In juni is onze nieuwe website live gegaan. Tijdens zo’n “make over” ben je — nog meer dan anders — ontzettend druk met SEO. Want je wil veel veranderen, maar óók je posities in Google behouden. En ook na de lancering van die spiksplinterfonkelnieuwe site blijf je als een bok op de haverkist zitten. Daar gebruik ik allerlei tooltjes voor.
In dit artikel een kijkje in de keuken (of liever gezegd: de bestekla) van een doe-het-zelf SEO-er.
Sommige van deze SEO-tools gebruik ik vrijwel dagelijks, andere heb ik tijdelijk gebruikt tijdens de migratie naar onze nieuwe website. Je vindt er (waar van toepassing) ook de links bij naar de betreffende tools en wat informatie over het gebruik en eventuele kosten.
Ik gebruik SheerSEO al bijna 4 jaar. Het was volgens mij een van de eerste (betere) tools om je rankings in Google te checken. Tegenwoordig zijn er meer, maar SheerSEO blijft m’n favorietje. Erg handig is dat je bij een zoekterm meteen het zoekvolume ziet (het aantal keren per maand dat in Google op die term wordt gezocht).
Hierboven zie je hoe SheerSEO rankings weergeeft. Beetje concurrentiegevoelige info, dus het meeste is geblurd, maar je ziet dat we voor de term “seo tips” (zoekvolume 880 zoekopdrachten per maand) op 6 staan met de pagina www.webgenerator.nl/seo-tips. Rode en groene pijltjes geven dalingen en stijgingen aan sinds de vorige meting. Door op het grafiekicoontje te klikken kun je het historisch verloop van de posities voor die zoekterm bekijken.
Vanaf 7 dollar per maand | www.sheerseo.com |
Kosten: | Vanaf 7 dollar per maand |
Demo/proefperiode: | Ja, gratis proefperiode van 2 maanden en live demo beschikbaar. |
Hoewel er tegenwoordig meer moet gebeuren dan on-page optimalisatie, blijft het wel een belangrijke basis. De Yoast WordPress SEO plugin helpt je om al die basics (zoektermdichtheid, zoektermen in URLs en titel, optimalisatie van afbeeldingen, metatags, enz.) efficiënt in te vullen en te controleren. We gebruiken de plugin zelf, maar installeren ‘m ook standaard op elke WordPress-website die we voor klanten bouwen.
Yoast geeft je in één oogopslag informatie over de manier waarop je je zoekterm in je pagina hebt verwerkt. Ook zie je hoe Google de pagina waarschijnlijk in haar zoekresultaten zal weergeven. Achter het tabje “Page Analysis” schuilt nog meer nuttige informatie. Een complete uitleg van de werking én praktijkcase vind je in dit artikel op onze website.
Website: | yoast.com/wordpress/plugins/seo/ |
Kosten: | Gratis (er is ook een betaalde versie met meer opties) |
Demo/proefperiode: | N.v.t. |
Ook dit is een WordPress-plugin en ook deze maakt bij ons deel uit van het “standaard pakket” voor klanten. Bij een nieuwe website is het namelijk erg belangrijk dat je — op de juiste manier middels een zogeheten 301-redirect — aan Google laat weten dat bepaalde pagina’s van adres zijn veranderd (wat nu eenmaal heel vaak het geval is bij een nieuwe website). In dit artikel kun je lezen waarom. Met Safe Redirect Manager kun je dit direct vanuit WordPress regelen.
Een voorbeeld van een 301-redirect waarmee we aan Google vertellen dat de inhoud van een bepaalde pagina op onze oude website definitief is verhuisd naar een ander adres op onze nieuwe website. Ook links vanaf andere websites naar die oude pagina blijven op deze manier goed werken.
Website: | wordpress.org/plugins/safe-redirect-manager/ |
Kosten: | Gratis |
Demo/proefperiode: | N.v.t. |
Uiteraard meten we bezoek en activiteit op onze website met Google Analytics, zo’n beetje de standaard als het gaat om website-statistieken. Het is gratis, dus een betere prijs/prestatie-verhouding bestaat niet 😉 Wel vind ik dat Google Analytics door de jaren heen steeds ingewikkelder is geworden en daarom gebruik ik ook nog een ander statistiekenpakket (zie verderop in dit artikel).
Een handige functie in Google Analytics vind ik de mogelijkheid om (datum-gebonden) annotaties te maken. Zo kun je ongeveer peilen of grote gebeurtenissen (zoals een update van Google of een website-migratie) invloed hebben gehad op de traffic op je website.
Website: | www.google.com/analytics/ |
Kosten: | Gratis |
Demo/proefperiode: | N.v.t. |
Google Webmaster Tools moet je eigenlijk gewoon gebruiken om je (XML) sitemap bij Google aan te melden. Maar daarnaast biedt deze tool ook veel andere nuttige informatie én kun je zelf bepaalde informatie doorgeven aan Google. Als er grote “rare” dingen gebeuren op je website, zie je dat heel snel terug in Google Webmaster Tools.
Er kunnen zich problemen afspelen op je website waar je als leek geen weet van hebt. Google Webmaster Tools informeert je o.a. over mogelijke veiligheidsissues, onbereikbaarheid van pagina’s, of je website wel goed geïndexeerd is en meer.
Website: | www.google.com/webmasters/tools/ |
Kosten: | Gratis |
Demo/proefperiode: | N.v.t. |
Zoals gezegd vind ik Google Analytics soms een tikkie ingewikkeld. Daarom gebruik ik ook een andere statistiekentool: Clicky. We bieden dit product ook aan aan onze eigen klanten onder de naam “ProStats”. Clicky is misschien wat minder uitgebreid maar dat maakt het ook weer overzichtelijker. Bovendien biedt het functies die Analytics niet heeft (of daarin alleen met workarounds zijn te realiseren). Zo kun je bijvoorbeeld standaard zien of mensen bestanden downloaden van je website.
Zeker voor mensen die niet elke dag met website-statistieken werken, is Clicky makkelijker in het gebruik dan Google Analytics. Je komt binnen op een (aanpasbaar) dashboard en vandaaruit kun je doorklikken naar alle informatie die je van een goed statistiekenpakket mag verwachten.
Website: | clicky.com |
Kosten: | 10 dollar per maand of 80 dollar per jaar. Er is een gratis versie, maar die heeft nogal wat beperkingen. Onder ons label “ProStats” kun je Clicky gebruiken voor € 2,50 per maand per website (alleen als je website bij ons draait). |
Demo/proefperiode: | Ja, gratis proefperiode van 21 dagen en online demo beschikbaar. |
Zoekmachine-optimalisatie betekent per definitie: concurreren. Mozbar is een plugin voor Firefox of Chrome waarmee je, vanuit zoekopdrachten in Google, een globaal idee kunt krijgen waarom je concurrenten het beter doen dan jij. Je ziet vooral veel informatie over de inkomende links, een belangrijke factor voor Google. Je krijgt niet alles te zien, want daarvoor moet je upgraden naar de complete en betaalde SEO-analysetool van Moz (prijzig: 99 dollar per maand). Maar ook uit de gratis informatie kun je al veel conclusies trekken.
Als je de Mozbar add-on “aan” zet, die je zwarte balkjes verschijnen bij zoekopdrachten in Google. Je kunt op elk balkje doorklikken voor meer informatie over onder meer de links naar de betreffende website (waar haalt je concurrent die zo belangrijke links vandaan), domeinautoriteit en pagina-autoriteit.
Website: | Add-on voor Chrome / Add-on voor Firefox |
Kosten: | Gratis (beperkt, maar toch al heel nuttig). Complete tool: 99 dollar per maand. |
Demo/proefperiode: | N.v.t. |
SwissMadeMarketing levert verschillende tools die je binnen 1 dashboard kunt gebruiken. Klassieke up-selling, want ik gebruik er al drie van en heel goedkoop is het niet. Maar eerlijk is eerlijk: goed spul.
RankTracker: de functionaliteit is vergelijkbaar met SheerSEO, en om die reden neem ik er binnenkort ook weer afscheid van. Maar het doet z’n werk ook prima.
SECockpit keyword research: met de keyword planner van Google Adwords kan het ook gratis, maar dit werkt makkelijker en sneller.
TrafficAnalysis: sinds Google bijna niet meer laat zien op welke zoekwoorden bezoekers je website bereiken, moet je er maar een slag naar slaan. TrafficAnalysis laat het wél zien.
De tools van Swiss Made Marketing zijn niet goedkoop. Maar als je veel met SEO bezig bent, bespaar je er wel heel veel tijd mee, omdat je binnen één omgeving allerlei informatie verkrijgt die je anders op andere, vaak omslachtige manieren moet zien te verzamelen.
Website: | swissmademarketing.com/internet-marketing-tools (overzicht van alle tools) |
Kosten: | RankTracker: vanaf 37 dollar per maand SECockpit keyword research: vanaf 40 dollar per maand TrafficAnalysis: vanaf 30 per maand (bij betaling per jaar kortingen van 20% tot 30%) |
Demo/proefperiode: | Nee, wel een 30-dagen-geld-terug-garantie |
Dit is een tool voor “gevorderden” en behoorlijk prijzig (vanaf 99 euro per maand). Ik heb ‘m dan ook maar een maandje gebruikt. Dat kan prima als je genoeg hebt aan een momentopname.
Link Research Tools brengt in detail in kaart welke websites naar jouw website linken.
Vroeger gold: hoe meer links naar je website, hoe beter, en het maakte niet zoveel uit hoe die links eruit zagen of waar ze vandaag kwamen. Sinds de Penguin updates van Google is dat drastisch veranderd.
Link Research Tools geeft je een risico-analyse van je linkprofiel zodat je indien nodig maatregelen kunt ondernemen om ‘low quality’ links naar je website uit de wereld te helpen.
Waarschijnlijk geen tool voor de beginnende webmaster, maar op de site van Link Research Tools vind je ook boeiende (maar wel enorme lange) case studies over link risico en link cleaning. Interessante materie!
Voorbeeld van een link profiel analyse, waarbij een globaal overzicht wordt gegeven van de risico-verdeling. In de tool van Link Research Tools kun je hierop doorklikken naar zeer uitgebreide detailinformatie op basis waarvan je kunt besluiten of je al dan niet webmasters moet gaan mailen met linkverwijderverzoeken.
Website: | linkresearchtools.com |
Kosten: | Vanaf 99 euro per maand |
Demo/proefperiode: | Nee, wel zeer uitgebreide productinfo en case studies beschikbaar. |
Een spreadsheet is natuurlijk geen SEO-tool, maar ik gebruik het wel om alle SEO-gerichte acties bij te houden die ik uitvoer óf nog wil uitvoeren op onze website.
Dat zou ook in een gewone spreadsheet kunnen, maar een Google Spreadsheet kan ik makkelijk vanaf elke computer benaderen. Bovendien wordt de spreadsheet in Google zo’n beetje elke seconde automatisch opgeslagen en dat is niet onbelangrijk met alle informatie die ik er inmiddels in heb staan.
De sheet bestaat uit meerdere bladen met acties (“done” en “todo”), nieuwe ideeën voor SEO, backlink opportunities en meer. Omdat ik uit veel van de eerder genoemde tools exports kan maken, kan ik in de spreadsheet ook makkelijk informatie zoals Google-posities en zoekwoordvolumes bij elkaar brengen.
Een beetje bewerkelijk is het wel, maar het is een onmisbaar hulpje als je intensief met SEO bezig bent en het overzicht wilt behouden.
Er kunnen zich problemen afspelen op je website waar je als leek geen weet van hebt. Google Webmaster Tools informeert je o.a. over mogelijke veiligheidsissues, onbereikbaarheid van pagina’s, of je website wel goed geïndexeerd is en meer.
Website: | docs.google.com (maar gewoon Excel kan natuurlijk ook) |
Kosten: | Gratis |
Demo/proefperiode: | N.v.t. |
Doe jij ook zelf veel aan zoekmachine-optimalisatie aan je website? Of zijn er misschien wel echte SEO-dokters in de zaal? Ik ben erg benieuwd welke tools jij gebruikt. Laat het gerust weten via een reactie onder dit artikel, dan wordt het misschien nog een hele mooie complete lijst.
Misschien vind je deze artikelen ook interessant:
SEO tips: wat moet je doen om je site beter vindbaar te maken?
Google: “Websites met HTTPS beter vindbaar.”
Yoast WordPress SEO plugin: een praktijk-case
Informatie over gerelateerde producten en diensten op onze website:
En direct onze handige 10 zoekmachine-tips downloaden? WebGenerator blogt over online marketing, webdesign, e-commerce en nog veel meer. Onze artikelen per e-mail ontvangen zodra we ze plaatsen? Meld je dan hieronder aan en download meteen onze “10 SEO Tips Cheat Sheet“.