Je website laten maken of zelf maken?

Een website laten maken kost geld. Als je ervoor kiest een webbouwer in te schakelen om je website te laten maken, dan zal die zijn diensten immers in rekening zal brengen. Het alternatief voor een website laten maken: je website zélf bouwen. Want wat je zelf doet, is het eerst verdiend nietwaar? En als je een beetje googelt op zoektermen als ‘website maken’ of ‘website bouwen’ kom je al gauw allerlei oplossingen tegen waarmee je dat zou kunnen doen. In dit artikel zetten we een aantal afwegingen op een rijtje.

Website laten maken of zelf bouwen?

Niet je website laten maken maar zelf bouwen: soms een prima idee

WebGenerator bouwt websites voor klanten, dus misschien vind je het vreemd dat je op onze website een artikel aantreft dat serieus ingaat op de overwegingen omtrent een website laten maken versus zelf je website bouwen (dus zonder betaalde ondersteuning daarin van een webbouwer zoals wij zelf). Je zou immers denken dat wij “doe-het-zelf” website-ontwikkeling per definitie afraden en altijd adviseren om je website te laten maken door een professioneel bedrijf, en dan liefst WebGenerator ;-)

De realiteit is echter dat het zelf bouwen van een website voor sommige ondernemers een prima oplossing (of zelfs een betere oplossing) kan zijn i.p.v. een website laten maken.

Meer tijd dan geld

Soms is het zelf bouwen van je website niet eens een keuze, maar een must. Je website laten maken vraagt een investering en als startende ondernemer heb je vaak meer tijd dan geld. Het is dan een legitieme afweging om die tijd te steken in het zelf bouwen van een website. Zelfs al zou je een aanbieder vinden die het “op een koopje” voor je kan doen, dan kun je je afvragen of goedkoop geen duurkoop is. Want hoeveel kwaliteit mag je verwachten als iemand beweert voor een paar honderd euro een website te kunnen maken?

Een website bouwen is niet zo heel moeilijk

Ook is een website bouwen al lang niet meer omgeven door technische complexiteit zoals dat vroeger het geval was. Er zijn tal van doe-het-zelf oplossingen die het makkelijk snel een website op te tuigen, zonder dat je verstand hoeft te hebben van HTML en andere technische zaken. We zullen je daarover aan het eind van dit artikel zelfs een paar suggesties aan de hand doen als je besluit om je website zelf te maken in plaats van je website te laten maken.

Eerst zelf doen, later uitbesteden

Zelf een website bouwen in plaats van een website laten maken hoeft bovendien geen keuze voor het leven te zijn. WebGenerator heeft veel klanten die bij ons zijn gekomen nadat ze een aantal jaren met een zelfgebouwde website hebben gewerkt. De redenen waarom ze op enig moment dan toch ervoor kiezen hun (nieuwe) website te laten maken lopen uiteen.

Soms heeft dat met tijd te maken: in de begintijd van de onderneming was er nog tijd om zelf te “knutselen”, maar ondertussen loopt het bedrijf en vragen andere zaken meer aandacht. Of de ondernemer loopt tegen de grenzen van zijn kunnen óf de gekozen oplossing aan, en kiest ervoor om een volgende stap te zetten in samenwerking met een professioneel internetbureau. En in sommige gevallen heeft de ondernemer in kwestie ook gewoon geconstateerd: “Dit gaat ‘m niet worden”, omdat de website er te amateuristisch uitziet, te moeilijk te beheren is of te slecht wordt gevonden in Google.

Het leuke aan dit soort opdrachtgevers is dat ze — door hun ervaringen met het zelf bouwen van hun website — precies weten wat ze wel of niet willen. In die zin kan het zelf bouwen van een website je dus nuttige kennis en bagage geven zodra je er wel voor kiest je website te laten maken door een derde partij.

Wanneer kun je echt beter je website laten maken?

Zoals hierboven aangegeven, we hebben ook opdrachtgevers die ons hun website laten maken nadat een doe-het-zelf-poging niet goed is uitgepakt. Op basis van de ervaringen van en met die klanten kunnen we je een aardig idee geven wanneer je misschien beter kunt overwegen je website te laten maken.

Je bent razend druk…

Stel dat je net je bedrijf hebt opgestart en je bent razend druk met van alles en nog wat, hopelijk vooral met het werven van en geld verdienen aan opdrachten en klanten. Wil je dan tijd opofferen aan het zoeken naar een oplossing om zelf je website te bouwen, het leren hoe zo’n oplossing werkt en het daadwerkelijk gebruiken van die oplossing om je website te bouwen? Met het risico van een halfbakken eindresultaat?

Uit onze praktijk weten we dat dit een valkuil is voor veel startende ondernemers. Een website laten maken kost weliswaar geld, maar het hoeft zeker niet heel duur te zijn. Maak een eerlijke afweging voor jezelf: hoeveel is je tijd waard? De dagen of zelfs weken die je bezig bent om zelf je website te bouwen, kun je die niet beter investeren in de verbetering van je product of dienst en het werven van klanten?

Je bent geen held op de computer…

Ik kijk vaak met bewondering naar het specifieke vakmanschap van onze klanten. Iemand die met succes een horeca-bedrijf laat groeien. Een meubelmaker die ongelooflijk creatieve dingen doet en echt uitblinkt in zijn ambacht. Een consultant in een specifieke niche die een wandelende encyclopedie is op zijn gebied én die kennis winstgevend omzet naar toepasbare adviezen voor zijn klanten.

Geen van deze professionals hoeft een ‘computer wizard’ te zijn om zijn of haar vak goed uit te oefenen. In gevallen waar het vak niet achter een bureau wordt uitgeoefend, zien we ook vaak dat een computer voor die ondernemers niet veel meer is dan een veredelde typemachine.

Is dat erg? Helemaal niet. Maar als jezelf herkent in bovenstaande typeringen, dan is je website laten maken waarschijnlijk een betere keuze dan tegen heug en meug jezelf te verdiepen in het zelf bouwen van een website. Schoenmaker, hou je bij je leest…

Je systeembeheerder of afdeling ICT je website laten maken…

Met het risico dat we nu wat mensen voor het hoofd stoten: je website laten maken door je systeembeheerder of afdeling ICT is lang niet altijd een goed idee (tenzij je bedrijfsnaam Wehkamp of Bol.com is en je binnen je ICT afdeling een apart team voor webdevelopment kunt veroorloven).

Voor wat grotere bedrijven met interne ICT-expertise lijkt dit vaak een aantrekkelijke oplossing. In de praktijk zitten er echter nogal wat potentiële haken en ogen aan:

  • Vaak berust de verantwoordelijkheid bij één persoon. Maar wat gebeurt er dan als Jantje of Pietje ziek is, op vakantie gaat of uit dienst treedt?
  • ICT-ers maken graag dingen zelf. Het zijn technische, maar creatieve geesten die het leuk vinden dingen uit te vogelen en nieuwe oplossingen te programmeren. Maar ben je daarbij gebaat? Je laat diezelfde ICT-er toch ook geen boekhoudprogramma ontwikkelen terwijl daarvoor tientallen bewezen en betaalbare oplossingen beschikbaar zijn?
  • Een ICT-er legt al gauw de nadruk op… juist, ICT. Terwijl een website veel meer is dan een technische oplossing. Het gaat (vooral!) ook om design, vindbaarheid in zoekmachines, content, marketing, et cetera.

Cru gesteld: de verantwoordelijkheid voor een website hoort thuis bij een afdeling marketing of communicatie, niet bij een afdeling ICT. We hebben hoofdpijn veroorzakende gevallen gezien van bedrijven die door de eigen afdeling ICT of systeembeheerder hun website laten maken. Misschien is het intern niet altijd een leuke discussie, maar je website laten maken door je interne IT-specialisten? In de meeste gevallen is een krachtig “nee” het beste antwoord.

