Interview met Chelsea Bosters van online marketing blog marketingmed.nl

Onlangs werd ik enthousiast verwelkomd toen ik me aansloot in de Google+ community SEO voor beginners. En wel door Chelsea Bosters, “stichter” van de community. Het leidde tot een gezellige chat over bloggen, bezoekersaantallen, de “business” én zijn website marketingmed.nl, een jonge blog (10 maanden) over social media, online marketing, SEO en WordPress die hij samen met zijn kompaan Mike Nuijs runt. Ik was onder de indruk hoe Chelsea en Mike in korte tijd een blog hebben neergezet met bijna elke dag een kwalitatief artikel, 70+ gastauteurs, rap stijgende bezoekersvolumes en meer social shares dan een paar bekende concurrerende Nederlandse blogs. Helemaal toen Chelsea vertelde dat hij pas 19 jaar is (ik kreeg meteen een dinosaurus-complex).

Chelsea Bosters van MarketingMed.nl

Het leek me leuk om zo’n jonge en enthousiaste online ondernemer te interviewen voor onze eigen blog. Leerzaam ook, voor mezelf en generatie-genoten die de fax nog hebben meegemaakt. Chelsea wilde graag meewerken, dus hier gaat-ie.

Chelsea, een korte introductie: wie en wat is Chelsea Bosters?

Haha, dank voor je superintroductie! Ik ben, zoals gezegd, 19 jaar en woonachtig in de mooiste stad van Nederland (’s-Hertogenbosch red.). Ik volg op dit moment nog een MBO opleiding Marketing & Communicatie en loop stage bij Dommelweb Internetmarketing in ’s-Hertogenbosch. Deze opleiding is mijn enige ‘belemmering’ voordat ik full time aan de slag kan met MarketingMed. Vanaf mijn 16e hield ik me al bezig met online ondernemen en social media. Het was voor mij dus al snel duidelijk wat ik ging doen later.

Vertel eens: 19 jaar en dan al een blogsite met de potentiële allure van een marketingfacts.nl of frankwatching.com… Hoe is dat zo gekomen?

Nadat ik eerst een tijdje een eigen webshop heb gehad in lifestyle gadgets besloot ik mijn kennis over toendertijd voornamelijk social media, te delen met mensen die daar interesse in hadden. Voorheen deed ik dit op chelseabosters.nl, maar toen ik merkte dat het platform groeide en er ineens gastauteurs bijkwamen besloot ik het over een andere boeg te gooien. Marketingmed.nl was geboren…

Na verloop van tijd kwam ik Mike Nuijs tegen, een hardwerkende social media marketeer, die al direct kwaliteitsartikelen begon te schrijven voor MarketingMed. Het contact werd steeds beter en toen ik in de zomer van dit jaar op vakantie ging bood hij aan om MarketingMed in die periode ‘over te nemen’. Toen was de samenwerking dus echt begonnen.

Veel mensen vergeten dat het gewoon enorm veel werk is. Artikelen schrijven, artikelen beoordelen, website & social media kanalen bijhouden, contact onderhouden en ga zo maar door… Maar ik vind het nog steeds fantastisch, en als je dan ook nog stappen maakt in professionaliteit en een geweldig auteursteam aan je kunt binden is dat helemaal geweldig!

Wat zijn jullie ambities met MarketingMed.nl? Ik zie dat jullie beiden social media trainingen aanbieden vanaf de site. Is de site voor jullie een lead generation tool? Of heeft de site ook een (beoogd) eigen verdienmodel?

Voor mij was het op het begin helemaal niet om het geld te doen. Ik vond het super om mijn kennis te delen met mensen die misschien 2x zo oud en ervaren zijn als ik. In de tussentijd hebben we ons gespecialiseerd en bied MarketingMed social media trainingen op maat aan, maar dat is echt pas later gekomen. De artikelen staan en blijven bij ons op nummer 1.

De artikelen op MarketingMed.nl zijn van behoorlijk niveau, geschreven door toppers uit de online en social media business. Hoe haal je die drukke mensen over de streep om artikelen voor jullie website te schrijven?

