Vrijblijvende kostenindicatie? Bel gewoon even: (+31) 085 060 3603

Nieuw in WebGenerator ProMail: de autoresponder

Eind 2007 introduceerden we onze e-mail marketing applicatie WebGenerator ProMail. Inmiddels werken er enkele honderden organisaties met dit nieuwsbriefsysteem en zijn er miljoenen e-mails mee verstuurd. En iedereen is er razend enthousiast over. Toch ontbrak er één veelgevraagde functie.
Vandaag is het echter zover: ProMail biedt nu ook autoresponders.

Auto-wat?

Een autoresponder is een e-mail die automatisch wordt verzonden op basis van bepaalde criteria. Een autoresponder kan bestaan uit één enkele e-mail of een serie opeenvolgende e-mails. Autoresponders kunnen worden verzonden op het exacte moment dat aan het gestelde criterium wordt voldaan, maar ook op een ingestelde tijd ervoor of erna (of, in het geval van een serie autoresponder e-mails, in een tijdschema met vooraf ingestelde tussenpozen).

Wanneer kan eenautoresponder worden verzonden?

Er zijn drie soorten voorwaarden op basis waarvan u autoresponders kunt verzenden:

Autoresponder triggers in WebGenerator ProMailEen aanmelding voor uw nieuwsbrief. Stuur uw nieuwe abonnee direct bij of na een ingesteld periode na de aanmelding één of meerdere e-mails.

Een vaste, terugkerende datum. Een voor de hand liggend voorbeeld is natuurlijk de verjaardag van een abonnee op uw nieuwsbrief.

Een specifieke datum. U kunt daarbij instellen of de autoresponder op, voor of na de datum wordt verzonden. Zo kunt u bijvoorbeeld iemand 30 dagen na een aankoopdatum een automatische e-mail sturen om te vragen hoe het product bevalt.

Kort samengevat: u bepaalt op basis van welke criteria u welke e-mail(s) wilt verzenden en ProMail doet de rest.

Rapportage zoals u van ProMail gewend bent

Net als met gewone nieuwsbrieven biedt ProMail inzicht in het effect van uw autoresponder: in een overzichtelijk rapportagescherm ziet u hoeveel autoresponders er zijn verzonden en wat de gemiddelde openings-, klik- en afmeldcijfers zijn.Ook kunt u doorklikken naar detailinformatie voor iedere e-mail in een autoresponder-reeks om te zien hoe vaak op welke links is geklikt.

Autoresponder statistieken in WebGenerator ProMail

De eerste 100 autoresponder e-mails per maand zijn gratis!

Kosten voor het verzenden van autoresponders worden in ProMail op dezelfde manier in rekening gebracht als gewone nieuwsbrieven, namelijk door middel van ProMail credits: 1 autoresponder e-mail kost 1 credit (dit wordt aan het eind van de maand verrekend met uw tegoed aan e-mail credits).
Maar de eerste 100 autoresponder e-mails per maand zijn gratis. Voor veel van onze opdrachtgevers zal deze mooie nieuwe functie dus helemaal niets kosten!

Wat kan ik ermee?

We noemden al het voorbeeld van de
verjaardagsmail. Als u beschikt over de verjaardagsdatum van de lezers van uw nieuwsbrief, is het met ProMail nu een fluitje van een cent om die lezers automatisch een attente felicitatiemail (en wellicht een leuke verjaardagsaanbieding?) toe te sturen.

Maar denk ook eens aan het automatisch toezenden van
een of meerdere e-mail nieuwsbrieven aan nieuwe abonnees. Veel organisaties verzenden maar enkele keren per jaar een nieuwsbrief, maar verzamelen wel het hele jaar door nieuwsbriefaanmeldingen via hun website. Tussen aanmelding en ontvangst van de eerste nieuwsbrief kunnen daardoor wel meerdere maanden zitten.

Het is daarom geen slecht idee om een of meerdere nieuwsbrieven met een 'tijdloos' karakter aan te maken, die op een vastgesteld tijdstip na aanmelding wordt verzonden. Zo ontvangt uw nieuwe abonnee zijn of haar eerste nieuwsbrief op een moment dat de aanmelding nog vers in het geheugen ligt. Voor de meeste organisaties is het geen probleem om zo'n tijdloze nieuwsbrief samen te stellen uit eerder verzonden nieuwsbrieven.

U kunt zelfs complete
e-mail marketing strategieën opbouwen met autoresponders. Bijvoorbeeld door gebruikers tijdens een demoperiode regelmatig te voorzien van tips en trucs per e-mail. Coaches en trainers kunnen er complete begeleidings- en trainingstrajecten per e-mail mee opzetten. U kunt commerciële follow-up automatiseren met autoresponders aan mensen die ooit interesse hebben getoond en daarbij hun e-mail adres hebben achtergelaten maar nooit een volgende stap hebben gezet. En ga zo maar door...

Heeft u vragen of ideeën over autoresponders?

Bij WebGenerator zijn we al hard aan het brainstormen hoe we de autoresponder-functie van ProMail kunnen gaan gebruiken in onze marketing. We zijn ook erg benieuwd naar ervaringen van anderen. Heeft u ervaring met autoresponders? Of juist vragen over de mogelijkheden?Laat gerust een reactie achter op deze blog!

Automatisch onze blogartikelen in je inbox?

En direct onze handige 10 zoekmachine-tips downloaden? WebGenerator blogt over online marketing, webdesign, e-commerce en nog veel meer. Onze artikelen per e-mail ontvangen zodra we ze plaatsen? Meld je dan hieronder aan en download meteen onze “10 SEO Tips Cheat Sheet“.

Subscription Form (#10)
magnifiercross