Je website laten maken door de buurjongen, het neefje, een student, een stagiaire…

Laat ik dat meteen even nuanceren: de buurjongens (of buurmeisjes), neefjes (of nichtjes), studenten en stagiares van deze wereld zijn vaak meer ‘web wise’ dan u, ik of de gemiddelde eerder behandelde ICT-er. Het probleem zit ‘m echter vooral in de continuïteit.

De nu volgende multiple choice quote zou zo uit de praktijk gegrepen kunnen zijn, want we hebben ‘m in ons bestaan in verschillende variaties al tientallen keren gehoord:

Ik heb mijn website laten maken door

(a) mijn buurjongen
(b) mijn neefje
(c) een student
(d) een stagiaire

maar die

(a) heeft nu geen tijd omdat hij tegenwoordig een vaste baan heeft
(b) vindt het vervelend als we het op verjaardagen steeds over mijn website hebben
(c) is afgestudeerd en maakt een wereldreis van een jaar
(d) is al weer een half jaar geleden vertrokken en sindsdien gebeurt er niets meer aan de website.

Je website laten maken door een jong talent uit je directe omgeving kan handig en goedkoop zijn, maar probeer in die samenwerking dan tenminste wat zekerheden voor de toekomst in te bouwen, bijvoorbeeld door te laten documenteren hoe en waarin je website gebouwd is, waar de website gehost wordt, waar het domein geregistreerd is, et cetera.

Tools om zelf je website te maken

Wie vandaag de dag zelf een niet al te ingewikkelde website wil maken, hoeft daarvoor echt geen HTML-cursus meer te volgen. Er zijn allerlei doe-het-zelf oplossingen die je in een paar stappen een website laten maken, zonder dat je ook maar met één regeltje programmeercode wordt geconfronteerd.

Google maar eens op “zelf website maken” en je vindt tientallen, misschien wel honderden aanbieders die een alternatief bieden voor een website laten maken. Juist door dat grote aanbod kan het lastig zijn om te bepalen wat de beste oplossing is als je echt zelf je website wilt bouwen. We kunnen je op dat gebied een paar tips geven:

Try before you buy

Veel aanbieders bieden een uitprobeerperiode zonder verplichtingen of kosten. Maak daar gebruik van om erachter te komen of de oplossing professioneel en gebruiksvriendelijk is.

Software downloaden? Beter niet.

Sommige oplossingen bestaan uit software die je moet downloaden en installeren. Zonder de aanbieders van die software tekort te willen doen, zouden we je adviseren eerst te kijken naar oplossingen die je een website laten maken zonder software-installatie.

De meeste doe-het-zelf oplossingen voor website-bouw werken “in the cloud”, dus online. Dat heeft als voordeel o.a. dat je er vanaf elke computer met een internetverbinding bij kunt. Je hoeft dus niets te installeren en — als de aanbieder het netjes geregeld heeft — je ook niet druk te maken om backups e.d.

Bij-product of hoofd-product?

Voor een website zijn grofstoffelijk 3 ingrediënten nodig:

  • Een domein waarop de website kan worden bereikt (waaraan ook vaak e-mail is gekoppeld).
  • Een server waarop de website wordt gehost.
  • De kennis, tools, techniek en bouwstenen om de website daadwerkelijk te maken.

Nu denken heel veel mensen dat dit allemaal één pot nat is en dat het daarom ook logisch is (en ook wel handig) om dit alles bij één leverancier te regelen. In de praktijk is dat ook vaak mogelijk, maar het is beslist geen wet van Meden en Perzen.

