Een tijdje geleden speelde ik met het idee om een uitgebreide blog te schrijven over de menustructuur van websites. Ik had het al helemaal in m'n hoofd zitten. How-to, how-not-to, tips, plaatjes, enzovoort... geweldig stukkie zou het worden.
Tot ik op frankwatching.com tegen een artikel aanliep dat al het gras voor m'n voeten wegmaaide.
Je kan een onderwerp altijd anders belichten en er je eigen draai aan geven, maar hier had ik niets meer aan toe te voegen. Aan het einde van deze blog geef ik je de link naar dat artikel. Een must-read, echt.
...zie ik elke dag menustructuren op websites van bedrijven die dat artikel duidelijk niet hebben gelezen. Ik ga geen lang verhaal afsteken over wat er mis is met die menustructuren. Maar ik ga wel een paar voorbeelden aan je laten zien. Mag jij raden wat de bedrijven achter deze websites aanbieden.
Opmerking: het is niet mijn bedoeling om eigenaren van sites onheus te bejegenen. Ik zal geen site-adressen vermelden en eventuele bedrijfsnamen in menu’s zijn onleesbaar gemaakt. De kans dat jouw website ertussen staat is ongeveer 1 op een miljoen. Maar als het wel zo is en je bent er niet van gecharmeerd, mail me dan of bel (036 30 200 15) en ik verwijder het plaatje meteen. En je krijgt — naast mijn gemeende excuses — een gratis advies van me over je menustructuur als je daar prijs op stelt.
Deze fietsenwinkel heeft het “Don’t make me think” principe helemaal door, qua navigatie.
Een website bestaat niet alleen uit een menustructuur. Vlak ernaast staat bijvoorbeeld het logo, vaak met een ondertitel die duidelijk de bedrijfsactiviteiten aangeeft. In de genoemde voorbeelden was dat bij 3 van de 5 websites het geval. En anders zie je het wel aan de inhoud van de pagina onder de menustructuur.
Er valt dus wel wat te nuanceren, omdat bezoekers naar méér kijken dan alleen de menustructuur. Maar over één ding ben ik minder genuanceerd. Was het jou misschien al opgevallen? Kijk nog eens naar de voorbeelden. Zie je het? In geen enkele menustructuur is aan Google gedacht.
Je ziet uitsluitend algemene termen. Wanneer heb jij voor het laatst gegoogeld op “Kantoor”, “Werkzaamheden” of “Mensen”? Precies. Je navigatie is niet alleen belangrijk voor bezoekers, maar ook voor Google. Neem dat óók mee als je gaat nadenken over de menustructuur van je website.
Als je uitsluitend naar de navigatie van website kijkt, en al het omringende wegdenkt, wordt dan duidelijk wat jouw website aanbiedt? Kan de bezoeker — ongeacht op welke pagina van je website hij zich bevindt of binnenkomt — via de menustructuur direct de weg vinden?
Niet? Dan wordt het tijd om dat artikel te gaan lezen waar ik het aan het begin over had, dus hier is de link:
Navigatiecrisis? Zo puzzel je de ruggengraat voor je website in elkaar.
Een goede menustructuur bedenken is niet makkelijk. Maar schrijfster Désirée Battjes doet je in dit artikel haarfijn uit de doeken hoe je het kunt aanpakken. Ik weet zeker dat je er wat aan hebt.
Misschien vind je deze artikelen ook interessant:
6 contentadviezen voor de prijs van een Bossche bol
Pagina’s en menu’s ordenen in WordPress
Navigatie onderverdelen in primair en secundair menu
Informatie over gerelateerde producten en diensten op onze website:
En direct onze handige 10 zoekmachine-tips downloaden? WebGenerator blogt over online marketing, webdesign, e-commerce en nog veel meer. Onze artikelen per e-mail ontvangen zodra we ze plaatsen? Meld je dan hieronder aan en download meteen onze “10 SEO Tips Cheat Sheet“.