Vrijblijvende kostenindicatie? Bel gewoon even: (+31) 085 060 3603

Universeel herroepingsformulier voor webshops vanaf medio 2014

Vanaf volgend jaar wordt het voor webwinkels verplicht om een herroepingsformulier te verstrekken dat door Thuiswinkel.org is opgesteld – dit zogeheten ‘Europese modelformulier’ moet het retourneren van bestellingen gemakkelijk maken voor consumenten, voor webshops moet de richtlijn voor duidelijkheid gaan zorgen. De wijziging zal medio 2014 ingaan, als onderdeel van de Richtlijn Consumentenrechten, een nieuw wetsontwerp. Dat houdt onder andere in dat er een minimale herroepingstermijn van 14 dagen komt, dat is nu nog 7 dagen. Ook het universele herroepingsformulier is daar een onderdeel van.

Gemakkelijker retourneren van webshopbestellingen

Met het modelformulier moet het voor consumenten makkelijker worden om iets te retourneren, ook moet de klant vooral zien dat hij makkelijk kán retourneren, mocht dat nodig zijn. Daarmee kan een aankoop dus ook met meer vertrouwen tegemoet gezien worden, iets dat kan bijdragen aan een hogere conversie voor webshops.

Het modelformulier is te downloaden via de site van thuiswinkel.org (Word-document)

Actief aanbieden en onder de aandacht brengen

Webwinkels worden niet alleen verplicht om het formulier te verstrekken, ze moeten dit ook actief gaan aanbieden. Dat betekent dat het formulier gezien moet worden tijdens het bestelproces – een flinke maatregel die dus zorgt voor wijzigingen in het proces van iedere webshop.

De regels zijn bedoeld om Europese consumenten beter te beschermen. Uit onderzoeken is gebleken dat veel e-commerce organisaties steken laten vallen bij het afwerken van herroepingen – het is de reden dat er vorig jaar in het Europese Parlement in Brussel een Richtlijn Consumentenrechten is opgesteld waar webshops in Nederland nu dus ook mee te maken krijgen.

Opnieuw een wijziging die ingrijpend zou kunnen zijn voor webshops – de regels die ze nu hanteren moeten op de schop, het bestelproces moet worden aangepast, retourafdelingen moeten wellicht anders worden ingericht. Maar uiteindelijk is goed om dit universeel neer te zetten, zodat consumenten weten waar ze aan toe zijn en voldoende vertrouwen hebben om online aankopen te blijven doen.
banner-webshopnieuws
Digital Loyalty Card Program
magnifiercrosschevron-down