Vrijblijvende kostenindicatie? Bel gewoon even: (+31) 085 060 3603

"Kan ik deze e-mail adressen gebruiken voor mijn nieuwsbrief?"

Honderden klanten gebruiken onze e-mail marketing tool WebGenerator ProMail als ze hun e-mail nieuwsbrief maken. Voor al die opdrachtgevers geldt onze behoorlijk strenge anti-spam policy, waarmee we zorgen dat e-mailings en nieuwsbrieven altijd volgens de daarvoor geldende anti-spam wetgeving worden verzonden. Toch hebben veel mensen vragen over wat nou wel mag en wat niet. En het is soms ook best lastig om te bepalen waar de grens ligt.

Het leek ons een aardig idee om de vragen die we in de loop der jaren te horen kregen eens op een rijtje te zetten, inclusief de antwoorden die we daarop geven. Vaak zijn we wat strenger dan andere leveranciers van e-mail marketing oplossingen; soms zijn we zelfs strenger dan de wetgeving op dit gebied. Daar hebben we wel eens een discussie over, maar meestal kan iedereen zich toch prima vinden in het idee dat e-mail marketing nu eenmaal het beste werkt met echte permissie.

Om het makkelijk te maken:

No go!
Prima, niks aan de hand!
Grijs gebied. Bij twijfel: niet doen.

Ik heb een bestand met opt-in e-mail adressen gekocht of gehuurd van een betrouwbare leverancier.

Nope, sorry. Wat zo'n leverancier ook vertelt, we staan het gebruik van gekochte of gehuurde e-mailbestanden niet toe. De personen in zo'n adresbestand hebben hun toestemming niet aan jou gegeven, en daar draait het om.

Alle personen op mijn verzendlijst hebben zich persoonlijk aangemeld via een formulier in mijn winkel of op mijn website.

Perfect, zo moet het. Zorg er wel voor dat je die mensen dan ook regelmatig mailt -- laat geen maanden voorbij gaan voordat je ze de eerste nieuwsbrief toestuurt. Hou in de gaten dat je tegemoet komt aan de verwachting die mensen van je nieuwsbrief hebben, zo blijven ze je nieuwsbrief graag ontvangen.

We hebben op een beurs gestaan en we hebben van de organisatie een lijst gekregen met e-mailadressen van alle bezoekers en andere deelnemers.

Sommige beursorganisators verstrekken inderdaad dat soort gegevens, maar het telt niet als permissie. Mogelijk hebben de bezoekers/deelnemers wel toestemming gegeven om e-mail te ontvangen van alle beursdeelnemers, maar die permissie is dan niet expliciet aan jou verstrekt.

We hebben op een beurs gestaan en op onze stand hebben we mensen zich laten aanmelden voor onze nieuwsbrief.

Prima: deze mensen hebben kennis met je gemaakt en zijn specifiek in jouw informatie. Mail ze zo snel mogelijk na de beurs en refereer daarbij nog even aan hun bezoek aan jouw stand op de beurs.

Ik heb nog een adressenbestand van een paar jaar geleden, van mensen die zich in mijn winkel / op mijn website / bij mijn beursstand hebben aangemeld.

Twijfelgevalletje. Permissie is net brood: het wordt snel oud. Als je deze mensen al een jaar niet meer gemaild hebt zijn ze je hoogstwaarschijnlijk vergeten en het is maar de vraag of ze nog in jouw informatie zijn geïnteresseerd. Wil je de relatie nieuw leven inblazen? Begin dan met een eenvoudige reminder e-mail, waarin je ze expliciet de mogelijkheid biedt om zich af te melden als ze geen belangstelling meer hebben.

Mijn adressenbestand bestaat uit betalende klanten.

Da's een goed begin, en als die klanten niet langer dan 2 jaar geleden iets van je gekocht hebben kun je dat beschouwen als een klantrelatie. Is het langer geleden? Mail ze dan niet: permissie is niet onbeperkt houdbaar -
use it or lose it.

Deze mensen hebben zich aangemeld voor toegang tot mijn website of forum en hebben ingestemd met de daarvoor geldende algemene voorwaarden / privacy bepalingen.

Als je alleen in je voorwaarden of privacy statement vermeldt dat je mensen ook per e-mail zult gaan benaderen, dan is dat niet goed genoeg. Want wees eerlijk: hoeveel mensen lezen dat nou echt? Tip: neem in je aanmeldproces een extra checkbox op waarbij je expliciet om toestemming vraagt. Dan weet je zeker dat mensen die e-mail nieuwsbrief ook echt willen ontvangen.

Wij zijn een werving- en selectiebureau en de mensen op onze lijst zijn allemaal kandidaten en/of werkgevers.

Veel W&S-bureaus bieden kandidaten/opdrachtgevers de mogelijkheid per e-mail op de hoogte gehouden te worden van relevant aanbod. Dat is echter niet hetzelfde als toestemming vragen voor het toezenden van een algemene nieuwsbrief; neem die vraag dus apart op als je ook een algemene nieuwsbrief wilt versturen.

Ik ben lid van een business club / netwerkverband / voetbalverening en alle leden krijgen beschikking over het ledenbestand en mogen dat ook gebruiken om naar te e-mailen.

Ook hier: geen sprake van direct aan jou verleende permissie. Ook al zegt de organisatie in kwestie dat het okee is.

Al deze mensen hebben deelgenomen aan een prijsvraag die we hebben georganiserd.

Tricky. Dit soort verzendlijsten leveren vaak veel spamklachten op. Als mensen jou hun e-mail adres geven zodat je ze kan laten weten of ze iets hebben gewonnen, dan is dat eigenlijk ook het enige waarvoor je dat e-mail adres moet gebruiken. Een onderaan de prijsvraag weggemoffeld zinnetje "U stemt ermee in tot het einde der dagen e-mail van ons te ontvangen" telt niet als permissie.

Ik ben een nieuw bedrijf begonnen en ik wil alle klanten van mijn vorige bedrijf mailen.

Permissie wordt altijd gegeven aan een specifieke organisatie, in een bepaalde context en gerelateerd aan de producten en diensten van dat bedrijf. Mensen melden zich niet aan voor de nieuwsbrief van bedrijf A om vervolgens de nieuwsbrief van bedrijf B te ontvangen -- ook al ben jij betrokken bij beide bedrijven.

Al deze mensen hebben contact met me opgenomen via het contactformulier op mijn website.

Dat is niet genoeg, tenzij je in dat contactformulier ook expliciet om toestemming vraagt om mensen per e-mail nieuwsbrief op de hoogte te houden.

Dit zijn allemaal vrienden, collega's of familieleden.

Mooi dat je zoveel mensen kent, maar je hebt nog steeds hun toestemming nodig als je ze een e-mail nieuwsbrief wilt sturen. Dus vraag het ze simpelweg, waarschijnlijk vinden ze het prima.

Dit zijn allemaal LinkedIn-connecties, Facebook-vrienden of ze hebben mijn Facebook-pagina 'geliked'.

Al die mensen hebben ongetwijfeld een zekere mate van belangstelling voor je doen en laten, maar dat is nog geen e-mail marketing permissie.

Wat vind jij ervan? Verstuur je zelf ook e-mail nieuwsbrieven en lukt het jou altijd om binnen de regels te blijven? Heb je misschien een vraag over een situatie die hierboven niet beschreven wordt? Laat gerust je reactie achter.

Ben je op zoek naar manieren om (binnen alle geldende regels) e-mailadressen te verzamelen? Lees dan dit interessante artikel

Automatisch onze blogartikelen in je inbox?

En direct onze handige 10 zoekmachine-tips downloaden? WebGenerator blogt over online marketing, webdesign, e-commerce en nog veel meer. Onze artikelen per e-mail ontvangen zodra we ze plaatsen? Meld je dan hieronder aan en download meteen onze “10 SEO Tips Cheat Sheet“.

Subscription Form (#10)
Digital Loyalty Card Program
magnifiercross