Google hanteert honderden criteria om te bepalen hoe hoog jouw website in de zoekresultaten staat. Sommige factoren spelen een kleine, andere een grote rol. Een heel belangrijk criterium is de mate waarin andere websites verwijzen (dus "linken") naar jouw website. Google ziet een link naar jouw website namelijk als een "stem", een aanbeveling. Daarbij gaat het niet alleen om kwantiteit, maar ook - en misschien wel vooral - om kwaliteit.
Er zijn duizenden sites waar je makkelijk een linkje kunt plaatsen, denk aan startpagina.nl en vergelijkbare sites. Je kunt je voorstellen dat Google beperkt waarde hecht aan links op dergelijke sites. Maar een link in een diepgravend artikel op een gezaghebbende site, waarbij die site en/of dat artikel een inhoudelijke relatie met jouw site hebben, dát is juist een heel waardevol linkje. Van dat soort linkjes kun je er niet genoeg hebben, maar het is natuurlijk moeilijk om die te verkrijgen.
Als een pagina van je website wordt gedeeld of geliked via social media, dan levert dat ook een linkje op. En een tweet of een like op Facebook kan je natuurlijk prima definiëren als een “aanbeveling”: iemand heeft wat interessants op je website gelezen en wil dat delen met vrienden, kennissen of zakelijk netwerk. Dus is het geen gekke veronderstelling dat dergelijke links óók bijdragen aan je positie in Google.
Maar is dat ook zo?
Om die vraag te beantwoorden, moeten we eerst wat uitleggen over een specifieke eigenschap die aan hyperlinks gegeven kán worden, het “no follow” attribuut. Heel kort samengevat: een link met die eigenschap wordt door Google niet geteld wordt als “stem” voor de site waar de link naartoe leidt. Een “no follow linkje” is dus in dat specifieke opzicht waardeloos: het levert geen directe bijdrage aan je positie in Google.
Linkjes vanaf social media zijn in bijna alle gevallen no follow linkjes. Dus linkjes op Twitter, Facebook, Pinterest, LinkedIn hebben geen directe waarde voor de vindbaarheid van je website in Google. Natuurlijk wil dat niet zeggen dat die links waardeloos zijn. Ze kunnen je directe bezoekers opleveren, bijdragen aan je online zichtbaarheid, bekendheid, reputatie, enzovoorts. Tenslotte is internet meer dan Google alleen, nietwaar?
Twee social media vormen de uitzondering op deze regel: YouTube (van Google) en Google+ pagina’s. Sommige linkjes op die kanalen zijn “gewone” links, dus niet no follow. Op YouTube is dat maar één type linkje, namelijk de link in je profiel. Op Google+ zijn het er wat meer, hoewel er in de laatste maanden bepaalde linkjes zijn gedegradeerd naar no follow. Waarschijnlijk doet Google dat om “link-spam” op haar social platform te voorkomen. Maar voorlopig geldt dus: voor social links die direct bijdragen aan je positie in Google ben je aangewezen op… Google.
Als je precies wil weten welke linkjes op Google+ “link juice” opleveren voor je website, lees dan dit artikel van Alain “SEOguru” Sadon. By the way: als je echt geïnteresseerd bent in zoekmachine-optimalisatie, kijk dan ook eens naar het trainingsaanbod op zijn website, want Alain is misschien wel een van de meest onderlegde SEO-specialisten in Nederland. Ik spreek uit ervaring, want ik heb al drie trainingen bijgewoond en zijn training “Social SEO” vormde de inspiratie voor dit blogartikel.
Als je wat hebt opgestoken van dit artikel en het wellicht ook interessant vindt voor anderen, deel het dan gerust. Het liefst via…
Sorry, kon het even niet laten 😉
Misschien vind je deze artikelen ook interessant:
Meer social media succes in minder tijd met Hootsuite
Social media als marketinginstrument: er valt nog veel te winnen
Het verschil tussen Twitter en Facebook
Informatie over gerelateerde producten en diensten op onze website:
WordPress-websites met social media functies
Zoekmachinevriendelijke websites
En direct onze handige 10 zoekmachine-tips downloaden? WebGenerator blogt over online marketing, webdesign, e-commerce en nog veel meer. Onze artikelen per e-mail ontvangen zodra we ze plaatsen? Meld je dan hieronder aan en download meteen onze “10 SEO Tips Cheat Sheet“.