Er is al veel gezegd over Pinterest en de mogelijkheden die het social netwerk kan bieden voor webwinkels. Door het grafische aspect van het platform is het uitermate geschikt om producten te laten zien – en een nieuwe functie van Pinterest biedt nog meer mogelijkheden. Met een Pinterest groep kun je een nóg groter bereik krijgen.
Pinterest groepen zijn kleine communities van gebruikers binnen het social netwerk, die samen een ‘board’ beheren. Een board is een verzameling van beelden, en door samen te werken kun je natuurlijk in korte tijd een levendig board neerzetten. Het leuke van het werken in zo’n groep is dat je aansluiting kunt vinden bij mensen met een zeer groot bereik op Pinterest – mensen die een bepaalde mate van invloed hebben op jouw doelgroep. Door mee te gaan werken met een groep kun je dus direct een flink bereik onder een relevante groep mensen krijgen.
Voordat je aan de slag kunt gaan met een Pinterest groep, moet je eerst groepn vinden waarbij je je kunt aansluiten. Daarbij is het belangrijk om te kiezen voor een onderwerp dat relevant is voor jouw producten. Denk niet gelijk te commercieel: het gaat om het inspireren van de doelgroep, die dan uit interesse zullen doorklikken naar de webshop – je gaat dus niet enkel producten delen maar ook beelden die daarmee te maken hebben. Ga op zoek naar groepen en probeer je aan te melden.
Nog makkelijker is het om een eigen groep te gaan starten. Dan kun je helemaal zelf bepalen wat het onderwerp is, en wie er aan gaan bijdragen. Daarbij kun je werken met onderstaande tips;