Er staan spannende dingen te gebeuren bij Twitter. Het sociale netwerk is al een populaire plek voor retailers om zichzelf te profileren, en dat weet Twitter zelf maar al te goed: Het bedrijf zal binnenkort zogeheten e-commerce tweets gaan aanbieden als een nieuw advertentiemiddel.
Hoe de advertenties er precies uit gaan komen te zien is nog niet helemaal duidelijk, maar wel is zeker dat het mogelijk gaat worden om direct binnen Twitter producten te gaan aankomen. De tweets moeten dus worden vormgegeven als een kleine productpagina, zo is de verwachting.
Om de plannen op korte termijn uit te voeren heeft het sociale netwerk voor het eerst een ‘Head of Commerce’ aangesteld, oud-topman van Ticketmaster Nathan Hubbard.
‘We willen liever samenwerken met retailerbedrijven dan dat wij met hen gaan concurreren’, zei hij tegen techblog Mashable. ‘Twitter’s handelsmerk is
partneringmet externe partijen. Dit willen we voortzetten met eigenaren van fysieke en digitale producten.’
Het bedrijf rekent erop om dit jaar op een totale advertentieomzet van 582.8 miljoen dollar (436,3 miljoen euro) uit te komen, en volgend jaar 1 miljard dollar (749,7 miljoen euro) om te zetten.
Het is dus wel duidelijk dat Twitter de e-commerce tweets ziet als een flinke stimulans in de advertentieomzet.
Voor e-commerce bedrijven brengt het nieuwe mogelijkheden voor het inzetten van social media als marketingkanaal. Twitter wordt al veel gebruikt door webwinkels om producten aan de man te brengen, maar het plaatsen van commercieel getinte boodschappen wordt over het algemeen niet goed ontvangen door gebruikers van het netwerk. Met de nieuwe vorm van e-commerce tweets zou dat kunnen veranderen: Wanneer gebruikers direct kunnen kopen zal het voor hen een toegevoegde waarde worden, daar kunnen webwinkels dus op korte termijn van gaan profiteren.
Twitter wil nog geen datum noemen voor de introductie van de nieuwe functie, maar volgens Mashable wil het bedrijf zeer binnenkort de plannen gaan presenteren.