Hier zitten uren en uren werk in. Je denkt toch niet dat al die toppers vanzelf aan komen waaien? Je moet ze laten zien waarom MarketingMed het juiste platform voor ze is. Hoe? Door kwaliteitsartikelen te publiceren en dat te blijven doen. Daarnaast zijn de voorwaarden bij ons gewoon heel gunstig, bieden we goede auteurshulp en hebben we een gastauteurscommunity op Google+ waar alle auteurs samen kunnen komen. Het is nu al een leuke boel!

Wat zijn de grootste marketinguitdagingen voor MarketingMed.nl? Wat loopt goed en waar wil of moet je nog aan werken?

Je wilt altijd beter en beter natuurlijk. Dat is misschien ook wel een van mijn grootste valkuilen. Af en toe moet ik echt even stilstaan om te beseffen hoe snel het allemaal gaat en tegen mezelf zeggen: “Je mag best wel trots zijn op jezelf”.

Daarnaast zijn er natuurlijk altijd zaken waar je zelf wat minder kaas van hebt gegeten, zo is e-mailmarketing een gebied waar wij de komende tijd veel stappen in hopen te zetten. We willen namelijk niet alleen onze klanten mailen maar ook echt iets bieden.

Jullie site draait op WordPress en jullie hebben ook een speciale artikelcategorie aan WordPress gewijd. Jullie zijn duidelijk fans van dat CMS. Is WordPress volgens jou, als uitbater van een professionele blog, vooral een blogtool of ook geschikt voor “normale” websites?

Ik vind WordPress geweldig. Het is zo enorm en de mogelijkheden zijn eindeloos. De laatste tijd ben ik lekker rond aan het kijken voor thema’s en plugins en je ziet dat de mogelijkheden oneindig zijn. Dat is het mooie er van, je bent totaal niet gebonden aan enige richtlijnen en daarnaast is het ook nog eens makkelijk in gebruik. Ik ben van mening dat WordPress het beste CMS is dat te gebruiken is.

Een onrealistische vraag, maar ik ben benieuwd… Stel, je moet voor de promotie van MarketingMed.nl kiezen tussen social of SEO. Echt “of/of”. Wat zou je doen?

Social media. De reden daarvan is heel simpel. Ik geloof in het feit dat je een relatie met je klanten op moet bouwen. Via Google komen ze binnen zonder enige binding met MarketingMed, bij social media is dat (hopelijk) wel anders.

Hoe ziet MarketingMed.nl er over 5 jaar uit?

Daar slaat mijn fantasie even op de loop, haha. Nee maar serieus, we zijn pas 10 maanden online natuurlijk en hebben al een geweldige groei meegemaakt. In het kader van professionaliteit zetten we de laatste maanden mooie stappen: Een tekstcurator, nieuwe auteurs, groei van social media kanalen e.d.

Maar ik ben geen helderziende en durf ook geen uitspraken te doen. MarketingMed gaat de komende tijd gewoon lekker verder waar we mee bezig zijn, en hoopt veel nieuwe bezoekers te mogen informeren over online marketing en social media.

Tot slot, welke gouden tip zou je de lezers van onze blog vanuit je eigen praktijkervaring kunnen geven over de promotie van hun eigen website?

Maak hier een planning voor. Voornamelijk het promoten op social media is belangrijk, bouw hier echt volgers op en ga de interactie aan. Op elk social media kanaal loopt een andere gebruikersgroep rond en heb je dus een andere aanpak nodig. Twitter is erg vluchtig en daardoor kan het geen kwaad meerdere berichten per dag te plannen. Op Facebook moet je voorzichtig zijn en creatief. Allemaal zaken om rekening mee te houden. Het volgen van Marketingmed.nl brengt je daarover dagelijks veel tips en uitleg!

We danken Chelsea voor zijn antwoorden en tijd. En voor wie het linkje bovenaan dit artikel gemist heeft: neem zeker eens een kijkje op marketingmed.nl. Een absolute aanrader voor iedereen die geïnteresseerd is in pragmatische en toepasbare informatie over online marketing. Bij schrijver dezes staat de site al in z’n favorieten.

Automatisch onze blogartikelen in je inbox?

En direct onze handige 10 zoekmachine-tips downloaden?

WebGenerator blogt over online marketing, webdesign, e-commerce en nog veel meer. Onze artikelen per e-mail ontvangen zodra we ze plaatsen? Meld je dan hieronder aan en download meteen onze “10 SEO Tips Cheat Sheet“.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

1 reactie

  1. Heren, mooi interview!!

    Groet Mike

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *