Google: meer kliks = hoger. Hoger = meer kliks.

Reprint.nl-meisjeCryptische titel he? En wat doet dat cartooneske meisje daar aan de rechterkant? Het heeft allemaal te maken meteen slim bedacht (zij het niet helemaal lekker uitgevoerd) mailtje dat ik deze week kreeg van Reprint.nl, een bekende webshop voor kantoorartikelen. Een e-mailing met zoekmachine-optimalisatie als achterliggend doel. Maar daarover verderop meer.

Over die titel…

Wist je dat Google je positie kan verhogen als er in haar zoekresultaten veel naar je website wordt doorgeklikt?

Voorbeeld: verzekeraar A staat op positie 6 voor de zoekterm “pensioenverzekering” en verzekeraar B staat op positie 8 voor diezelfde zoekterm. Nu ziet Google (want Google “ziet” alles) dat er ondanks de lagere positie substantieel vaker wordt doorgeklikt op verzekeraar B dan op verzekeraar A. In goed Nederlands: verzekeraar B heeft een betere ‘click through rate’ (CTR).

Google concludeert daaruit dat de informatie van verzekeraar B relevanter is dan die van verzekeraar A. Dus is het niet verwonderlijk als Google verzekeraar B een of meerdere posities laat stijgen.

Vervolgens treedt de volgende wet van Bartje in werking. Want hoe hoger de positie in Google, hoe meer kliks de website krijgt (als je wilt weten hoeveel dat scheelt, lees dan onze eerdere blogpost over de klikverdeling op de eerste pagina van Google). Dus zal verzekeraar B nog meer kliks gaan krijgen. Misschien wel meer kliks dan verzekeraars C en D die nog boven haar op de pagina staan. En misschien wel zoveel dat Google verzekeraar B nóg een of meerdere posities laat stijgen.

Het voorbeeld is kort door de bocht, want als ik nog even doorschrijf staat verzekeraar B binnen de kortste keren op nummer 1.

Maar de achterliggende gedachte zal duidelijk zijn: het loont de moeite om er niet alleen voor te zorgen dat je op de eerste pagina van Google komt, maar ook dat je presentatie daar dusdanig aantrekkelijk is dat mensen liever op jouw zoekresultaat klikken dan op de resultaten erboven en eronder. In theorie kan dat een zelfversterkend effect hebben en vandaar de titel van deze blogpost.

Hoe zorg je nu voor meer kliks op je zoekresultaat in Google?

Dat doe je vooral (en het makkelijkst) door goede page titles en description metatags voor de pagina’s van je website te schrijven. Want dat zijn de stukjes tekst die Google in haar zoekresultaten laat zien en die mensen al dan niet prikkelen om door te klikken naar je website.

Voorbeeld zoekmachine resultaat email nieuwsbrief maken

Hierboven een pagina uit onze website die Google laat zien als je zoekt op “e-mail nieuwsbrief”. De kop is de page title zoals wij die voor die pagina hebben ingevuld; de langere beschrijvende tekst is de description metatag.

Meer informatie over het schrijven van goede page titles en description metatags vind je in onze 10 SEO tips (tips nummer 3 en 6). Een artikel dat dat gegeven (en meer) verder uitspit vind je hier (Engelstalig). En als je googelt op “improve serp click through rate” zul je ontdekken dat er nog veel meer over isgeschreven.

Je merkt dat ik me er een beetje makkelijk vanaf maak, want eigenlijk wil ik je nu graag die geinige combinatie van zoekmachine-optimalisatie en e-mail marketing van Reprint.nl laten zien, dus hier komt-ie.

SEO via e-mail door Reprint.nl

Reprint.nl heeft het hierboven beschreven principe ook door, want deze e-mailing viel deze week in m’n inbox (het was geen spam; we bestellen er onze gummetjes, kladblokken en Cup-a-Soup dus we zijn er klant, en dan mag het):

SEO via e-mail door Reprint.nl

Nou rammelt er meer dan genoeg aan deze e-mail* om een aparte blogpost over te schrijven, maar het gaat hier even om het het idee van “SEO by e-mail”. Wat Reprint.nl hier namelijk doet is het volgende: ze vragen de lezers in Google te zoeken op hun waarschijnlijk belangrijkste keyword “kantoorartikelen” en daarop door te klikken in ruil voor een korting. En verhip: toen ik deze mail gisterenavond kreeg stond Reprint.nl nog op positie 8 voor die zoekterm. Nu — vrijdagavond laat — staan ze op 6.

Toeval? Hm, ik weet het niet. Wat ik wel weet is dat ik de komende tijd eens ga peinzen over creatieve manieren om mensen aan te sporen te googlen op voor ons belangrijke zoektermen en dan op óns zoekresultaat door te klikken. Ik ben ook erg benieuwd of er lezers zijn die vergelijkbare initiatieven zijn tegengekomen of wellicht zelf een vergelijkbare SEO-actie hebben uitgevoerd. Zo ja, laat het gerust even weten via de comments bij dit artikel.


Als iemand van de marketing afdeling van Reprint.nl deze blogpost toevallig leest: complimenten voor het originele idee. Over de uitvoering valt echter wel het een en ander te zeggen. Als jullie willen babbelen over e-mail marketing, bel gerust: 036 30 200 15. Of (haha) zoek in Google op “e-mail marketing” en klik op webgenerator.nl voor meer informatie, dat kan natuurlijk ook.


UPDATE 2.4.2012 Vandaag ontvingen we weer een mailtje van Reprint.nl, zie de screenshot hieronder. Dit keer met wat meer gedetailleerde instructies (waarschijnlijk om te voorkomen dat mensen op zoekresultaten van de concurrent gaan klikken). En ondertussen is Reprint.nl in Google gestegen van een 6e naar een 3e plaats voor de term “kantooraritkelen”. Zou het dan toch…?

Automatisch onze blogartikelen in je inbox?

En direct onze handige 10 zoekmachine-tips downloaden?

WebGenerator blogt over online marketing, webdesign, e-commerce en nog veel meer. Onze artikelen per e-mail ontvangen zodra we ze plaatsen? Meld je dan hieronder aan en download meteen onze “10 SEO Tips Cheat Sheet“.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *