelgroep je als ‘leuk’ heeft aangemerkt, geeft je dat als ondernemer de optie om met hen in contact te blijven.

Zijn er ook nadelen aan Facebook? Reken maar. Een heleboel. Zo is de gebruiksvriendelijkheid, vooral voor bedrijven, vrij matig. En de ingewikkelde privacyinstellingen roepen veel kritiek op.

Wie weet, is Facebook over een aantal jaar wel weer vervangen door een ander medium. Maar het sociale aspect van Facebook zal mijns inziens blijven. En jouw ervaringen met een dergelijk sociaal netwerk gaan ook dan hun waarde bewijzen.

Voor tips over het opzetten van een fanpagina, zie mijn artikel ‘Facebook voor bedrijven: een fanpagina in 10 stappen’.


Elja DaaeOver onze gastblogger Elja Daae

Elja is een marketing- en business development specialist. Ze werkte o.a. in de telecom, professionele dienstverlening, en was online retailondernemer. Momenteel woont ze in de VS (ook wel: Land van de Onbegrensde Marketingmogelijkheden), waarover ze op haar weblog www.eljadaae.nl, Twitter (@elja1op1) en Facebook (facebook.com/marketingadvies) rapporteert.

Ook geïnteresseerd in een gastrol op webgenerator.nl/blog? Klik dan hier

Automatisch onze blogartikelen per mail ontvangen?

WebGenerator blogt over online marketing, webdesign, content management, e-commerce en nog veel meer. Je kunt onze artikelen ook per e-mail ontvangen: zodra we ze publiceren, of samengevat per week of per maand. Geïnteresseerd?

We zullen je e-mailadres nooit misbruiken en je kunt je altijd met één klik weer afmelden.

Automatisch onze blogartikelen in je inbox?

En direct onze handige 10 zoekmachine-tips downloaden?

WebGenerator blogt over online marketing, webdesign, e-commerce en nog veel meer. Onze artikelen per e-mail ontvangen zodra we ze plaatsen? Meld je dan hieronder aan en download meteen onze “10 SEO Tips Cheat Sheet“.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.