Hoe hoger in Google, hoe meer bezoekers op je website. Een waarheid als een koe, maar hoe kom je er achter hoeveel bezoekers een specifieke Google-positie voor een specifieke zoekterm kan opleveren? Dat kun je aardig inschatten op basis van twee variabelen: de doorklikratio van een positie in Google en het zoekvolume van de zoekterm in kwestie.
Een plek op de eerste pagina van Google levert je meer websitebezoekers op dan een plek op de tweede pagina. En als je eenmaal op die eerste pagina staat, geldt ook weer: hoe hoger, hoe beter. Tot zover is het geen rocket science.
Interessanter is om te weten hoe vaak wordt geklikt op de 10 posities op de eerste pagina. Want als je dat weet (in combinatie met andere kennis, zie verderop in dit artikel), dan kun je ook bepalen hoeveel geld, tijd en inspanning je wilt investeren om je positie te verbeteren.
Vrij recent onderzoek (december 2010) van Optify*, een leverancier van marketing software, geeft inzicht in die doorklikratio's. Hieronder hebben we de cijfers van Optify geprojecteerd op de eerste resultatenpagina van Google voor de zoekterm "hypotheek":
Natuurlijk gaan de cijfers van Optify uit van gemiddelden, dus ze zijn niet exact representatief voor deze specifieke zoekopdracht. Maar de grote lijnen zijn duidelijk en op het voorbeeld van de zoekterm "hypotheek" borduren we nog even door in de rest van dit artikel.
Bovenstaande cijfers zijn erg verhelderend, maar ze geven percentages weer en geen absolute getallen. Om die absolute cijfers te achterhalen, moet je weten hoe vaak op een specifieke zoekterm wordt gezocht. Dat kun je prima achterhalen met de keyword analyse tool van Google en dat hebben we gedaan met de zoekterm "hypotheek" uit bovenstaand voorbeeld:
Daaruit blijkt dat in Nederland maandelijks ruim 27.000 keer wordt gezocht op de exacte term "hypotheek", dus alleen dat woord zonder extra woorden eromheen. Het bedrag onder het kopje "Geschatte CPC" geeft de cost per click aan van een Google Adwords advertentie gericht op deze zoekterm. "Hypotheek" is wat dat betreft waarschijnlijk een van de duurste zoektermen in Nederland... des te meer reden om het op die term goed te doen in de onbetaalde resultaten van Google.
NB: Google kent ook een brede telling, waarbij alle zoekopdrachten worden geteld waarin het woord "hypotheek" voorkomt (denk aan termen als hypotheek berekenen, hypotheek afsluiten, hypotheek advies, enzovoorts). Die telling komt uit op maar liefst 823.000 zoekopdrachten per maand. Wil je meer weten over het gebruik van Google's keyword tool, lees dan eens onze SEO tips.
We hebben nu de benodigde ingrediënten voor het antwoord op onze vraag: hoeveel bezoekers levert een positie in Google op? Hieronder hebben we het sommetje toegepast op het eerder gebruikte voorbeeld voor de zoekterm "hypotheek":
En zo zien we:
Dit rekensommetje kun je ook loslaten op zoektermen die voor jouw business interessant zijn. Zo krijg je een aardig idee hoeveel bezoekers specifieke Google-posities opleveren.
Maar reken ook eens verder. Met informatie uit het statistiekenprogramma van je website kun je misschien ook herleiden wat de conversieratio van je website is. Met andere woorden: hoeveel offerte-aanvragen of verkopen (of andere gewenste resultaten) levert je website op bij een bepaald aantal bezoekers?
Stel dat sommige hypotheekverstrekkers- en adviseurs in het voorbeeld hun succes onder andere meten in aantallen hypotheekadviesgesprekken. We weten natuurlijk niet wat de conversieratio's van de verschillende partijen op dat gebied zijn, maar laten we voor het gemak aannemen dat 0,5% van de bezoekers een afspraak voor een adviesgesprek maakt.
Puur op de zoekterm "hypotheek" zouden verschillende aanbieders uit het rijtje dan de volgende aantallen adviesgesprekken "scoren":
Maar je kunt nóg verder doorrekenen. Want als je weet hoeveel adviesgesprekken resulteren in de verkoop van een hypotheek én je weet wat de gemiddelde winst op een hypotheek is, dan kun je dus helemaal terug herleiden hoeveel winst een bepaalde zoekterm op een bepaalde positie zou kunnen opleveren.
Wist je dat bepaalde zoekwoorden meer conversie opleveren dan andere? Een voorbeeld uit onze eigen praktijk: de zoekterm "website maken" heeft een heel hoog zoekvolume en levert ons veel bezoekers op. We doen dan ook erg ons best om hoog in Google te staan op die zoekterm. De zoekterm "website laten maken" levert veel minder bezoekers op, maar uit onze website statistieken weten we ook dat die bezoekers in verhouding meer offertes aanvragen. Verklaarbaar, want mensen die zoeken op "website maken" zijn eerder op zoek naar mogelijkheden om zélf hun site te maken, terwijl de term "website laten maken" duidelijk aangeeft dat iemand daarvoor een leverancier zoekt.
Conclusie: als je zoektermonderzoek doet, kijk dan niet alleen naar de zoektermen met zeer hoge volumes, maar ook naar de zoektermen met wat lagere volumes die wellicht relevanter en gerichter zijn en dus beter converteren. Bijkomend voordeel: vaak is het makkelijker om goed te scoren op die termen.
Als je een regenachtige zondagmiddag over hebt, raden we je van harte aan een spreadsheet, Google's keyword tool en je website statistieken te openen en er eens lekker op los te calculeren wat bovenstaande principes voor jouw website zouden kunnen betekenen. Ongetwijfeld ga je daar nuttige conclusies uit trekken. Veel (reken)plezier!
* De gebruikte doorklikratio's uit dit artikel komen uit een onderzoeksrapport van Optify, leverancier van marketing software. Je kunt het complete rapport hier downloaden (je moet er wel wat contactgegevens voor invullen).
En direct onze handige 10 zoekmachine-tips downloaden? WebGenerator blogt over online marketing, webdesign, e-commerce en nog veel meer. Onze artikelen per e-mail ontvangen zodra we ze plaatsen? Meld je dan hieronder aan en download meteen onze “10 SEO Tips Cheat Sheet“.