November 2010
|
November 2009
|
|||
1
|
1024 x 768 |
21.07%
|
1024 x 768 |
29.22%
|
2
|
1280 x 800 |
17.76%
|
1280 x 800 |
20.36%
|
3
|
1280 x 1024 |
9.23%
|
1280 x 1024 |
11.32%
|
4
|
1366 x 768 |
8.99%
|
1440 x 900 |
8.65%
|
5
|
1440 x 900 |
7.76%
|
1680 x 1050 |
5.60%
|
6
|
1680 x 1050 |
4.94%
|
800 x 600 |
4.49%
|
7
|
1024 x 1024 |
4.15%
|
1366 x 768 |
3.02%
|
8
|
1920 x 1080 |
2.96%
|
1152 x 864 |
2.53%
|
9
|
1600 x 900 |
2.05%
|
1920 x 1200 |
1.97%
|
10
|
800 x 600 |
1.98%
|
1280 x 768 |
1.55%
|
Dit artikel dateert uit 2010. Klik hier voor een nieuw artikel over de actuele stand van zaken (juni 2014).
Computerbeeldschermen worden elk jaar groter en goedkoper. Voor een paar honderd euro koop je tegenwoordig al een prima 22 of 23 inch monitor. De consequentie is dat websites op steeds hogere schermresoluties worden bekeken.
W3Counter, leverancier van een veelgebruikt statistiekenpakket, brengt de trends in gebruikte schermresoluties al jaren in kaart. Met behulp van hun informatie hebben we het staatje hiernaast opgesteld, waarbij we de cijfers van november 2010 hebben afgezet tegen die van november 2009.
Webdesigners houden altijd rekening met schermresoluties als ze websites bouwen. De breedte speelt een belangrijke rol (niemand wil een horizontale scrollbalk op z'n website), maar ook de hoogte is een factor: alle belangrijke zaken moeten bij voorkeur "boven de vouw" staan (zichtbaar zijn zonder scrollen). In dit artikel gaan we wat dieper in op de breedte van websites in relatie tot schermresoluties.
De schermresolutie 1024 x 768 pixels staat al heel lang aan kop in lijstjes zoals hierboven. Het is dus niet verwonderlijk dat vrijwel elke website qua breedte hierop is afgestemd. In de praktijk hanteren webdesigners daarvoor een webdesignbreedte van 960 of 980 pixels, zodat er ruimte overblijft voor de scrollbalk aan de rechterkant. Hoewel het aandeel van deze resolutie hard daalt (8% in het afgelopen jaar), is het huidige aandeel van 21% nog te hoog om te negeren.
Voordat een schermbreedte van 1024 pixels de norm werd voor webdesign, was dat lange tijd 800 pixels. Weet je nog, je eerste computermonitor met een resolutie van 800 x 600 pixels? Precies, die had iedereen toen, vandaar. Op een gegeven moment, toen het aandeel van die schermresolutie verwaarloosbaar werd, zijn webdesigners overgestapt naar optimalisering voor 1024 pixels schermbreedte.
Je zou daarom kunnen verwachten dat de norm binnen nu en een paar jaar weer een stapje opschuift, naar 1280 pixels. Maar is dat wel zo? Er zijn een paar factoren waardoor die volgende stap misschien langer op zich laat wachten dan webdesigners (wellicht) hopen:
We zijn erg benieuwd wat webdesigners hiervan vinden. Hoe gaan zij hiermee om? Wat zijn manieren om 'out of the box' te denken en je sowieso minder aan te trekken van schermresoluties? We nodigen webdesigners dan ook van harte uit om op deze post te reageren.
Misschien vind je deze artikelen ook interessant:
Schermresoluties 2014: een update
Een landing page van 13.155 pixels lang
Internet Explorer 6: ook Microsoft zelf vindt het nu mooi geweest
E-mailadressen verzamelen met gratis weggever
Case: voorbeeld van een homepage redesign
Informatie over gerelateerde producten en diensten op onze website:
En direct onze handige 10 zoekmachine-tips downloaden? WebGenerator blogt over online marketing, webdesign, e-commerce en nog veel meer. Onze artikelen per e-mail ontvangen zodra we ze plaatsen? Meld je dan hieronder aan en download meteen onze “10 SEO Tips Cheat Sheet“.