Een groep van 24 postbedrijven van over de hele wereld zijn bezig om een wereldwijd bezorgnetwerk op te zetten. De bedrijven werken samen om een track & trace functie aan te kunnen bieden voor pakketjes die via verschillende landen verzonden worden.
PostNL, USPS, Royal Mail, Deutsche Post zijn grote bedrijven die meewerken aan het initiatief, dat snel vorm zou moeten krijgen. Goed nieuws natuurlijk dat ook vanuit Nederland wordt meegedacht aan een beter bezorgnetwerk, zeker met het ook op de internationale mogelijkheden voor Nederlandse webshops. Enkele weken geleden al kwam de Board for International Post Cooperation (IPC) bij elkaar in Washington, waar het startschot voor de plannen werd gegeven. IPC verwacht dat cross-border e-commerce (bestellingen die van over de hele wereld worden gedaan én bezorgd) tot 2020 met 75 procent kan toenemen, dat is dan ook de reden voor het initiatief.
Plannen
Dat de plannen voor het bezorgnetwerk al concreet aan het worden zijn, blijkt wel uit het feit dat een aantal programmapunten al bekend zijn geworden. Zo zijn de volgende punten op de agenda opgenomen: accurate bezorgprognoses, track & trace, laagdrempelige retouroplossingen, consistente afhaalopties en een goed bereikbareklantenservice.
Internationaliseren
Voor de webshops in ons land die aan het kijken zijn naar de mogelijkheid van uitbreiden naar het buitenland, kan dit plan een flinke opsteker zijn. Doordat de pakketjes die over de hele wereld worden verstuurd op dit moment slecht te monitoren zijn, zijn sommige webwinkels nog terughoudend. Op dit moment verschilt het per land hoe een bestelling wordt afgeleverd, en bedrijven kunnen daar vooraf weinig over communiceren naar de klant. Door een standaard proces neer te zetten maakt het niet meer uit waar een bestelling heengaat, deze zal altijd op een zelfde manier te volgen zijn, wat zowel voor de webshops als de klanten ervan een enorm voordeel zal betekenen.