Hoe presteert jouw e-mail nieuwsbrief?

E-mail marketing benchmark statistiekenKlanten die onze e-mail marketing tool WebGenerator ProMail gebruiken, hebben veel inzicht in het lees- en klikgedrag van de ontvangers van hun e-mail nieuwsbrief. Zo kunnen zij o.a. precies zien hoe vaak een nieuwsbrief wordt geopend, op welke links wordt geklikt, hoeveel nieuwsbrieven niet aankomen, enzovoorts.

Maar al die informatie roept ook vragen op. Als (bijvoorbeeld) 40% van de lezers je nieuwsbrief opent, hoe moet je dat dan interpreteren? Is dat goed, gemiddeld of slecht? WebGenerator liep tegen een onderzoek aan dat hierin meer inzicht biedt. In dat onderzoek werden wereldwijd honderden miljoenen verzonden e-mail nieuwsbrieven doorgelicht op verschillende criteria. De resultaten werden vervolgens onderverdeeld naar sector.

Hieronder zie je een selectie van de resultaten (iets verderop leggen we uit wat de verschillende termen betekenen).

E-mail marketing statistieken

Wat betekenen de termen?

Openingspercentage

Het percentage ontvangers dat de nieuwsbrief heeft geopend. Dit percentage is indicatief, omdat het openen van een e-mail nieuwsbrief pas wordt gemeten als de ontvanger de plaatjes in een nieuwsbrief laat weergeven. Niet iedereen doet dat.

Tip: de onderwerpregel van je e-mail nieuwsbrief kan heel bepalend zijn voor het openingspercentage van uw e-mail nieuwsbrief. Klik hier voor interessante cijfers daarover. Zorg ook dat je duidelijk herkenbaar bent als afzender, via je afzenderadres, afzendernaam en duidelijke bedrijfs- en contactgegevens in de e-mail nieuwsbrief.

Klikratio

Het percentage ontvangers dat op een of meerdere links in de nieuwsbrief klikt. Dit percentage is wat exacter dan het openingspercentage, omdat een klik makkelijker te meten is.

Tip: zorg dat hyperlinks er goed uitspringen in je nieuwsbrief. Plaats hyperlinks of zinnen met hyperlinks op een aparte regel (dus met witruimte ervoor en erna). Onderstreep ze en maak ze eventueel ook vet. Beschrijf in of bijde link ook duidelijk en aantrekkelijk wat er na de klik te verwachten valt.

Soft bounces

E-mails die niet aankomen als gevolg van een tijdelijke reden, bijvoorbeeld een volle e-mail box of een tijdelijke storing aan de kant van de ontvanger.

Hard bounces

E-mails die niet aankomen omdat een e-mail adres niet meer bestaat.

Tip: veel hard bounces? Misschien moet je je e-mail nieuwsbrief dan regelmatiger versturen. Geef je lezers ook de mogelijkheid om aan te geven of ze op een ander e-mail adres gemaild willen worden.

Spamklachten

Ontvangers die op speciale spam-meldingsbuttons klikken zoals die bestaan in Hotmail en Gmail.

Tip: veel spamklachten? Kijk nog eens kritisch naar je adressenbestand. Is dat wel helemaal op de juiste, wettelijk toegestane manier tot stand gekomen? Heb je veel ontvangers met Hotmail- en Gmail-adressen? Deze e-mail programma’s bieden “spam-meldingsknoppen”. Overweeg om helemaal bovenin je e-mail nieuwsbrief te vermelden hoe u aan het e-mail adres van de ontvanger bent gekomen en plaats ook de afmeldlink duidelijk bovenin je e-mail nieuwsbrief. Liever een afmelding dan een spam-melding!

Afmeldratio

Het percentage lezers dat zich afmeldt voor de nieuwsbrief.

Tip: veel afmeldingen? Neem je nieuwsbrief dan eens goed onder de loep aan de hand van volgende criteria:

  • Verzend je je nieuwsbrief te vaak? Of juist niet vaak genoeg? Te vaak gaat irriteren. Maar als je maar één keer per jaar je e-mail nieuwsbrief verzendt weten veel ontvangers niet meer dat ze zich ooit voor je e-mail nieuwsbrief hebben aangemeld.
  • Probeer je te hard te verkopen met je e-mail nieuwsbrief? Bedenk dat een e-mail nieuwsbrief (voor de meeste doelgroepen, er zijn echter uitzonderingen) meer geschikt is voor soft selling.
  • Is de inhoud van je nieuwsbrief wel interessant? Dit hangt vaak samen met te veel ‘hard selling’, zie het vorige punt. Denk meer in termen van ‘geven’ dan in termen van ‘nemen’.
  • Oogt je nieuwsbrief professioneel en betrouwbaar? Een nette, niet schreeuwerige lay-out maakt een wereld van verschil. Vermijd te veel uitroeptekens!!!! en inhoud en/of onderwerpregels COMPLEET IN HOOFDLETTERS.

Wat zijn joúw ervaringen?

Onze eigen nieuwsbrief scoort hoger dan de gemiddelden zoals weergegeven in de tabel: ons openingspercentage ligt bijvoorbeeld rond 35%. Ook onder de klanten die gebruik maken van onze e-mail marketing oplossing WebGenerator ProMail liggen de openingspercentages over het algemeen hoger, met uitschieters naar meer dan 60% (wat naar algemene maatstaven heel hoog is). Wij zijn heel benieuwd naar jouw ervaringen. Laat gerust een reactie op deze blog achter als je die met ons en onze lezers wilt delen.

Automatisch onze blogartikelen in je inbox?

En direct onze handige 10 zoekmachine-tips downloaden?

WebGenerator blogt over online marketing, webdesign, e-commerce en nog veel meer. Onze artikelen per e-mail ontvangen zodra we ze plaatsen? Meld je dan hieronder aan en download meteen onze “10 SEO Tips Cheat Sheet“.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.