Een paar dagen geleden plaatsten we een blogartikel over goede onderwerpregels voor e-mail nieuwsbrieven. De conclusie van dat artikel luidde min of meer "boring is better", als het om onderwerpregels gaat. Naar aanleiding van een reactie daarop (dank je Bart Scheffer van Cantab) besloten we om de onderwerpregel van onze eigen, al voor vandaag in geplande nieuwsbrief te onderwerpen aan een zogeheten "A/B-test".
Op maandag 22 maart om 13:00 uur verstuurden we 2 nieuwsbriefvarianten naar 200 ontvangers per variant, met als enige verschil de onderwerpregel. Vandaag om 13:00 uur werd de winnende variant verstuurd naar de resterende 3.600 lezers van onze nieuwsbrief. Als bepalend criterium hanteerden we daarbij het hoogste openingspercentage.
De onderwerpregels waren:
A: "WebGenerator Nieuwsbrief: e-mail marketing special"
Dit is de vaste opbouw van de onderwerpregel van onze nieuwsbrieven: onze bedrijfsnaam, gevolgd door het woordje "Nieuwsbrief", aangevuld met nog een paar woordjes over de inhoud van de nieuwsbrief. Degelijk, duidelijk, maar wel een beetje saai.
B: "E-mail marketing: 5 tips, 100 voorbeelden & wetgeving"
Ietsje speelser. We weten dat termen als "5 tips" het over het algemeen goed doen. Uit de statistieken van onze website weten we bovendien dat veel mensen binnenkomen op zoektermen als "voorbeeld nieuwsbrief" en "anti-spam wetgeving".
Ondanks ons eigen eerdere artikel gaven we variant Been goede kans, op basis van het triggerende "5 tips" en de kennis van het Google-gedrag van onze websitebezoekers. Maar wat bleek? ...
Variant A liep tijdens de test op maandag continu zo'n 10% voor op variant B en op dinsdag liep die voorsprong op tot bijna 20%. De "saaie" onderwerpregel won de strijd dus op z'n sloffen!Onze e-mail nieuwsbrief isvanmiddag dan ook met die onderwerpregel verzonden.
Nou... dat is eigenlijk niet de voornaamste conclusie van deze "mini-case". Belangrijker is het feit dat maar weer eens wordt aangetoond hoe nuttig testen in e-mail marketing kan zijn. Een verschil van bijna 20% in geopende e-mails is natuurlijk enorm, zeker als jedoorvertaalt naar een verzendlijst van 4.000 ontvangers.
Integendeel. Het instellen enhet versturen van de testvarianten, het meten van het resultaten en het op een vooraf aangegeven tijdstip automatisch latenverzenden van de best scorende variant kostte ons nog geen 5 minuten werk, dankzijde testfunctie in eigen e-mail marketing tool WebGenerator ProMail. Of zoals mijn vader (de beste, zij het inmiddels gepensioneerde timmerman van Noord-Brabant) altijd zei: "Goed gereedschap, dat is het halve werk kulleke!"
En direct onze handige 10 zoekmachine-tips downloaden? WebGenerator blogt over online marketing, webdesign, e-commerce en nog veel meer. Onze artikelen per e-mail ontvangen zodra we ze plaatsen? Meld je dan hieronder aan en download meteen onze “10 SEO Tips Cheat Sheet“.