Ik vergelijk het kiezen van een content management systeem wel eens met het kiezen van een hypotheek. Veel mensen doen het maar een paar keer in hun leven. En moeten dan in een korte tijd veel afwegingen maken. Maar het gaat natuurlijk niet om die hypotheek. Het gaat om dat huis. Dan worden soms haastige beslissingen genomen over de hypotheek. Bij content management systemen zien we hetzelfde fenomeen.
Als ik een inschatting zou moeten maken van het percentage klanten dat ons om een CMS-demo vraagt voordat ze ons hun website laten bouwen, dan zou ik zeggen: 0,5%.
Da’s toch apart he? Het gaat om het systeem achter een van je belangrijkste marketing tools, je website. Waarin je regelmatig, misschien wel dagelijks zult werken. Dat van bepalende invloed is op de mate waarin je je doelgroep bereikt. En toch krijgen we bijna nooit de vraag: “Kan ik het eerst eens even bekijken?”
Voor de vuist weg zou ik een paar redenen kunnen bedenken waarom ondernemers praktisch “blind” kiezen voor een bepaald content management systeem:
Het gaat niet om het CMS, het gaat om de website
En dat is natuurlijk ook zo. Het CMS is een middel, de website het doel (of eigenlijk is de website ook een middel, maar laat ik niet te filosofisch worden). Een portfolio vol mooie websites en/of indrukwekkende klanten is daarom vaak een overtuigender argument om met een webbouwer in zee te gaan dan de tools die ze gebruiken.
Een CMS is niet sexy
Alles wat eindigt op “systeem” riekt naar techniek. En techniek is voor veel mensen een beetje, nou ja… saai. Ongeveer net zo spannend als die hypotheek. Je hoort die verkoper wel praten over die hypotheek (of: CMS) maar je denkt alleen maar aan dat huis (of: die website). Fast forward please.
Je écht erin verdiepen kost tijd en energie
Je zou Google, Wikipedia, Youtube, etc. kunnen doorspitten naar informatie over en demo’s van verschillende content management systemen. Of relaties in je zakelijke netwerk kunnen vragen naar hún ervaringen. Maar pfff… dat kost tijd. En eigenlijk moet die website volgende maand live. Liefst eerder.
Er zijn ook maar weinig website-bouwers die pro-actief een demo beschikbaar stellen van hun content management systeem. Misschien heeft het te maken met de wet van vraag en aanbod. Als zo weinig mensen erom vragen, waarom zou je dan tijd investeren in een demo? Een extra horde op de weg naar die ondertekende opdrachtbevestiging?
Het gros van onze klanten ziet het content management systeem voor het eerst tijdens de WordPress-training die we ze geven. Het leek ons een goed idee om daar eens verandering in te brengen. Dat is natuurlijk niet van enig commercieel eigenbelang gespeend. De autodealer biedt ook geen proefritjes aan als gratis alternatief voor autohuur, niet waar?
Maar we willen het wel breder trekken dan een “als-je-hier-op-klikt-dan-gebeurt-er-dit” demo. Door ook te vertellen hoe je, vanuit een CMS, je website “marketing minded” kunt beheren. En tijd te maken voor alle vragen die je tijdens zo’n demo te binnen schieten. Zodat je daarna een beter onderbouwde keuze kunt maken. Als dat een keuze voor ons is, super. Maar zo niet, even goede vrienden en dan ben je toch een hoop wijzer geworden.
We gaan geen demo-CMS voor je opzetten om je na een week te vragen of je al een kijkje hebt kunnen nemen. We maken een demo-afspraak met je: bij jou op kantoor, bij ons in Almere of desgewenst doen we het telefonisch, met een inbel-sessie.
In 30 tot 45 minuten krijg je live te zien hoe WordPress werkt en hoe jij je website ermee kunt beheren. Je praat niet met een verkoper, ook niet met een techneut, maar — niet schrikken — met schrijver dezes.
Ik werk per dag zo’n 2 tot 4 uur in WordPress en ik kan er je alles over vertellen. Maar ik ben van huis uit eigenlijk een (online) “marketing mannetje”. Je kunt me dus ook het hemd van het lijf vragen over SEO, social, content marketing, enzovoorts. Grijp je kans zou ik zeggen. Ik weet niet of we dan binnen 3 kwartier klaar zijn, maar als jij de tijd hebt, heb ik het ook 😉
En direct onze handige 10 zoekmachine-tips downloaden? WebGenerator blogt over online marketing, webdesign, e-commerce en nog veel meer. Onze artikelen per e-mail ontvangen zodra we ze plaatsen? Meld je dan hieronder aan en download meteen onze “10 SEO Tips Cheat Sheet“.