Symbolen in page titles, metatags, social media en zelfs onderwerpregels

In online marketing zijn bepaalde teksten gebonden aan een maximale lengte. Ga maar na:

  • Een tweet mag niet langer zijn dan 140 karakters.
  • Onderwerpregel van je e-mail nieuwsbrief? Als vuistregel geldt 30 tot 50 karakters.
  • Google laat maximaal 70 karakters van je page title zien..

… en van je metatag description niet meer dan ca. 150 karakters.

Maar het is wel ontzettend belangrijk dat deze teksten “eruit springen”. Je wilt immers dat je tweet gelezen worden én dat er op doorgeklikt wordt. De onderwerpregel van je nieuwsbrief moet ervoor zorgen dat je mailing opvalt in de overvolle inboxen van je nieuwsbrieflezers. En page titles en metatags descriptions worden door Google getoond in haar zoekresultaten, dus als die van jou meer opvallen dan de zoekresultaten eromheen, maak je meer kans op doorkliks naar je website.

Val visueel op met symbolen

Iets dat je hierbij kan helpen, is het gebruik vansymbolen. Ze voegen een visueel element toe aan je tweet, page title, metatag of onderwerpregel waardoor deze zich onderscheiden en meer opvallen. Het aardige is: het is helemaal niet moeilijk.

Hieronder vind je een aantal symbolen die je simpelweg kunt kopiëren en plakken:

Σ

Nóg meer symbolen en uitgebreide informatie over het gebruik ervan vind je op deze website.

Zijn er nog aandachtspunten?

Jawel, een paar:

  • Symbolen in onderwerpregels van e-mails worden bijna in alle e-mail programma’s correct weergegeven, behalve in Outlook 2003. In plaats van het symbool wordt dan een vierkantje (☐) getoond. Die versie van Outlook is al wat verouderd, maar wordt toch nog redelijk veel gebruikt. Als je met een e-mail marketing programma werkt dat laat zien welke programma’s je lezers gebruiken, is het dus verstandig om even te checken of daar niet al te veel Outlook 2003 gebruikers tussen zitten.
  • Sommige symbolen worden niet in alle browsers ondersteund. Internet Explorer gaat er heel goed mee om, maar zelf merkten we dat sommige symbolen in Chrome niet getoond werden (ook weer met een vierkantje als gevolg). Test dus even of het symbooltje dat je wilt gebruiken het goed doet in de belangrijke browsers zoals IE, Chrome, Firefox en Safari.
  • Voor zover wij weten (en we hebben daarin wat Google-werk verricht) heeft het gebruik van symbolen in e-mail onderwerpregels géén negatieve invloed op de bezorging van je e-mails, ofwel: spam-filters zien er geen kwaad in. Het zelfde geldt voor symbolen in page titles en description metatags m.b.t. de vindbaarheid van je website: Google heeft er geen problemen mee.

Tot slot zouden wij adviseren om het gebruik van symbolen op deze manier niet te overdrijven. Het is een aardigheidje dat soms van toegevoegde waarde kan zijn, dus ga er op die manier mee om. Dat gezegd hebbende: veel plezier ermee!

UPDATE 13-8-2014
In een interessant blogartikel op ddma.nl gaat e-mail marketing specialist Wilbert Heinen dieper in op de toegevoegde waarde van symbolen in onderwerpregels van e-mail marketing campagnes. Het kan bijvoorbeeld leiden tot hogere open rates. Ook geeft hij een aantal leuke toepassingsvoorbeelden.

Automatisch onze blogartikelen in je inbox?

En direct onze handige 10 zoekmachine-tips downloaden?

WebGenerator blogt over online marketing, webdesign, e-commerce en nog veel meer. Onze artikelen per e-mail ontvangen zodra we ze plaatsen? Meld je dan hieronder aan en download meteen onze “10 SEO Tips Cheat Sheet“.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *