Gisteren had ik een vriendin op bezoek, laat ik haar even Heleen noemen. Ze had gemaild dat ze een website wilde opzetten voor haar bedrijfje in Zuid-Afrika, waar ze de helft van het jaar woont. Na wat heen en weer mailen bleek dat een website gebouwd door WebGenerator te begrotelijk was. Niet dat we duur zijn, maar haar bedrijf is een start-up en ze werkt in Zuid-Afrika tegen een derde van het tarief dat ze in Nederland zou kunnen vragen.
Het budget voor de website viel dus in de categorie “shoestring” en wat ik zou kunnen betekenen onder het kopje “vriendendiensten”. We spraken daarom af op zaterdagmiddag, dat Heleen wat lekkers zou meenemen voor bij de koffie en dat we dan zouden kijken hoever we konden komen.
Heleens vraag was tweeledig. Enerzijds moest er een website gebouwd worden. Zoals gezegd: liefst "voor weinig". Haar zakelijke compagnon had al geprobeerd een WordPress-website te installeren, maar was daarin vastgelopen.
Nou had ik laatst voor een ander blogartikel wat doe-het-zelf-oplossingen voor websites bekeken. Eén van die tools, Weebly, leek me een prima oplossing voor Heleen. Keuze uit aanpasbare templates, makkelijk te beheren, blogfunctie, contactformulier en de website kon netjes op haar eigen domein draaien.
Kortom: goed genoeg (beggars can't be choosers) en met US$ 3,29 per maand en geen opstartkosten passend binnen het budget. Die knoop was dus snel doorgehakt en nog diezelfde middag hebben we een Weebly-accountje aangemaakt, waarmee ze zelf verder aan de slag kon.
Anderzijds ging het ook, en misschien wel vooral, om de content van de website. Ze had zich goed voorbereid. In PowerPoint had ze een ruwe schets gemaakt van de contentstructuur van de website.
Dat is altijd een goede, misschien wel de beste, eerste stap voor een nieuwe website: begin met de content. Denk nog even niet aan design en techniek, maar schets éérst de contentstructuur van je website. Dat kun je, zoals Heleen, in PowerPoint doen, maar een scherp potlood en een stapel A4-tjes werken ook prima.
Tip: een geweldig artikel over het bedenken en uitwerken van je site-structuur vind je op Frankwatching.com. Een must-read, voor iedereen die een website gaat (laten) bouwen.
Dat het bedenken en structureren van website-content voor ondernemers vaak lastig is, bleek ook uit de PowerPoint van Heleen. Dat is niet vreemd. Je kunt heel veel verstand hebben van je vak en je business, maar de vertaalslag naar een duidelijke website is een ander verhaal. Juist het feit dát je er zoveel van weet, kan een belemmering zijn.
In de praktijk merk ik dat dat twee kanten op kan gaan:
Je vertelt te weinig op je website, omdat dingen voor jou zo vanzelfsprekend zijn dat je er niet eens bij stil staat dat je (potentiële) klanten voorlichting nodig hebben om goed te begrijpen wat jij doet of levert, en wat jouw toegevoegde waarde daarin is.
of:
Je vertelt te veel op je website, omdat je alles tot 5 cijfers achter de komma wilt uitleggen. Het gevaar bestaat dat je je bezoekers overdondert met lange lappen tekst waar ze doorheen moeten ploegen en die uiteindelijk niet leiden tot conversie, zoals bijvoorbeeld een offerte-aanvraag of bestelling.
Heleen viel in de eerste categorie. Dat had onder meer te maken met het feit dat de diensten van haar bedrijf deels zijn opgehangen aan de producten van twee andere bedrijven: onderwijskundige software-oplossingen waaraan zij en haar compagnon waarde toevoegen met implementatie- en adviesdiensten.
In haar initiële contentopzet had Heleen echter verzuimd het accent op die toegevoegde waarde te leggen. Ze wilde feitelijk alleen maar kort wat vertellen over die twee software-producten en voor uitgebreide informatie doorlinken naar de websites van de producenten.
Alles bij elkaar zou haar website op die manier maar een handvol pagina's tellen, die onvoldoende duidelijk zouden maken waarom klanten met haar bedrijf in zee zouden moeten gaan.
Adviseren is het leukste als je geen blad voor de mond hoeft te nemen, en bij vrienden kan dat. Het werd dan ook een inspirerende middag waarbij we samen antwoorden bedachten op de volgende vragen:
1. Hoe prominent moesten de software-producten worden gepresenteerd?
We besloten dat ze een belangrijke rol in de website moesten spelen. Elk product krijgt een eigen hoofdmenu in de navigatie, met daaronder nog verschillende submenu's. Ook worden onderin de website, in het footer-gedeelte, de logo's van beide merken geplaatst, gelinkt naar meer informatie binnen Heleens eigen website.
Daarbij speelden de volgende overwegingen een rol:
a. Beide producenten hebben bekendheid en reputatie in Heleens doelmarkt van onderwijs- en academische instellingen. Dat straalt in positieve zin af op haar eigen bedrijf.
b. Heel belangrijk is dat Heleen met haar bedrijf beide producten exclusief mag leveren in Zuid-Afrika en een aantal omringende landen. Potentiële afnemers kunnen dus niet gaan "shoppen" bij concurrenten, zelfs niet bij de producent zelf.
c. Hoewel het doel altijd belangrijker is dan het middel, hebben software-oplossingen altijd een bepaalde instrumentele aantrekkingskracht. Het kan geen kwaad daar gebruik van te maken als een deuropener, om vervolgens via up- en cross-selling ook je aanvullende services aan de man te brengen.
2. Wel of niet verwijzen naar de websites van de producenten?
Het is al lastig genoeg om bezoekers op je website te krijgen. Moet je ze dan weer "weg sturen" door links op te nemen naar andere websites?
In Heleens geval vonden we dat ze dat wel kon doen. Door haar exclusieve distributierechten is er geen risico dat potentiële klanten het product direct "bij de bron" zullen afnemen.
Ze zal het echter wel beperken tot één link per producent, bedoeld als een onderstreping van het feit dat zij formeel gelieerd is aan beide producten en niet zozeer als een manier om klanten zelf alles uit te laten vogelen op de websites van de producenten.
3. Hoe kan de toegevoegde waarde van Heleens bedrijf goed worden belicht?
De software-producten zijn geen programma's zoals Word of Excel. Het zijn oplossingen waar een concept achter zit, en die vragen om draagvlak en juiste toepassing binnen de organisatie.
Op de websites van de producenten komt dat niet helemaal uit de verf. Vreemd zou je zeggen, maar zo zie je maar dat ook bedrijven die wel serieus budget voor hun website hebben toch nog in klassieke valkuilen kunnen trappen.
Al brainstormend kwamen we tot de volgende conclusies:
a. Heleen zou op haar website veel over de software-producten vertellen, maar altijd met de insteek: het is een middel dat een doel dient, dat pas goed tot z'n recht komt als het met verstand van zaken wordt ingezet. Ergo: met de deskundige begeleiding, advisering en begeleiding van Heleens bedrijf.
b. De brede conceptuele scope van de producten zou worden opgehakt naar kleinere, beter behapbare toepassingsgebieden, en daarmee: kleinere, makkelijker verkoopbare diensten. Zo wordt de prijsdrempel lager en is het ook makkelijker een voet tussen de deur te krijgen bij organisaties waar grotere investeringen langere beslistrajecten vragen.
4. Hoe kom je als (heel) klein bedrijfje toch professioneel over?
Heleen en haar compagnon zijn de oprichters én enige medewerkers van het bedrijf. Dat kan een ongewenst Calimeiro-effect hebben, zeker als je zaken wilt doen met grotere instituten als universiteiten. Anderzijds zijn zowel Heleen als haar compagnon zeer ervaren professionals met een indrukwekkend LinkedIn-profiel. Het zou zonde zijn om dat aspect onder te belichten.
