Vijf bepalende factoren voor e-commerce in 2013 volgens Gartner
Gartner is een vooraanstaand marktonderzoekbedrijf dat ieder jaar de nodige trendrapporten publiceert, waar enorm veel waardevolle informatie in te vinden is. Afgelopen week was het de beurt aan e-commerce trends. Onder de noemer "Uw e-commerce strategie is toe aan een update" beschrijft Gartner 5 bepalende factoren voor webshops in dit jaar.
Om als webshop te blijven groeien is het goed om op de hoogte te zijn van de laatste ontwikkelingen en de kansen die daarbij komen kijken. Als we de trends van Gartner aanhouden zien we daarin de volgende bepalende factoren terug:
1. Mobiel
Dat mobiel een steeds belangrijkere rol gaat spelen binnen e-commerce is wel duidelijk; het aantal gebruikers dat via een tablet of smartphone een webwinkel bezoekt groeit hard, en die groei lijkt niet te stoppen. Het bouwen van een webshop met de mobiele gebruiker in het achterhoofd lijkt dan ook de standaard te gaan worden.
2. Social
Social media is de afgelopen jaren opgekomen en zal ook niet meer verdwijnen. Het geeft webshops de mogelijkheid om direct met de doelgroep te praten, en ook het communiceren van bjvoorbeeld nieuwe producten en acties gaat gemakkelijk en snel.
3. Globalisatie
E-commerce sites zullen steeds meer internationaal gaan opereren. Door de afnemende drempels zoals betalingsverkeer en logistiek zien webshops de mogelijkheid om de doelgroep enorm te vergroten en ook in het buitenland te gaan verkopen.
4. Cloud
Een webshop in de cloud zorgt voor talloze voordelen: zoals veiligheid, snelheid en de zekerheid van een constante backup. Toch kiezen nog veel bedrijven voor een zelf gehoste omgeving. Volgens Gartner zal dit gaan verschuiven.
5. Order management
Door het verwerken van orders efficiënter te maken kunnen kosten worden gedrukt en klanten nog meer tevreden worden gesteld. Het orderproces dat offline plaatsvindt kan nog de nodige optimalisatie gebruiken, dat zal dit jaar meer gaan gebeuren.