Nee, laat je bankbiljetten alstublieft heel en stop ze maar weer terug in je portemonnee. Dit artikel gaat over de zogeheten ‘rich snippets’, extra regels tekst of visuele elementen die worden weergegeven bij een zoekresultaat van Google. In een eerder geplaatst artikel op dit blog, werd beschreven hoeveel mensen gemiddeld klikken op een bepaalde positie in Google. Het lijkt erop dat er in dat onderzoek niet is meegenomen hoe de rich snippets er uitzagen. Wellicht kunnen deze snippets ook voor een hogere doorklikratio zorgen. Het kan hoe dan ook nuttige informatie voor de bezoeker opleveren.
Het leuke is: je kunt zelf - tot op zekere hoogte - invloed uitoefenen op het feit of Google rich snippets bij jouw zoekresultaten weergeeft. Hieronder twee manieren waarop je dat kunt doen.
De eerste manier is via Google Places. Daar kunnen via een Google Account alle bedrijfsgegevens worden ingevuld, zoals locatie (Google Maps) telefoonnummer en foto’s. Ook kan de rich snippet die steeds vaker gebruikt wordt, de weergave van recensies, worden ingesteld. Met behulp van deze snippet kunnen bezoekers een website waarderen door op de sterren te klikken. Daarvoor moet echter wel een Google Places bezoekersaccount worden aangemaakt. Andere rankingtools worden ook door Google uitgelezen, zoals die van verschillende reviewsites, maar het lijkt er op dat die beoordelingen niet worden gecombineerd met die van Google Places.
Om duidelijk te maken wat de verdere mogelijkheden van rich snippets zijn, zal een willekeurig restaurant als voorbeeld gebruikt worden. Als er wordt gezocht op ‘Zussen Utrecht’, staat restaurant Zussen op de eerste positie. Dankzij de rich snippets wordt er meteen handige informatie weergegeven, rechts naast de zoekresultaten (in Google Chrome). Zo is er meteen te zien waar in Utrecht het restaurant zich bevindt, hoe het etablissement er van binnen en buiten uitziet, wat de openingstijden zijn en bij welke bushalte het restaurant ligt.
Rich snippets kunnen niet alleen voordeel bieden aan horecagelegenheden. Er kunnen ook datums worden toegevoegd waarop bepaalde evenementen plaatsvinden binnen een bedrijf. Deze gegevens kunnen handig zijn voor een bezoeker, en het zou ervoor kunnen zorgen dat de desbetreffende website meer in het oog springt. Een andere positieve bijkomstigheid is dat de Google-Ads aan de rechterkant verdwijnen.
Hierboven las je hoe een externe bron (Google Places) ervoor kan zorgen dat zoekresultaten van jouw website door Google worden aangevuld met rich snippets. Het wordt echter door Google ook aangeraden de extra content via microdata in de HTML van je eigen website weer te geven. Dat is een beetje technisch, maar het komt erop neer dat je informatie in je website een extra codering meegeeft die voor Google herkenbaar is, en op basis daarvan kan Google dan rich snippets toevoegen aan zoekresultaten van jouw website.
Het zou via deze weg de kans vergroten dat de data wordt meegenomen en er is meer controle bij de webmaster. Om bijvoorbeeld de eerdergenoemde recensies in een website te bouwen, kan een hReview format worden gebruikt. Met behulp van dit format kan kunnen er 1 tot 5 sterren worden gegeven. Er kan worden gekozen om alleen stemmen van de eigen site mee te tellen, maar ook om waarderingen die op andere sites staan mee te laten tellen in de beoordeling. Ook kan er besloten worden om het aantal stemmers wel of niet weer te geven. Als er 5 sterren staan, maar er staat ook bij dat er maar door 3 mensen is gestemd, komt dit uiteraard niet representatief over.
Er komen op dit moment steeds meer mogelijkheden bij om microdata toe te voegen aan een website. De website schema.org is opgericht om webmasters te informeren over welke mogelijkheden er allemaal zijn op het gebied van rich snippets. Er kan per branche worden opgezocht wat er toe te voegen is. Dit varieert van het plaatsen van adres tot het plaatsen van een aantal muzieknummers. Als de extra code is toegevoegd, is het verstanding om te testen of Google het goed uitleest, met behulp van de Rich Snippets Testing Tool, om zo te kijken op welke manier je pagina wordt weergegeven. Het blijkt dat echter niet elke browser hetzelfde weergeeft, dus ook daar moet naar worden gekeken.
In dit artikel zijn lang niet alle mogelijkheden van rich snippets besproken. Daarom is het aan te raden om zelf op onderzoek uit te gaan, om erachter te komen wat rich snippets voor jouw website kunnen betekenen. Heb je niets aan deze informatie gehad? Wees dan in ieder geval blij dat je je bankbiljetten niet hebt versnipperd.
Jelmer Koers werkt met zijn bedrijf Koers en Content als freelance online marketeer, en helpt (MKB-)ondernemers met de inrichting en verbetering van hun online marketing.
En direct onze handige 10 zoekmachine-tips downloaden? WebGenerator blogt over online marketing, webdesign, e-commerce en nog veel meer. Onze artikelen per e-mail ontvangen zodra we ze plaatsen? Meld je dan hieronder aan en download meteen onze “10 SEO Tips Cheat Sheet“.