Klanten die bijvoorbeeld bij ons hun website laten maken, adviseren wij altijd om (als ze dat nog niet gedaan hebben) hun domein te registreren bij een goede, gerenommeerde domeinprovider. De hosting regelen wij weliswaar voor onze klanten, maar we hebben echt niet ergens in een hoekje van ons kantoor een webserver staan: dat besteden we uit aan een aantal betrouwbare hosting partners.

Als je op zoek gaat naar oplossing die je zelf een website laten maken, zul je ongetwijfeld ook tegen aanbieders aanlopen waar het mogelijk is om “alles in één keer” te regelen. Met name als het gaat om het registreren van je domein adviseren we je om heel goed op te letten. Een domein is een belangrijk bezit en moet op de juiste manier op jouw (bedrijfs)naam worden vastgelegd.

Dit geldt overigens ook als je ervoor kiest de bouw van je website uit te besteden. Zorg dat je domein jouw eigendom is en blijft, ook al lijkt het makkelijk dit “even snel” door de webbouwer te laten regelen.

In de internet-markt zijn domein- en hostingproviders belangrijke spelers. Zij leveren feitelijk de infrastructuur waarop websites draaien. Veel van deze leveranciers bieden zowel domeinregistratie als hostingservices aan. Nogmaals, op zich niet onlogisch: een en ander ligt dicht tegen elkaar aan.

Een ontwikkeling van de laatste jaren is dat deze partijen ook tools aanbieden die je zelf je website laten maken. Dat kunnen prima oplossingen zijn, maar je kunt je afvragen waarom domein- en/of hostingproviders deze oplossingen bieden. En het antwoord ligt voor de hand: om meer domeinen en hosting te kunnen verkopen.

Daar is misschien niets mis mee, maar het duidt er wel op dat de primaire focus niet ligt op de tools voor het bouwen van websites: die ligt namelijk op hosting en domeinen, producten waarvoor de leverancier elke maand of elk jaar een factuur mag sturen en die zorgen voor een gezonde, continue inkomstenstroom.

Voor een domeinprovider annex hostingleverancier is zo’n tool 9 van de 10 keer dan ook echt een “bij-product”: een product dat de verkoop van andere producten moet stimuleren. Sommige hosting-/domeinproviders bieden zelf gratis sitebuilders aan.

We willen geen hard waarde-oordeel vellen, maar je moet je afvragen hoeveel kwaliteit je kunt verwachten van een product dat voor een aanbieder geen “core business” is.

Gespecialiseerde aanbieders van doe-het-zelf oplossingen voor websites

Er zijn ook oplossingen waarbij het accent echt ligt op het leveren van oplossingen die je zelf een website laten maken. De hosting zal daarbij meestal zijn inbegrepen, maar het is niet het hoofdproduct. Soms zal het ook mogelijk zijn om je domein via zo’n aanbieder te registeren, maar dat zal dan een aanvullende service zijn, die je niet verplicht bent af te nemen. Er is een aantal prima en gerenommeerde aanbieders op dit gebied (onderaan deze pagina noemen we er een aantal).

Zelf je website bouwen met een open source oplossing

Website laten makenHeb je een bovengemiddelde affiniteit met techniek en computers? En misschien al eens eerder met HTML gewerkt? Dan kan het een overweging zijn om zelf aan de slag te gaan met open source oplossingen die je zelf een website laten maken. Twee bekende tools op dit gebied zijn WordPress en Joomla.

WordPress is verreweg de meest gebruikte oplossing, zoals het diagram aan de rechterkant laat zien. Je kunt WordPress trouwens op twee manieren gebruiken om je website te maken, onderaan deze pagina geven we je meer informatie over beide opties.

Overigens: ook een website laten maken op basis van een open source oplossing is mogelijk. Veel webbouwers (waaronder ook wij zelf) gebruiken oplossingen als WordPress om professionele websites voor hun opdrachtgevers te bouwen.

