Een aantal maanden geleden kondigde Google aan dat in haar emaildienst Gmail een knop zou worden toegevoegd die het mogelijk maakt om direct uit te schrijven voor nieuwsbrieven. Voor webshops die bezig zijn met e-mail marketing een nieuwe uitdaging; hoe voorkomen we dat ontvangers dit doen? Deze week zagen we ook in de Nederlandse versie van Gmail de functie opduiken, en het is dus tijd geworden om hier serieus mee aan de slag te gaan.
Wat betreft e-mail marketing verandert er in principe niet zoveel; het versturen van mailings is altijd al gericht op de ontvanger, maar een aantal onderdelen zullen (nog) meer focus moeten krijgen. Als zender moet je gaan voorkomen dat mensen de knop gaan gebruiken, en dat je e-maillijst op hetzelfde peil blijft.
Meer relevantie
Het wordt tijd voor nóg meer relevantie! Om te voorkomen dat Gmail-gebruikers de knop gaan gebruiken, zullen de e-mails nog beter moeten worden afgestemd op de gebruiker. Zorg ervoor dat je bijvoorbeeld niet enkel probeert te verkopen, maar informeer de ontvanger ook met leuke content, extra's, exclusieve acties, etc.
Luister naar je ontvangers
Ook het goed luisteren naar je ontvangers zorgt ervoor dat minder mensen zich uitschrijven. Wanneer je een mailing hebt verstuurd, monitor de resultaten en leer daarvan. Zijn er weinig kliks? Dan zal de content niet goed genoeg zijn, of er is geen duidelijk call-to-action. Worden de mails niet geopend? Dan moet de onderwerpregel meer relevantie hebben. Zomaar wat dingen die je kunt gebruiken om de e-mails zo goed mogelijk te krijgen, en het aantal uitschrijvingen terug te dringen.
Uit onderzoek van website Tweakers blijkt dat de functionaliteit nog niet helemaal goed werkt. ‘Een nieuwsbrief met een duidelijke link “Meld U Hier Af” onderin de mail kreeg geen Uitschrijven-knop bovenaan het mailtje, waaruit blijkt dat de functie nog niet altijd vlekkeloos functioneert.’
Dat betekent dat wanneer je in de nieuwsbrief een duidelijke vermelding plaatst met de mogelijkheid om uit te schrijven, dat Gmail zelf de functie niet toevoegt - ook het proberen waard.