Ondanks de stakingen die PostNL in de afgelopen maanden zag, groeide het aantal verzonden pakketten in het afgelopen kwartaal. Door de stevige groei van e-commerce in Nederland zal dit ook blijven doorzetten, zo is de verwachting. Wederom een positief signaal voor webshops in ons land dus.
Het aantal verzonden pakketten via PostNL steeg afgelopen kwartaal met negen procent. Dat dit samenhangt met de groei die online aankopen doormaakt lijkt niet te ontkennen: de afgelopen tijd zijn er vooral positieve groeicijfers te zien geweest wanneer het aankomt op uitgaven die worden gedaan bij bedrijven die producten via het internet verkopen. PostNL geeft dit op als oorzaak voor de groei, maar we kunnen wel stellen dat dit logisch is.
Het is wel verrassend te noemen dat PostNL dergelijke groeicijfers bekend maakt. In de afgelopen maanden kreeg het bedrijf met wat tegenslagen te maken. Zo gingen veel chauffeurs in staking naar aanleiding van nieuwe tarieven, die te laag zouden liggen. Hierdoor lag de pakketbezorging in delen van het land stil, of liep vertraging op. Daarnaast kwamen er berichten naar buiten over poststukken die te laat werden bezorgd, en waar zelfs een onderzoek van OPTA voor werd opgestart. Al met al heeft het geen invloed gehad op het aantal pakketten dat is verstuurd, zo blijkt nu.
Voor Nederlandse webshops is logistiek van enorm belang. Het kunnen vertrouwen op pakketpost staat voor e-commerce bedrijven hoog op de lijst, omdat hier het uiteindelijke vertrouwen van de klant mee samenhangt. Ook herhaalbestellingen zijn afhankelijk van hoe een eerste bestelling wordt afgehandeld – wanneer een pakket te laat wordt bezorgd, zal de klant dit eerder bij de webshop neerleggen dan bij het postbedrijf in kwestie.