Na wat brainstormen hebben we bedacht dat er een nette "About us" pagina zal komen met onder een kopje "Management team" de foto's en bio's van Heleen en haar compagnon, met een link naar hun LinkedIn profielen.
Dat het management team ook meteen het voltallig personeel is, wordt in het midden gelaten. Je moet het jezelf soms ook niet moeilijker maken dan nodig is.
5. Wel of geen telefoonnummer op de website?
Dat lijkt misschien een rare vraag, want je zou zeggen: ja, natuurlijk. Maar Heleen is niet full-time met het bedrijf bezig en haar compagnon zit soms hele dagen gedetacheerd bij opdrachtgevers. Telefonische bereikbaarheid is dus een dingetje. Overigens hoor ik dat vaker van kleine ondernemers, met name ZZP-ers, dus zo vreemd is die vraag niet.
Mijn advies aan Heleen was om tóch haar telefoonnummer te vermelden en te zorgen voor een professionele voicemail-boodschap voor het geval ze niet kan opnemen. Een telefoonnummer op een website maakt de bezoeker duidelijk dat hij desgewenst direct, persoonlijk contact kan hebben. Dat boezemt vertrouwen in en veel mensen geven de voorkeur aan bellen boven mailen of het invullen van een contactformulier.
Heleen maakte zich een beetje zorgen of ze dan telefoontjes zou krijgen terwijl ze op een Kaapstads terrasje zat. Mijn antwoord: "Zorg nou eerst maar dat je dat luxe probleem krijgt!" Ze zou erover na gaan denken, dus de jury is nog in beraad.
6. Wel of niet bloggen?
Voor mij is die vraag altijd een no-brainer ("Ja! Dûh!"). Ik kan daar een lang verhaal over vertellen maar dat is al een keer heel overtuigend gedaan door een gastblogger op onze website.
Maar de daarop volgende vraag is altijd terecht en logisch: "Ja maar waarover dan?".
In het geval van Heleen hadden we mazzel. Met een decennia-lange carrière achter de rug op het snijvlak van onderwijskunde en ICT heeft ze talloze papers, artikelen en presentaties geschreven. Allemaal over onderwerpen die, wellicht na wat redigering, prima aansluiten bij de diensten die ze via haar website wil verkopen.
Heleen kan dus in ieder geval beginnen met recycling van content die ze al heeft. Maar ze kan, zo bedacht ze zelf, ook verslag doen van vakgerichte evenementen waar ze aan deelneemt of ontwikkelingen in het vakgebied. En zodra de eerste klanten zich aandienen kan ze daarover gaan bloggen in de vorm van customer cases. You go girl! 😉
Heleen ging aan het eind van de middag blij en gelukkig de deur uit, helemaal gemotiveerd om alle content-ideeën verder uit te werken. En ik was ook vrolijk, want ik had een onbetamelijk grote en lekkere Bossche bol achter de kiezen en had drie uur lang over m'n favoriete stokpaardje kunnen kletsen.
Bovendien heeft het een al langer sluimerend idee versterkt, namelijk dat we bij WebGenerator maar eens handen en voeten moeten gaan geven aan "content advisering". Gewoon door de week, en voor iets meer dan een Bossche bol.
Wordt vervolgd.
Misschien vind je deze artikelen ook interessant:
5 redenen waarom ieder bedrijf moet bloggen
Blogadvies voor DickerSchutz Car Import
Je website: zelf maken of láten maken? Informatie over gerelateerde producten en diensten op onze website:
Ontwikkeling van WordPress-websites
Strategisch content-advies
En direct onze handige 10 zoekmachine-tips downloaden? WebGenerator blogt over online marketing, webdesign, e-commerce en nog veel meer. Onze artikelen per e-mail ontvangen zodra we ze plaatsen? Meld je dan hieronder aan en download meteen onze “10 SEO Tips Cheat Sheet“.