Website laten maken versus website zelf maken: voordelen en nadelen

Een website zelf bouwen in plaats van een website laten maken kan een prima idee zijn, maar misschien niet voor iedereen. We zetten hieronder de voor- en nadelen op een rijtje:

Zelf je website bouwen: voordelen

  • Kosten: zelf bouwen zal vaak goedkoper zijn dan een website laten maken.
  • Alles in eigen hand: je hebt zelf de controle en bent niet afhankelijk van een internetbureau.
  • Snelheid: als alles mee zit kun je snel een eigen website online hebben.
  • Kennisontwikkeling: je leert dingen die van pas komen als je toch ooit besluit je website uit te besteden.
  • Plezier: laten we niet vergeten dat zelf aan een website knutselen ook gewoon léuk kan zijn.

Zelf je website bouwen: nadelen

  • Verborgen kosten: je tijd kost ook geld. Is je tijd kostbaar, dan is uitbesteden misschien slimmer.
  • Ondersteuning: bij problemen kun je niet terugvallen op een professionele bouwer.
  • Snelheid: als alles tégen zit kan het lang duren voordat je website online staat.
  • Professionaliteit van je website: doe-het-zelven kán leiden tot een amateuristisch ogende website.

Je website laten maken: voordelen

  • Ontzorging: bij professionele uitbesteding kun jij je richten op je eigen kernactiviteiten.
  • Tijdsbesparing: in plaats van zelf bouwen kun je je beperken tot aansturing en controle.
  • All round kennis: webbouwers hebben vaak meerdere specialisten in diensten, niet alleen op het gebied van techniek, maar denk ook aan design, zoekmachines, marketing, content, enzovoorts.
  • Support: bij vragen en problemen kun je terugvallen op de kennis van de webbouwer.

Je website laten maken: nadelen

  • Initiële kosten: linksom of rechtsom, een website laten maken leidt tot directe out-of-pocket kosten.
  • Latere kosten: het uitbreiden van je website met nieuwe functies kan bijkomende kosten veroorzaken.
  • Doorlooptijd: goede website-bouwers hebben het druk en kunnen misschien niet direct aan jouw project beginnen.
  • Afhankelijkheid: je brengt een belangrijk deel van je marketingcommunicatie onder bij een derde partij. Dat kan een wat vervelend gevoel van afhankelijkheid geven.

The bottom line? Die bepaal je zelf.

We kunnen hier wel roepen “Je kunt beter je website laten maken door een professioneel bureau” maar dan zouden we voor eigen parochie preken.

Uit onze eigen dagelijkse praktijk weten we dat veel opdrachtgevers de voordelen van een website laten maken zwaarder laten wegen dan de nadelen. Net zoals zij bijvoorbeeld hun boekhouding uitbesteden aan hun accountant, verkiezen zij hun website laten maken boven de investering in tijd, moeite en kennisontwikkeling die nodig is om zelf een website te bouwen.

Dat wil overigens niet zeggen dat zij zelf geen beheer op hun website kunnen uitvoeren, want WebGenerator levert (zoals de meeste webbouwers vandaag de dag) websites altijd op met een professioneel CMS (beheersysteem) en inclusief een training. Maar het daadwerkelijk bouwen, dat laten zij graag aan “de professionals” over.

Maar we spreken ook vaak ondernemers die er bij zweren om de ontwikkeling van hun website in eigen hand te houden. Als je affiniteit hebt met computers en wat tijd over om te investeren in kennisontwikkeling en uitvoering, dan kan dit ook voor jou een prima alternatief zijn voor een website laten maken.

Tools om zelf een website te maken

Zoals eerder aangegeven: er is een ruim aanbod aan tools waarmee je zelf een website kunt bouwen i.p.v. een website laten maken. We zetten er hieronder een paar op een rijtje.

We beperken ons daarbij tot oplossingen waarvan de makers zich primair focussen op het bieden van een tool om websites te maken. Partijen als domeinproviders en hosters laten we daarom buiten beschouwing.

