In onze blog hebben we wel eens geschreven over plagiaat van websiteteksten. Maar het feit dat je content wordt gekopieerd, hoeft niet altijd slecht te zijn. Soms worden teksten van je website gekopieerd met onschuldige bedoelingen. Internet is tenslotte (zeker tegenwoordig) "all about sharing".
In veel gevallen zullen kopiërende webmasters het dan ook niet erg vinden om er een bronvermelding bij te plaatsen. En als dat ook nog gebeurt met een link terug naar jouw site, dan is het alleen maar goed voor je zoekmachineresultaten (want Google houdt van linkjes).
Er is een handig tooltje dat ervoor zorgt dat aan elk stukje uit jouw site gekopieerde en elders "neergeplakte" tekst automatisch een teruglink wordt toegevoegd naar de pagina op jouw website waar de tekst vandaan komt. Poeh, dat is een lastige zin als ik 'm zo teruglees...
Laat ik het makkelijker maken: kopieer een willekeurig stuk tekst uit deze pagina en plak het weer ergens in (maakt niet uit: een kladblokbestandje, mail, Word-bestand). En kijk dan eens wat er aan het eind van die tekst is toegevoegd.
Gezien? Grappig he? Het tooltje (script om precies te zijn) dat dit mogelijk maakt komt van www.tynt.com en het is gratis, momenteel nog wel althans. Tynt richt zich op grote online publishers waarvan berichten veelvuldig gekopieerd terugkeren op het internet. Maar als eigenaar van een "gewone" website of blog kun je dit script natuurlijk ook prima toepassen.
Tynt redeneert dat je content sowieso wordt gekopieerd en dat dit vaker gebeurt dan je denkt. Ze staven dat met cijfers, want ze meten dit onder de gebruikers van hun tool. In dat geval, zo redeneren ze verder, kun je er maar beter van profiteren. En dat doe je als gekopieerde stukken tekst van je website een backlink naar je website bevatten.
Nou is die redenatie een beetje ééndimensionaal, want zodra een kopieerder/plakker merkt dat er automatisch een backlink verschijnt onder de zojuist op zijn eigen site ingeplakte tekst, zijn er volgens mij een paar scenario's:
Tynt wordt al door honderdduizenden online publishers gebruikt, waaronder niet de minsten: The New York Daily News, Hearst, NASDAQ, NBC, Sports Illustrated, Esquire, Men’s Health, Wired magazine en sinds vandaag ook het gerenommeerde (ahum) WebGenerator. Tynt levert ook nog statistieken, o.a. over welke content op je website het meest gekopieerd wordt.
We gaan eens kijken hoe Tynt ons bevalt en zullen die ervaringen over een tijdje weer in onze blog delen. Kende jij Tynt al en heb jij er al ervaring mee? Laat dan zeker even een reactie achter, we zijn erg benieuwd wat jij ervan vindt.
En direct onze handige 10 zoekmachine-tips downloaden? WebGenerator blogt over online marketing, webdesign, e-commerce en nog veel meer. Onze artikelen per e-mail ontvangen zodra we ze plaatsen? Meld je dan hieronder aan en download meteen onze “10 SEO Tips Cheat Sheet“.