Als een website wordt getoond in de resultatenpagina van een zoekmachine, dan ziet u daar meestal als korte omschrijving de metatag description van de betreffende pagina. De homepage van onze eigen website wordt bijvoorbeeld in Google weergegeven met de hieronder weergegeven (rood gearceerde) omschrijving:
Da's mooi, want dat tekstje hebben we speciaal ingevoerd als metatag description. Soms laat Google een andere omschrijving zien (op basis van tekstfragmenten uit de pagina) die beter past bij de zoekopdracht. Ook dat is prima, want dat sluit dan goed aan bij de vraag van de zoekende internetter.
Je zou verwachten dat Bing, de nieuwe zoekmachine van Microsoft, zich aan dezelfde principes zou houden. Maar tot onze verbazing ontdekten we recent onderstaande omschrijving bij een zoekopdracht op "webgenerator"....
Wat blijkt? Bing kijkt niet naar de metatag description, maar baseert de weergegeven omschrijving op de registratie in DMOZ, 's werelds grootste online directory die wordt onderhouden door vrijwilligers.
Tja, dat kan ook. Maar bij WebGenerator zijn we er niet zo blij mee, want die DMOZ-omschrijving stamt ongeveer van voor de watersnoodramp en klopt niet meer. En het duurt een tijdje voordat een DMOZ-registratie is aangepast.
Gelukkig is er een trucje. Met een speciale tag in de broncode van de site kan aan Bing worden verteld dat wél de metatag description moet worden gebruikt bij het weergeven van onze website in haar zoekresultaten. Die tag is inmiddels geplaatst. Nu maar afwachten of Bing naar ons wil luisteren.
Voor geïnteresseerden, dit is de tag:
<meta name="msnbot" content="NOODP" />
En direct onze handige 10 zoekmachine-tips downloaden? WebGenerator blogt over online marketing, webdesign, e-commerce en nog veel meer. Onze artikelen per e-mail ontvangen zodra we ze plaatsen? Meld je dan hieronder aan en download meteen onze “10 SEO Tips Cheat Sheet“.