We hebben met deze tools (uitgezonderd WordPress) geen ervaring en willen ook niet pretenderen een volledig overzicht te bieden. We raden je dan ook zeker aan ook zelf je licht op te steken via Google, maar ook via relaties die mogelijk ervaring hebben op dit gebied.

Heb je zelf ervaringen (goed of slecht) met deze of andere sitebuilder-tools? Aarzel niet om een reactie achter te laten onder dit artikel, we zijn erg benieuwd naar ‘real life’ ervaringen.

Website laten maken of zelf doen met Wix?

Wix is een gratis oplossing met mogelijkheid tot betaalde upgrades en oogt als een prima alternatief voor een website laten maken. Je werkt met sjablonen en kunt visuele elementen, tekstblokken en functies slepen en neerzetten binnen de pagina’s. Wix is heel flexibel, maar heeft daardoor als valkuil dat je moet oppassen dat de website netjes blijft. De sjablonen zijn gratis, maar het is niet mogelijk om van sjabloon te veranderen als je eenmaal een keuze hebt gemaakt: dan zul je opnieuw moeten beginnen. Bij Wix kun je ook een domein registreren en e-mail regelen.

Website laten maken of zelf doen met Weebly?

Ook Weebly is een tool die werkt op basis van sjablonen (templates). De tool is gebruiksvriendelijk, ziet er overzichtelijk uit en biedt veel mogelijkheden om dingen zelf aan te passen. Ook hier werk je met een “drag & drop” functie waarmee je elementen op de gewenste plek in de pagina zet. Je kunt Weebly gratis gebruiken en op die manier dus prima ontdekken of het een goed alternatief is voor een website laten maken. Weebly kan ook worden uitgebreid met webshop-functies. Net als bij Wix is hosting inbegrepen. Je kunt een domein regelen via Weebly maar ook een domein gebruiken dat je al elders hebt geregistreerd.

WordPress CMS Website

Met WordPress kun je op 2 manieren een website maken. Je kunt de WordPress-software downloaden op www.wordpress.org en deze zelf op een webserver installeren bij een hostingprovider. Dit vergt wel wat technische kennis. Je kunt echter ook een WordPress website laten maken via www.wordpress.com. Dit werkt een stuk makkelijker en is meer vergelijkbaar met services als Wix en Weebly. Het biedt wel wat minder mogelijkheden dan de eerste manier. Zoals eerder aangehaald: WordPress is ook voor veel webbouwers “the weapon of choice”. Je kunt dus ook een WordPress website laten maken door een professioneel internetbureau.

Website laten maken of zelf doen met Squarespace

Squarespace heeft geen gratis variant zoals de oplossingen hierboven, maar je kunt het wel 14 dagen gratis uitproberen. Prijzen variëren van 10 tot 30 dollar per maand (of iets minder als je per jaar wilt betalen). Bij het duurste pakket “Business Package” krijg je ook 24/7 customer support, iets wat het product serieus laat concurreren met een website laten maken. De functies zijn zeer uitgebreid, een volledig overzicht is te vinden op deze pagina. Interessant is dat een Squarespace website desgewenst later kan worden geëxporteerd naar WordPress. Handig als je ooit besluit over te stappen.

Toch liever een website laten maken?

Wil je, ondanks alle informatie op deze pagina, toch liever een website laten maken ? Of in ieder geval eens laten bekijken hoeveel dat in jouw geval zou kosten en wat de concrete stappen zouden zijn? Neem dan vrijblijvend contact met ons op: mail naar sales@webgenerator.nl of bel naar 036 30 200 15.

Automatisch onze blogartikelen in je inbox?

En direct onze handige 10 zoekmachine-tips downloaden?

WebGenerator blogt over online marketing, webdesign, e-commerce en nog veel meer. Onze artikelen per e-mail ontvangen zodra we ze plaatsen? Meld je dan hieronder aan en download meteen onze “10 SEO Tips Cheat Sheet“.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *