Een responsive mobiele website past zich automatisch aan aan de grootte van het scherm waarop de website wordt weergegeven. Op een computerscherm ziet de bezoeker de “nomale” website”, maar op kleinere schermen worden pagina-componenten “gehergroepeerd” zodat alle inhoud altijd op de best leesbare wijze in beeld blijft. Ook de navigatie wordt aangepast zodat deze op een mobiele telefoon makkelijk te bedienen is en sommige (niet cruciale) elementen die op een mobiele telefoon niet tot hun recht zullen komen, worden niet getoond.
Het grote voordeel van responsive design voor uw mobiele website: u hoeft er geen aparte mobiele website voor te beheren. Het is één en dezelfde website, maar met een flexibel design. Uw website is als het ware een kameleon die zich automatisch aanpast aan het beeldscherm. U betaalt dus ook geen aparte maandelijkse kosten voor hosting of het gebruik van een apart beheersysteem.
Eén website die zich op alle soorten beeldschermen goed laat zien verdient de voorkeur boven een aparte mobiele website. Als een aparte mobiele website niet goed is opgezet, bestaat namelijk het risico dat Google pagina’s van uw gewone website en uw mobiele website als “duplicate content” interpreteert (dezelfde inhoud op verschillende website-adressen). Met een responsive design voor uw mobiele website loopt u dat risico niet, omdat het gaat om een en dezelfde website. Google zelf bouwt niet voor niets haar eigen websites op basis van responsive design-principes.
Bij websites op basis van ons eigen Jumpstart webdesign is de mobiele versie gratis inbegrepen. Bij andere soorten webdesign moet u denken aan een meerprijs van enkele honderden euro’s.