Meer social media succes in minder tijd met Hootsuite

Twitter, Facebook, LinkedIn, Pinterest, Foursquare, Instagram… als je op alle sociale netwerken actief wilt zijn kom je niet meer aan werken toe. Gelukkig kun je daar met een social media dashboard als Hootsuite wat aan doen.


Hootsuite social media dashboard

Wat is Hootsuite?

Hootsuite is – net als het bekende Tweetdeck – een programma om al je sociale media netwerken en contacten te managen. In het geval van Hootsuite voeg je al je accounts toe aan een online tool en dit heeft enkele grote voordelen:

  • Plaats updates en berichten ineens op meerdere netwerken
  • Verspil geen tijd door het eindeloos heen en weer surfen tussen verschillende sites
  • Voeg zoekvragen toe en monitor of er over jou of je bedrijf gesproken wordt
  • Reageer op interessante vragen en speel je in de kijker bij potentiele klanten
  • Plan berichten in en laat Hootsuite ze automatisch versturen
  • Bekijk hoe succesvol je bent in de uitgebreide Analytics-sectie

Voor wie is Hootsuite interessant?

Team samenwerking in Hootsuite

Hootsuite kun je prima als zelfstandige gebruiken, maar de dienst wordt ook wereldwijd ingezet door grote bedrijven. Zo zijn er verschillende mogelijkheden om als (webcare)team samen een account te beheren. In de uitgebreidere versies kun je medewerkers ook bepaalde rechten toekennen, tot het wel schrijven maar niet versturen van berichten aan toe. Dat klinkt overdreven, maar de vele voorbeelden van per ongeluk verstuurde foutieve informatie bewijzen het tegendeel.

Waarom zou je Hootsuite gebruiken?

Streams in HootsuiteHootsuite is beschikbaar in verschillende abonnementsvormen, waarbij je met de gratis versie al best veel kunt doen. Zo kun je vijf sociale netwerken toevoegen en per netwerk verschillende ‘streams’ aanmaken. Dit zijn kolommen, waarin je bijvoorbeeld mentions, retweets, likes of zoekopdrachten kunt bekijken.

Wil je echt goed gebruik maken van Hootsuite dan is de betaalde versie van 10 dollar per maand het overwegen meer dan waard. Er zit dan geen limiet op het aantal netwerken en je kunt zo al je Facebook- en LinkedIn-groepen toevoegen en direct berichten plaatsen in meerdere groepen. Moet je dat handmatig doen dan kost het je ontzettend veel tijd. Ook kun je in de betaalde versie berichten importeren, en dit is handig om bepaalde updates (quotes, tips, links naar je blogs) vaker te plaatsen.

Waarom zou je Hootsuite
niet gebruiken?

Hoewel Hootsuite uitstekend werkt, zijn er ook redenen om het niet te gebruiken. Zo werken de sociale netwerken die Hootsuite integreert in een online tool ook prima zelfstandig. Vind je het niet erg om regelmatig een rondje te maken langs Facebook, LinkedIn, Twitter en eventuele andere netwerken waarop je actief bent, dan kan dat ook.

Een tweede reden is van persoonlijke aard. Hootsuite ziet eruit als Hootsuite en je vindt de tool prettig werken of niet. De een zweert bij Hootsuite, de ander kan niet zonder Tweetdeck en zo zijn er nog honderden social media dashboards die min of meer hetzelfde doen en misschien wel net zo goed zijn. Dat is dus een kwestie van uitproberen.

Nog een reden om Hootsuite niet te gebruiken is een financiële, want in de gratis versie loop je al gauw tegen de beperkingen aan. Een abonnement voor 10 dollar per maand is prima verdedigbaar, maar het is wel 120 dollar (ongeveer86 euro) per jaar voor iets wat je ook gratis kunt doen. Het kost je alleen meer tijd.

Als laatste minpunt is er de integratie met Facebook. Hootsuite werkt naadloos samen met Twitter, maar bij Facebook krijg je geen duidelijk overzicht van berichten waarin je genoemd wordt. Je kunt wel een ‘comment-stream’ aanmaken, maar reageer je op veel berichten dan wordt het al gauw onoverzichtelijk.

Hootsuite, is het wat?

Maak je veel gebruik van social media en wil je geen tijd verspillen dan is een programma als Hootsuite een must. Je houdt eenvoudig overzicht over je activiteiten en berichten waarin je genoemd wordt, maar kunt ook vacatures monitoren die geplaatst worden op LinkedIn.

Speelt tijd geen rol en wil je evenmin geld uitgeven dan kun je om Hootsuite heen. Zodra je echter actiever wordt en meer tijd steekt in sociale media verdien je het tientje per maand zo terug. Jouw tijd kost tenslotte ook geld.


Rutger Steenbergen - SEO ZwolleOver onze gastblogger Rutger Steenbergen

Rutger Steenbergen is trainer, tekstschrijver en SEO-expert.

Download zijn Gratis SEO Handleiding en Gratis Hootsuite Handleiding

Ook geïnteresseerd in een gastrol op webgenerator.nl/blog?
Klik dan hier

Automatisch onze blogartikelen in je inbox?

En direct onze handige 10 zoekmachine-tips downloaden?

WebGenerator blogt over online marketing, webdesign, e-commerce en nog veel meer. Onze artikelen per e-mail ontvangen zodra we ze plaatsen? Meld je dan hieronder aan en download meteen onze “10 SEO Tips Cheat Sheet“.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.