Google wijzigde de data die in Analytics verscheen ingrijpend een aantal maanden geleden. Zo werden de zoekwoorden waarop bezoekers de site binnenkwamen niet meer getoond, in plaats daarvan kwam er in het statistieken programma ‘Not provided’ te staan. Nu lijkt dat ook binnen Adwords te worden doorgevoerd.
Voor webwinkels die zich bezighouden met zoekmachine optimalisatie (SEO), of webshops die simpelweg de statistieken goed bestuderen om te zien waar bezoekers vandaan komen, werd het er dus niet makkelijker op. Het was niet meer te zien op wat voor zoekwoord een bezoeker de site had gevonden, waardoor je ook niet wist welke woorden goed presteerden. Dat maakt het optimaliseren van een webshop voor zoekmachines moeilijker.
Opvallend was dat de wijziging van Google alleen effect had op de organische resultaten. De zoekgigant gaf aan dat het bedoeld was om de gebruiker te beschermen, en dus minder data openbaar te maken. Maar tegelijkertijd werden de wijzigingen niet doorgevoerd in Adwords – met andere woorden, zolang je maar betaalt kun je alle data blijven zien. Google werd op dat punt van hypocrisie beschuldigd, en dat lijkt ook de reden dat de wijziging ook binnen het advertentieplatform wordt doorgevoerd.
De oplossing is niet makkelijk. Voor webwinkels die zowel organische als betaalde bezoekers binnenhalen vanuit Google is er steeds minder data beschikbaar om te zien waar de investeringen de meeste waarde behalen. Er moet bij deze shops dus gekeken worden naar een nieuwe strategie. Zo zijn er experts die aangeven dat er niet meer gekeken moet worden naar de specifieke data van een zoekwoord, maar dat webshops zich moeten richten op een bepaalde pagina van de zoekresultaten en daar schattingen van zoekvolume voor maken. Een uitdaging dus voor webwinkels over de hele wereld, de tijd zal het leren hoe deze wijzigingen de online marketing van shops zullen beïnvloeden.