Vrijblijvende kostenindicatie? Bel gewoon even: (+31) 085 060 3603

Verdere groei in betaalde kliks bij Google

Een blijvende uitdaging voor webwinkels in ons land, maar eigenlijk wereldwijd, is de manier waarop er bezoekers naar de site worden gehaald. Een goed scenario zou zijn dat deze bezoekers allemaal vanuit 'gratis' kanalen komen, zoals organisch zoekverkeer en social media (waarbij we de tijd die hierin wordt gestoken even achterwege laten). Maar dat is erg lastig, zeker omdat veel zoekverkeer ook over de betaalde vermeldingen loopt, en dat aantal is wederom gestegen.

Stijging
Google heeft bekend gemaakt dat de inkomsten vanuit haar Adwords platform, de advertenties binnen de zoekmachine dus, zijn gestegen met 26%. Ze hebben het dan over het tweede kwartaal van dit jaar, dat op 30 juni eindigde. De stijging is gezien ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar.

Bezoekers
Het is opmerkelijk dat deze vorm van adverteren maar blijft stijgen terwijl andere kanalen zichtbaar minder budgetten krijgen. Maar het is ergens ook wel logisch; Google is constant bezig om verkeer naar deze vermeldingen toe te leiden - aangezien meer kliks hierop staat voor meer omzet voor de zoekmachine. Dat is terug te zien in het minder zichtbaar maken van het onderscheid (waar er eerder een geheel andere kleur aan advertenties werd gegeven, staat er nu enkel nog een klein icoontje) en het minder ruimte geven van de organische resultaten (die vallen haast buiten beeld).

Voor webshops
Deze ontwikkelingen zullen webshops wel aan het denken moeten zetten; hoe behaal je op dit moment de bezoekers en komen deze vooral uit de organische resultaten? Dan is het wellicht tijd om na te gaan denken over een wijziging in deze strategie, of in ieder geval om te gaan experimenteren met een budget voor Adwords. Steeds meer zoekvolume zal naar de Adwords vermeldingen gaan, en voor webshops zit daar veel relevant verkeer tussen.

Zoals met alles geldt ook hier; meten = weten! Ga je een experiment doen zorg dan dat je alles goed doormeet, zodat je kunt zien of het gewenste resultaat gehaald wordt.

Digital Loyalty Card Program
magnifiercrosschevron-down